قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

مرکز خط ملی مشاوره اعتیاد توسعه می‌یابد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: افزایش دو برابری تماس‌ها با خط ملی مشاوره اعتیاد، وظیفه ما را سخت‌تر کرده و ما تلاش داریم تا فعالیت این مرکز را توسعه دهیم.
کد خبر: ۲۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲ - 06July 2014

مرکز خط ملی مشاوره اعتیاد توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علیرضا جزینی" قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حاشیه بازدید از خط ملی مشاوره اعتیاد گفت: یکی از مسائلی که مردم نیاز دارند، این است که در ارتباط با موضوع اعتیاد از یک محلی مشاوره بگیرند، در حال حاضر نیز خط ملی مشاوره اعتیاد در کشور در همین جهت فعالیت میکند.
 
وی افزود: طبق آمار ارائه شده، در سال گذشته 250 هزار نفر با این سامانه تماس داشته و مشاوره گرفتهاند، در سه ماهه نخست امسال تعداد تماسها نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و به 77 هزار تماس رسیده و بیشترین تماسها با میزان 85 درصد از سوی زنان بوده است.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد بیان داشت: افراد مستقر در این مرکز با تحصیلات فوق لیسانس و تخصص در زمینههای روانشناسی و مددکاری در حال مشاوره به تماسگیرندگان هستند و همزمان نیز آموزشهای تخصصی را فرا میگیرند.
 
جزینی ادامه داد: ما فعالیت و تبلیغات در این رابطه را تشدید کردهایم تا مردم بدانند چگونه میتوانند مشاوره بگیرند.
 
وی با بیان اینکه شیشه بهعنوان یک ماده مخدر خطرناک در جامعه مطرح است، گفت: 48 درصد سوالات تماسگیرندگان در خصوص شیشه است و بیشترین مسئلهای که در حوزههای دانشآموزی و دانشجویی مطرح بوده، همین ماده است؛ مدیران و معلمان مدارس از نحوه شناسایی افراد وابسته با این ماده و نحوره برخورد با آنان پرسش دارند.
 
وی ادامه داد: 15 درصد تماسگیرندگان در خصوص ماده شیشه، مصرفکنندگان و مابقی افرادی هستند که در خصوص چگونگی برخورد با افراد معتاد به این ماده و راهکارهای مقابلهای مشاوره گرفتهاند.
 
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تلاش داریم تا فعالیت این مرکز را توسعه دهیم؛ چرا که اعتیاد موضوعی نیست که فرد به راحتی به مراکز مراجعه کند، مشاوره تلفنی بهترین مشاوره است که به عنوان یک کار سمبلیک چند سالی است که در ایران آغاز شده و این در حالی است که برخی کشورها  اصلا مشاوره تلفنی در حوزه اعتیاد ندارند.
 
وی در پایان گفت: باید فعالیتهای این مرکز را گسترش داد، افزایش دو برابری تماسها وظیفه ما را سخت تر کرده به عبارتی باید خدمات رسانی به مردم را افزایش داد.
 
* 80 درصد تماسگیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد، خانوادههای فرد مصرفکننده هستند
 
همچنین دکتر روشنپژوه مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی در این بازدید گفت: فضای این مرکز، متعادل، کارشناسی و دارای استانداردهای مناسب است و هم الگویی موفق برای دیگر کشورها محسوب میشود و هم بستری برای توسعه و یکپارچه سازی افرادی است که خدمات درمان ارائه میدهند.
 
وی افزود: در حال حاضر 50 خط آماده ارائه مشاوره به مردم است و این مرکز ظرفیت این را دارد که ساعت بیشتری را به پاسخگویی اختصاص دهد و خطوطش افزایش یابد.
 
روشنپژوه بیان کرد: اهداف ما در سال 93 در حوزه پیشگیری، توسعه خط ملی مشاوره اعتیاد، استانداردسازی آموزشی به مشاوران، تقویت تماسهای استانی و ایجاد سیستم ارجاعی تماسها به دیگر سیستمهای خدماتی میباشد.
 
وی افزود: 80 درصد تماسها از سوی خانوادههای افراد مصرفکننده است و درصد اندکی از افراد مصرفکننده با این خط تماس میگیرند.
 
* میانگین مدت زمان مشاوره به تماس گیرندگان 5 الی 6 دقیقه است
 
ماریت قازاریان مدیر مرکز خط ملی مشاوره اعتیاد نیز گفت: این سامانه از اسفند 87 افتتاح شده و در سه شیفت کاری از 8 صبح تا 8 شب آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروها و نحوه استفاده از آن و نشانی مراکز درمانی ترک اعتیاد که دارای مجوز هستند، اطلاعات تخصصی میخواهند.
 
وی ادامه داد: افراد مشاور در این مرکز، تحصیلکرده، مددکار و پزشک عمومی هستند و در عین حال میبایست در حوزه اعتیاد فعالیت کرده باشند.
 
قازاریان گفت: میانگین مدت زمان مشاوره به تماس گیرندگان 5 الی 6 دقیقه است و تاکنون به 96 درصد تماسها پاسخ داده شده است، بیشترین مشاورهها نیز در زمینه راههای درمانی بهتر، معرفی مراکز درمانی معتبر و جلوگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر است.
 
گفتنی است، سامانه تفلنی مشاوره اعتیاد، شماره 09628 است و این خط بهعنوان خط کمکی برای راهنمایی مردم و مراجعه آنها به نزدیکترین مرکز درمانی اعتیاد و یا معرفی خدمات مورد نیاز آنها طراحی شده است.

نظر شما
پربیننده ها