به گزارش گروه سایررسانه های دفاع پرس، دومین هواپیمای ایرباس از نوع 200-330 (سومین ایرباس پسابرجامی) امروز فرانسه را به مقصد تهران ترک کرده و ساعت پنج بعدازظهر وارد فرودگاه مهرآباد خواهد شد.
این هواپیما قرار بود پیش از آغاز سال جدید وارد کشور شود که به دلایلی که ذکر نشده است ورود آن به کشور به سال 96 موکول شد.
گفتنی است دومین هواپیمای پسابرجامی شنبه 21 اسفندماه وارد تهران شد و به ناوگان نقل هوایی کشور پیوست.
نوسازی ناوگان هوایی با ورود نخستین هواپیمای ایرباس خریداری شده در دی ماه امسال کلید خورد و قرار است شرکت ایرباس 2 فروند و شرکت ای.تی.آر (ATR) زیرمجموعه ایرباس (فرانسوی-ایتالیایی) نیز سه فروند هواپیما تا پایان امسال به ایران ایر تحویل دهند.
کارشناسان معتقدند جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد و افزایش بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.
در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری همچون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.
خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران 85 درصد منابع مالی آن را از فاینانس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی و تسهیلات صندوق توسعه ملی به وسیله بانک صنعت و معدن تامین می کند.
کارشناسان با اشاره به حجم بالای تعهدات مالی ایجاد شده برای کشور با خرید این هواپیماها هشدار می دهند دولت یازدهم با خرید حساب نشده این حجم هواپیما تعهدات ناخواسته ای را به دولت های بعد تحمیل کرده است.
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام قرارداد خرید 200 فروند هواپیما را با شرکت های ایرباس، بوئینگ و ای.تی.آر نهایی کرده است.
هما قرار است 80 فروند هواپیما از ایرباس، 100 فروند از بوئینگ و 20 فروند از شرکت فرانسوی - ایتالیایی ای.تی.آر وارد کشور کند.
انتهای پیام/ 131