برشی کوتاه از کودتای شبکه «نقاب»

طی سال‌های متمادی از کودتای شبکه «نقلاب» به غلط به عنوان کودتای «نوژه» یاد می‌کنند در صورتی که «نوژه» نام خلبان شهیدی است که در جریان سرکوب ضد انقلاب کردستان و کمک به رهایی شهید چمران و یارانش از محاصره، هواپیمای آن مورد اصابت ضد انقلاب قرار می‌گیرد و پس از سقوط به درجه رفیع شهادت نایل می‌شود.
کد خبر: ۲۳۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹ - 09July 2014

برشی کوتاه از کودتای شبکه «نقاب»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، انقلاب اسلامی ایران که به پیروزی رسید، آمریکا به دلیل از دست دادن پایگاه خود در کشورمان طرحهای مختلفی را برای بازگشتن به جایگاه قبلی خود اجرا کرد که از جمله آن میتوان به طراحی کودتا با هدف ساقط ساختن نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد.

زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، آمریکا با تصور اینکه می تواند همانند کودتای ۲۸ مرداد، جایگاه از دست رفته خودش را به دست آورد با کمک عده ای از وابستگان رژیم شاه، طراحی کودتایی را برای اجرا در ۱۸ تیر ۱۳۵۸ آماده کرد که موفقیت آن را تضمین شده پیشبینی میکرد.

بر این اساس، طرحی آماده شد که اگر با موفقیت کامل به اتمام میرسید دیگر نیازی به شروع جنگ در منطقه استراتژیک خلیج فارس نبود. لذا در بهار سال ۱۳۵۸ عده ای در پاریس دور هم جمع میشوند تا هماهنگیهای لازم برای انجام این کودتا را طرحریزی و اجرا کنند.

در این گردهمایی شبکه کودتای «نقاب» ـ نجات قیام ایران بزرگ ـ موظف میشود با تعیین چارت تشکیلاتی، مراتب میزان پیشبینی موفقیت را به شاهپور بختیار که مسئولیت ستاد فرماندهی شبکه در پاریس را عهدهدار شده بود، اطلاع دهد.

از این روی سازمان نقاب شورایی بنام رئیس را با حضور افرادی همچون «ابوالقاسم خادم»، «رضا مرزبان» و «قادسی»، تشکیل می دهد که دارای پنج شاخه بافت، نگر، نشر، اطلاعات و عمل بود. این شاخه ها به ترتیب مسئولیت جذب و معرفی افراد و تشکیل کمیته های مخفی در سازمان ها و ادارات به ریاست مهندس سعید تیموری و پروین شیبابی، تهیه و تدوین برنامههای تبلیغاتی به مسئولیتی مهندس فروغی و مهران، توزیع تولیدات شاخه نگر به  ریاست ادیب و ارفع، محافظت از تشکیلات در برابر ردیابی نهادهای انقلابی به مدیریت کاظم و سازماندهی نیروها و طراحی عملیات کودتا به فرماندهی سرهنگ دوم بازنشسته ژاندارمری محمد باقر بنی عامری را بر عهده داشتند.(۱)

البته در این طرح مسئولیت اجرایی و اصلی بر عهده شاخه عمل یا نظامی که خود به زیر شاخه های دیگری تقسیم می شد و در آن افسران ارشد ارتش عضو بودند، قرار داشت و از سوی دیگر برای اینکه در صورت موفقیت بتوانند به اقدام خود توجیه مذهبی نیز بدهند در تشکیلات شاخه سیاسی خود از روحانی نمایانی هم استفاده می کردند که شاخص ترین آنها «آیتالله شریعتمداری» بود، به نحوی که می خواستند چنانچه به پیروزی رسیدند، این فرد را به عنوان رهبر مذهبی جریان معرفی کنند.

به موازات این اقدامات جهت تأمین سلاح مورد نیاز کودتاچیان، پس از هماهنگی با آمریکا، عراق ۲/۵ تن اسلحه را از طریق عوامل کودتا در یکی از شرکت های کشتیرانی بوشهر، در اختیار آنها قرار می دهد. در واقع این نشان می دهد که دولت بعث عراق قبل از شروع جنگ تحمیلی و از همان ماه های اولیه پس از پیروزی انقلاب، همواره بهدنبال به سقوط کشاندن نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را در سر میپروراند.

به هر تقدیر عوامل کودتا در برنامهریزی که داشتند چندین هدف از جمله جماران، صداوسیما، فرودگاه مهرآباد، مقر اصلی سپاه و کمیته های انقلاب اسلامی و پادگان لویزان را برای از بین بردن و تسخیر در نظر گرفته بودند و برای این کار هم در نظر داشتند از هواپیماهای اف ۴ پایگاه هوایی شهید نوژه همدان و عناصر کودتاچی در لشکرهای ۸۱ و ۹۲ زرهی کرمانشاه و اهواز، تیپ ۲۳ نوهد و لشکرهای ۱ و ۲ گارد جاویدان سابق استفاده کنند.

اما علیرغم همه تمهیداتی که برای موفقیتشان پیشبینی کرده بودند، به یک نکته و آن هم مشیت الهی و اینکه تا اراده خداوند نباشد هیچ رویدادی موفقیتآمیز نخواهد بود، توجه نکرده بودند. این همان موضوعی است که یکی از دستگیر شدگان عوامل کودتا به صراحت آن را عنوان کرده است.

این فرد که به گفته سردار سعید طایفه نوروزی، فرمانده وقت سپاه همدان آدم ورزیدهای بود در بازجوییها عنوان می کند که افراد ما همه زبده ترین نیروهای گارد جاویدان و تیپ کلاه سبزها بودند اما مطمئن باشید شما مارا نگرفتید بلکه قدرتی فراتر از انسانهای زمینی یقه ماها را گرفت؛ من به وضوح دیدم که خدا دارد از این انقلاب حمایت میکند.(۲)

بنابر این اگر نبود خواست الهی، ممکن نبود کودتایی که به این شکل طراحی شده بود، در کمتر از ۲۴ ساعت با شکست مواجه شود و عوامل اصلی آن دستگیر یا به خارج از کشور متواری شوند.

به گزارش دفاع مقدس، در اینجا ذکر این نکته هم ضروری است که طی سالهای متمادی از کودتای شبکه «نقلاب» به غلط به عنوان کودتای «نوژه» یاد می کنند در صورتی که «نوژه» نا خلبان شهیدی است که در جریان سرکوب ضد انقلاب کردستان و کمک به رهایی شهید چمران و یارانش از محاصره، هواپیمای آن مورد اصابت ضد انقلاب قرار میگیرد و پس از سقوط این خلبان راستین انقلاب به درجه رفیع شهادت نایل میشود لذا از آن جایی که این خلبان شهید از خلبانان پایگاه هوایی همدان بود، پس از شهادت «نوژه» نام پایگاه از انقلاب «حر» به شهید «نوژه» تغییر مییابد. به همین خاطر همواره در بیان تاریخ واقعه کودتا، اسم کودتا را به غلط کودتای«نوژه» ذکر میکنند که جای آن دارد در بیان این موضوع دقت لازم صورت گیرد.  

منابع:

۱-الوند تا قراویز- کتاب یکم از مجموعه روایت انصار – کارنامه تاریخی استان همدان در انقلاب اسلامی، نبردهای کردستان و جنگ تحمیلی- گلعلی بابایی و حسین بهزاد – نشر صریر- صص ۴۳۴-۴۳۳

۲-همان منبع – ص ۴۶۰      

* رحیم محمدی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار