دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

روز جمهوری اسلامی؛ اتحاد ملت ایران حول محور شعارهای انقلابی

شعارهای اصلی انقلاب؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که توسط میلیون‌ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزات در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده شده بود، حکومتی را پایه ریزی کرد که عدالت اسلامی یکی از اهداف عالیه آن بود.
کد خبر: ۲۳۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ - 01April 2017
روز جمهوری اسلامی؛ اتحاد ملت ایران حول محور شعارهای انقلابی
به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با پیروزی انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن 1357 و در عین آشكار بودن تاثیر امام خمینی(ره) بر این انقلاب، توجه همگان به تعیین نوع حکومت جلب شد از جمله احزاب وگروه‌های شرکت کننده در انقلاب، خواستار تاسیس حکومتی بر پایه اصول انقلاب و سه شعاری که در آن زمان سر می‌دادند.« آستقلال»، «آزادی»، «جمهوری اسلامی» در این مجال به تشریح این سه شعار خواهیم پرداخت.

امام خمینی(ره) نیز فرمودند كه برگزاری رفراندوم برای جواب‌گویی به برخی از سوال‌ها و كسب اعتماد و مشروعیت لازم، ضروری است.

سرانجام، مردم ایران در روزهای دهم و یازدهم فروردین سال 1358 در همه‌پرسی استقرار جمهوری اسلامی شركت كردند. 20میلیون و 422 هزار و 438 نفر از واجدین شرایط در این رفراندوم شركت كردند كه از این میان، 20میلیون و 54هزار و 834 رای موافق و 367هزار و 604 رای مخالف به صندوق‌ها ریخته شد و در نهایت،98/2 درصد مردم به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند. به همین مناسبت، روز دوازدهم فروردین به عنوان «روز جمهوری اسلامی ایران» نام‌گذاری شد.

در این روز با رأی اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از سال‌ها نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومت دیکتاتوری و خفقان به حکومت مردمی تغییر یافت.
 
از هفدهم تا 22 بهمن 57، ایران یکی از دوره‌های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید. در این ایام، مردم با  دو دولت در یک مرکز و بدون هیچ‌گونه مرزبندی مواجه بودند. دولت دیکتاتوری که پشتوانه و عامل مشروعیت خود را از دست داده و از قدرت نظامی محروم شده، با انقلاب عظیمی روبرو بود. و دولتی دیگر، متکی به رهبری انقلاب و توده‌های میلیونی مردم که به جای قدرت نظامی، تنها به ارتش مردم وابستگی داشت که سرانجام در 22 بهمن این انقلاب به ثمر نشست و در 12فروردین 1358 ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

پس از آنکه قرن‌ها تئوری جدایی دین از سیاست و نظام‌های حکومتی لائیک بر دنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی  و شخصی در زندگی مردم تعبیر می‌شد، در  روز پر برکت 12 فروردین سال 58، نظامی متولد شد که نور اسلام را پس از گذشت قرن‌های زیاد، دگر باره نه تنها در ایران اسلامی بلکه در سراسر جهان متجلی ساخت.
 
شعارهای اصلی انقلاب؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که توسط میلیون‌ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزات در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده شده بود، حکومتی را پایه ریزی کرد که عدالت اسلامی یکی از اهداف عالیه آن بود.

«استقلال» اولین شعار مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگی به شرق و غرب رهایی یافت و در عرصه بین‌المللی با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت.
 
هدف از بیان این شعار خواسته ملت مسلمان ایران برای حاکم کردن «اراده ملی» بر سرنوشت خود بود تا بتوانند از نفوذ و دخالت‌های بیگانگان رهایی یابد و چه زیبا و متین امام (ره) فرموده است: اگر استقلال کشور خودمان را تحصیل نکنیم سایر چیزها درست نخواهد شد.
 
استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی نظام فاسد و خودکامه پهلوی علاوه بر اینکه تحولات داخلی به دنبال داشت، تغییراتی در نظام بین‌الملل، به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد، تغییراتی که با اهداف استعمارگران و مستکبران زمان همسو و سازگار نبود و آتش دشمنی آنان را علیه ملت ایران شعله ور کرد.
 
حفظ این استقلال از پیروزی انقلاب تا عصر حاضر هزینه‌هایی داشته و دشمنان این مرزوبوم با طراحی و اعمال توطئه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخصیت‌های سیاسی و دانشمندان، تحریم‌های اقتصادی، جنگ نرم  و غیره در نهایت ایجاد موانع و سنگ‌اندازی برای دست‌یابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای سعی در خدشه‌دار کردن استقلال ملت بیدار و هوشیار ایران دارند.

«آزادی» دومین شعار و خواسته  ملت ایران در ایام انقلاب بود که با استقرار جمهوری اسلامی شکل عملی به خود گرفت و اقشار مختلف با حضور در تمام صحنه‌ها آزادانه به خواسته‌های خود جامه عمل پوشانده و در تعیین سرنوشت خود مشارکت می‌کنند.

گرچه لغت آزادی نیز همانند دیگر واژه‌ها، درجهان امروز مظلوم واقع شده و در نظام سلطه و استکباری حاکم بر کشورهای جهان مصادره می‌شود و با نام آزادی حقوق خیلی‌ها تضییع می‌شود، ولی این واژه در اسلام معنای متعالی دارد. بر این اساس مردم طبق قانون برای تعالی و کمال خود از حق انتخاب و آزادی بیان برخوردار است و کسی نمی‌تواند این حق را از مردم سلب کند. در مکتب اسلام  سلب آزادی و حق انتخاب از خود نیز نوعی ظلم به خویش است.

و هدف نهایی، کلمه «جمهوری اسلامی» بود که از به هم پیوستن «جمهوری» و «اسلامی» به دست آمده است. جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام‌های حکومتی است که تلاش می‌کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی در عرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توام با هم فراهم شود.

از نظام جمهوری به «حکومت مردم بر مردم» تعبیر می شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضور در صحنه‌های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش خواسته‌های خود را از حکومت مطالبه می‌کنند.

معنی لغوی «جمهوریت» یعنی حکومت بر خواسته از مردم و یا همان دمکراسی گرچه مورد اتفاق اغلب تحلیلگران، سیاستمداران و حاکمان سیاسی است، اما نظام‌های حکومتی در معنی اصطلاحی این واژه دچار اختلاف نظر هستند و از آن برداشت‌های متفاوتی دارند.

واژه اسلامی هم به سبب تمایز آن از دیگر نظام‌های جمهوری است که ویژگی‌های خاص خود را دارد که در آن ارزش‌های الهی و قرآنی بر تمامی شئون حاکمیت دارد و همچنین ولی فقیه که بر طبق نظام الهی، ولایت امر و امامت امت را بر عهده می‌گیرد، علاوه بر تامین زندگی مردم، مسئوولیت هدایت مردم و کمک به رشد و تعالی آنان را نیز بر عهده دارد.
 
برای تحقق این بخش حیاتی از شعار اصلی انقلاب، نیاز بود تا رسما نظام مشخصی حاکم بر ایران شود و در این راستا بود که رهبری انقلاب اسلامی در اولین روزهای پس از پیروزی رفراندم رسمی را در خصوص تعیین نظام حاکم بر کشور برنامه ریزی فرمودند و به عنوان راهبرد همگانی نیز فرمودند : «اینجانب به جمهوری اسلامی رای می دهم و از شما هم می خواهم که به آن رای دهید.»

در زمان تعیین نظام سیاسی کشور پس از سرنگونی نظام طاغوت شاهنشاهی «جمهوری دمکراتیک»، «جمهوری»، «حکومت اسلامی» و ... از جمله نظام‌های بود که مطرح شد، ولی امام راحل از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشتند، به طوری که برجمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تاکید کردند.

این تاکید نیز بر اساس خواست مردم در دوران مبارزات ضد ستم شاهی بود که در شعار آنها موج می‌زد و مردم در همه تظاهرات‌ها یکپارچه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می‌کشیدند و بدین ترتیب مبارزات مستمر و پیگیر امت مسلمان ایران در برپایی حکومت اسلامی تحقق یافت و عصر نوینی در تاریخ ایران و اسلام آغاز شد.

امام خمینی به شکرانه این پیروزی درخشان در پیام خود فرمودند:«من به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه به زباله دان تاریخ دفن کنند. من از این همبستگی بی مانند که همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا لبیک گفتند و به اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند ، تقدیر می کنم....»

بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جدا ناپذیر در نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.

تشکیل جمهوری اسلامی نه تنها اراده ملی را بر سرنوشت خود تثبیت کرد و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلکه این بارقه امید در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشید که بعد از قرن‌ها رنج و درد، جلوه‌ای از وعده خداوند تبارک و تعالی را شاهد باشند.

امام (ره) در تاریخ 12 فروردین 1358، طی پیامی فرمودند که خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش، به مستکبران غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده خداوند تعالی نزدیک است. من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفان بر مستکبران غلبه کنند چنانکه تاکنون غلبه کردند... من از عموم ملت ایران تشکر می‌کنم که در این رفراندوم شرکت کردند و رای قاطع خودشان را که باید گفت صد درصد پیروزی بوده است، دادند و به جمهوری اسلامی هم رای دادند... جمهوری اسلام است که احکام مترقی او بر تمام احکامی که در سایر قشرها و سایر مکتبهاست تقدم دارد.

ملت ایران در آغاز دهه چهارم استقرار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» با تجدید پیمان با آرمانهای امام خمینی (ره) معمارکبیر انقلاب اسلامی و شهیدان به خون خفته خود بار دیگر بر حفظ این آرزشها پای می‌فشارد و روز «جمهوری اسلامی» را به عنوان یکی از ماندنی ترین روزهای تاریخی این سرزمین گرامی می‌دارد.

انتهای پیام /171

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار