در گزارش کریستین‌ ساینس ‌مانیتور مطرح شد

۳ مشکل عمده در مسیر حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به مشکلات عمده در راه توافق هسته‌ای نوشت که آمریکا به‌دنبال یک توافق ۲۰ ساله است، اما ایران خواستار توافق ۳ ساله است.
کد خبر: ۲۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲ - 04July 2014

۳ مشکل عمده در مسیر حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» طی گزارشی در زمینه عمده موارد مشکلساز در مذاکرات هستهای ایران با قدرتهای جهانی» مینویسد: برهه مهم در مذاکرات هستهای ایران و اطمینان از اینکه این کشور در پی ساخت سلاح هستهای نیست فرا رسیده است.

در این میان دو طرف همدیگر را مجاب به برداشتن گامهای لازم بزرگ برای حصول توافق جامع میکنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، نکات قابل توجه پیچیده و نیز سیاسی بین دو طرف درگیر بهویژه در بین ایران و آمریکا مشاهده میشود.

کریستین ساینسمانیتور سه مورد اصلی که طرفین درگیر باید برای حل آن تلاش کنند را در ذیل بیان کرده است.

* فرآیند غنیسازی اورانیوم

موفقیت ایران در توافق مقدماتی صورت گرفته در ماه نوامبر به رسمیت شناختن حق این کشور در غنیسازی بود، اما «اندازه و دامنه» برنامههای غنیسازی» موضوعی مهم است. اینجا مکانی است که دو طرف با هم و در حال بحث و چانه زنی هستند بهویژه بابت اینکه چه تعداد سانتریفیوژ برای غنیسازی با خلوص بالاتر مورد استفاده قرار گیرد.

هماکنون ایران بیش از 9000 هزار سانتریفیوژ دارد و حدود 10000 سانتریفیوژ دیگر نیز آماده شده، اما عملیاتی نشدهاند. اما آمریکا میگوید که ایران نیازی به این تعداد سانتریفیوژ ندارد و بیشتر ادلهاش این است که روسیه پذیرفته تا سوخت مورد نیاز تاسیسات هستهای بوشهر را تا سال 2021 آماده کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، تا این لحظه البته مقامات ایرانی تاکید کردهاند که مایل به داشتن برنامههستهای «مستقل» بوده و درخواست کم کردن تعداد سانتریفیوژ را نخواهند پذیرفت.

* تاسیسات آب سنگین اراک

این روزنامه در این زمینه مینویسد: جامعه بینالمللی سالهاست که نگران پروژه آبسنگین اراک که  قابلیت تولید پولتونیوم را دارد، است.

البته حل مورد راکتور اراک به نسبت موضوع غنیسازی راحت است و میتوان آن را برطرف کرد و ایران نیز بهطور ضمنی تعدیل فنی در این زمینه را پذیرفتهاست.

بر اساس نظر برخی از کارشناسان این اصلاحات شامل کاستن از قدرت تاسیسات این راکتور و تغییر سوخت آن است.

* مدت زمان توافق جامع

این روزنامه آمریکایی در خاتمه به موضوع پایانی اختلافآفرین بین طرفین اشاره کرده و یکی دیگر از شکافهای موجود بین طرفین را «مدت زمان توافق جامع هستهای» برشمرده است.

«هنری سوکولسکی»، مدیر اندیشکده «سیاست عدم کنترل سلاح هستهای» مستقر در واشنگتن میگوید که این مسئله موردی «نهفته» در حصول توافق هستهای است.

بر اساس این گزارش، آمریکا خواهان توافقی 20 ساله است، اما ایران توافق در چارچوب زمانی 3 ساله را میخواهد که از دید آمریکا حساسیتهایی را نسبت به نیایت هستهای ایران برخواهد انگیخت.

این روزنامه به نقل از کارشناسان ایرانی تمایل جمهوری اسلامی در توافق کوتاهمدت را ناشی از خواست مقامهای سطح بالای ایران خواند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار