همسر شهید مدافعِ حرم «مالامیری» مطرح کرد؛

سجده شکر برای حضور همسر در میان مدافعان حرم

یک زن در عرصه‌های علمی و اقتصادی می‌کوشد حضور پررنگ داشته باشد اما زمانی که به خانه و خانواده می‌رسد، کمترین حضور و تلاش را دارد، در حالیکه شهدای ما در دامان مادران ولایت‌پذیر بزرگ شدند و زنان اینچنین زمینه‌ساز ظهور می‌شوند.
کد خبر: ۲۳۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱ - 13March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «زهرا احمدی»، همسر اولین شهید روحانی مدافع حرم «حجت الاسلام و المسلمین شهید محمد مهدی مالامیری» در گفت‌وگویی که به مناسبت 222 اسفندماه، «روز تکریم مادران و همسران شهدا» انجام شد، در پاسخ به این سوال که یک مادر در روش و  مولفه‌های تربیتی خود، باید به چه نکاتی توجه کند تا فرزندش در آینده، ظرفیت یاری ولایت و جان برکفی در رکاب امام زمان(عج) را داشته باشد اظهار کرد: یک مادر برای تربیت صحیح فرزند، ابتدا باید به تربیت نفس خود پرداخته باشد، همانطور که داریم «ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش».

وی با اشاره به اینکه حکومت مهدوی یک نظام ولایت محور است، تصریح کرد: در این نظام تنها ولایت حکومت خواهد کرد و مردم تمام مولفه های ولایت مداری را رعایت خواهند کرد، در آن حکومت اسلامی به معنای واقعی کلمه برپا خواهد شد اما این حکومت به افرادی نیاز دارد که ولایت مداری را خوب مشق کرده و آموزش دیده باشند.

روحیه ولایت پذیری زنان، راهی برای رسیدن به کمالات اخلاقی

احمدی با بیان اینکه اگر زندگی یک خانم در دو مرحله حضور در خانه پدری و حضور در خانه همسر را مشاهده کنیم، در هر دو شرایط، ولایت یک مرد را می پذیرند، افزود: قرار گرفتن این روحیه ولایت پذیری از سوی خداوند در زنان، به دلیل نقش تربیتی آنها است تا بوسیله آن، یک زن به حسن خلق، حسن معاشرت و قنوت دست یابد و در عمل نیز این روحیه ولایت پذیری را در محیط خانه به نمایش گذارد و مصداق بارز «کونوا دُعاةَ الناسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم» را در خانه اجرایی کند.

همسر شهید مدافع حرم مالامیری با اشاره به اینکه فرزندی که در خانه، مادر را اینگونه مشاهده کند، قطعا ولایت مداری محکمی خواهد داشت، گفت: این فرزند در زمان کنونی قطعا پیرو ولی فقیه و در زمان ظهور امام زمان(عج)، پیرو حضرت(عج) خواهد بود.

رسالت زنان در همراهی همسر در زمینه سازی ظهور

وی درباره اینکه یک زن به عنوان همسر چه نقشی در همراهی شوهر خود برای زمینه سازی ظهور و فراهم ساختن شرایط لازم برای یاری ایشان می تواند ایفا کند، تاکید کرد: زنی که روی تهذیب نفس خود کار کرده باشد و در مقام ولایت پذیری از همسر نیز عملکرد مناسبی داشته باشد، نشاط لازم در زندگی ایجاد کند و نیروی محرکه برای همسر خود باشد و وی را برای حضور فعال در جامعه اسلامی تحریک و تشویق کند، در مواقع لازم نیز می تواند همسرش را برای حضور در زمینه یاری امام زمان(عج) همراهی کند.

روحیه و اشتیاق همسران، انگیزه بخش حضور همسران در میدان جهاد

احمدی با اشاره به اینکه یک شوهر اگر ثابت قدم بودن همسر خود را ببیند، قطعا برای جهاد تشویق خواهد شد، افزود: در دیداری که خانواده های شهدای مدافع حرم با مقام معظم رهبری داشتند، بعد از اینکه تعدادی از همسران شهدا در این مراسم صحبت کردیم و ابراز ارادت و خوشحالی بواسطه این نقش آفرینی همسرانمان داشتیم، ایشان فرمودند: اگر این روحیه و اشتیاق شما همسران شهدا نبود، هیچ گاه همسرانتان با شور و شوق فراوان در میدان های نبرد حاضر نمی شدند.

همسر شهیدمدافع حرم مالامیری با بیان اینکه جهاد شوخی نیست زیرا همواره مرگ یک بخشی از آن می تواند باشد، تصریح کرد: یک مجاهد باید دارای یک اطمینان باشد تا بتواند با طیب خاطر در این میدان مبارزه حاضر شود.

چرا زنان زمان امیرالمومنین(ع) برای مشورت مناسب نبودند؟

وی با اشاره به زنان زمان حضرت امیرالمومنین(ع) که حضرت(ع) فرمودند: آنان را نباید مورد مشورت قرار داد، گفت: در ماجرای کربلا، زمانی که مسلم وارد کوفه می شود، این زنان که روزی تحت حکومت امیرالمومنین امام علی(ع) بودند، دست همسران خود را کشیدند و اجازه حضور آنان در کنار مسلم را ندادند، این یعنیمعنا که این زنان به دنبال عافیت طلبی و دنیاطلبی رفته بود.

احمدی با اشاره به اینکه اگر بدانیم، دنیا برشی از زندگی انسان ها و محلی برای رسیدن به آخرت است و اگر صحیح در آن عمل کنیم، می توانیم به جایگاه خوبی در آخرت برسیم، قطعا سراغ دنیاطلبی نخواهیم رفت، افزود: برای زندگی دنیایی قطعا باید کسب و پیشه ای داشت اما نباید تمام تلاش خود را صرف دنیا کنیم و این نکوهش شده است و اگر این دنیاطلبی، عافیت طلبی و راحت طلبی در زنان یک جامعه، به وجود آید، موجب شکست آن جامعه خواهد شد، زیرا پای تمام مردان جامعه را غل و زنجیر خواهد زد و اجازه نمی دهد، آنها در عرصه های جهاد و اقتصاد، حضوری صحیح و مناسب داشته باشند.

سجده شکر برای حضور همسر در میان مدافعان حرم

همسر شهید مدافع حرم مالامیری در پاسخ به این سوال که واکنش شما به اعلام شهید برای حضور در میدان نبرد حق علیه باطل در سوریه چه بود، گفت: فضای منزل ما آکنده از موضوعات جهاد بود زیرا همسرم جزء راویان راهیان نور بودند و هدایایی که همواره به هم می دادیم، کتاب خاطرات شهدا بود و هر دو نیز همواره تفکر «یا لیتنا کنا معک» داشتیم که ای کاش در زمان دفاع مقدس و سربازی امام خمینی(ره) بودیم و در نهایت زمانی که وی در خصوص تصمیم برای اعزام به سوریه گفت، اولین اقدام من به جا آوردن سجده شکر بود.

زندگی مشترک؛ کنیزی خانم برای آقا و یا غلامی آقا برای خانم نیست

وی اضافه کرد: به شهید گفتم: واقعا در لیاقت خودم و شما نمی بینیم که در میان 70 میلیون ایرانی، خداوند شما را برای جهاد و من را برای صبر بر آن انتخاب کند و اگر ما باید یاد بگیریم، زندگی مشترک، کنیزی خانم برای آقا و یا غلامی آقا برای خانم نیست بلکه یک معیت و با هم بزرگ شدن است یعنی همان «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»و رسیدن به تکامل همراه هم مدنظر است، خواهیم فهمید یک زن با صبوری های خود و یک مرد با در عرصه و میدان بودن، نقش خود را ایفا خواهد کرد.

احمدی با اشاره به اینکه به همسرم گفتم: مدت ها بود دعا می کردم تا یکی از نزدیکان ما جزء مدافعان حرم باشند و این لیاقت نصیب خانواده ما شود، افزود: این خاطرجمعی را در همسرم با علم به معنای شهادت ایجاد کردم و این توصیه را به همه خانواده ها و زنان دارم که در امور مختلف زندگی خود، تحلیل و پیش بینی های لازم را داشته باشند.

همسر شهید مدافع حرم مالامیری در پاسخ به این سوال که یک زن در انقلاب اسلامی ایران برای تحقق زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) نقشی می تواند ایفا کند، ابراز کرد: زن باید ابتدا از تربیت خود شروع و در تمام طول زندگی خود به این توجه کند که خداوند از وی چه خواسته ای دارد و در این مسیر، ولایت خداوند را بر خود بپذیرد و دوستی با خداوند را مستحکم تر کند.

پشتیبانی زنان از ولایت فقیه؛ زمینه سازی ظهور

وی با اشاره به اینکه پشتیبان ولایت فقیه بودن از سوی زنان، راهی برای زمینه سازی ظهور است، تصریح کرد: هر آنچه مقام معظم رهبری می فرمایند، از جمله نیاز جامعه شیعه به فرزندآوری و جمعیت بیشتر و یا اقتصاد مقاومتی، قطعا دارای برکاتی است و زمانی که یک زن در مسیر زندگی خود ثابت قدم باشد و فرضا بر خرید کالای ایرانی اصرار کند، خود یک جهاد و زمینه سازی ظهور است.

احمدی با بیان اینکه خداوند هیچگاه از زن سوال نمی کند، چه سنی لیسانس یا دکتری اخذ کردی و یا در بازار کار چه کردی اما قطعا درخصوص وظایفش در قبال همسر و یا در خصوص تربیت فرزند از وی سوال خواهد کرد، تاکید کرد: اگر زنان جامعه یاد بگیرند در هر عرصه ای که نیاز است، حضور پررنگ داشته باشند و نه هر جایی که خود میل به آن دارند، قطعا این میزان فارغ التحصیلان غیرماهر دانشگاهی نخواهیم داشت.

همسر شهیدمدافع حرم مالامیری بیان کرد: ولایت پذیری تنها به این معنا نیست که شعار دهیم: «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» بلکه به این معناست که در تمام مراحل زندگی باید فرمانبردار ولایت باشند و در مسیر زندگی با همسر، منیت را کنار بگذراند و خود را بشکنند و با لبخند و آرامش زندگی خود را پیش ببرند.

ایجاد سکینه و آرامش در زندگی، وظیفه زنان است

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم خطاب به مردان می فرماید: «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا؛ برای شما از خودتان، همسرانی قرار دادیم که آرامش را به همراه آورند»، تصریح کرد: تهیه مسکن تکلیف و وظیفه یک مرد است که حتی می تواند زیر یک چادر باشد اما سکینه و آرامش وظیفه و ویژگی یک زن است که بسیار هم سخت است، به همین جهت جهاد یک زن همسرداری و ایجاد آرامش برای مرد است و امروز این ضعف در جامعه ما وجود دارد و محلی برای حملات دشمن شده است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: یک زن در تمام عرصه های علمی و اقتصادی تلاش می کند تا حضوری پررنگ داشته باشد اما زمانی که به خانه و خانواده می رسد، کمترین حضور و تلاش را دارد، در حالی که شهدای ما در دامن مادرانی بزرگ شدند که ولایت پذیر بودند در همسرداری بسیار موفق بودند و زنان جامعه ما از این طریق خواهند توانست، زمینه سازان ظهور باشند.

منبع: شبستان

نظر شما
پربیننده ها