باز خوانی حیات پر فروغ علامه سیدمحسن امین رحمه الله علیه؛

علامه سید محسن امین اسوه وحدت و استقلال است

عالم ربانی ومجاهد نستوه علامه سید محسن امین، در چهارم رجب سال 1371 هجری قمری، در بیروت دیده از جهان فروبست. پیکر مطهر این عالم بزرگ جهان تشیع در جوار بارگاه ملکوتی حضرت زینب سلام الله علیها آرام گرفت.
کد خبر: ۲۳۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ - 02April 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، عالم ربانی و مجاهد نستوه سید محسن امین رحمه الله  علیه در سال 1284 هجری قمری در روستای «شقرا» تابع بخش هونین، یکى از هفت بخش جبل عامل دیده به جهان گشود.

وی در کودکی، فردی باهوش و زیرک و مشتاق فراگیری علم بود.  در هفت سالگى قرآن را حفظ کرد و خواندن و نوشتن را فرا گرفت. سپس در مدارس جبل عامل به فراگیرى مقدمات علوم، مانند نحو، صرف، منطق، معانى و برخى دروس فقه و اصول مشغول شد. استادش شیخ موسى شراره از علماى جبل عامل که در نجف درس خوانده و براى تدریس و تربیت طلاب به وطن بازگشته بود، بیشترین تأثیر را بر او نهاد.

سید محسن پس از گذراندن دروس نخستین، به حوزه نجف اشرف رفت. جدیت و تلاش پیگیر او در تحصیل علم، به رغم سختى‌ها و شداید زمانه و تنگدستى، گویاى اراده قوى و شخصیت استوار اوست که او را الگویى نادر براى سرمشق گیرى طلاب قرار مى‌دهد. نجف اشرف در آن دوران، شاهد امواج جنبش علمى و جهادى بزرگى بود که نام شخصیت‌هاى بزرگى چون ملاکاظم خراسانى و شیخ محمد طه نجف و چند تن دیگر بر پیشانى آن مى‌درخشید. سید محسن امین  نزد بزرگان عرصه فقه و اصول شاگردى کرد تا به مرحله اجتهاد دست یافت.

در سال 1898م، پس از یازده سال اقامت در نجف، به دعوت مردم دمشق، براى امامت، ارشاد و وعظ به آنجا رفت. از آغاز ورود به دمشق، برنامه یکپارچه‌اى را براى اصلاح فرهنگى، اجتماعى و دینى مردم منطقه آغاز کرد. رفته رفته دامنه تأثیر برنامه‌هاى مصلحانه‌اش، سوریه و سپس لبنان و سپس بازتاب آن کشورهاى مختلف اسلامى را در بر گرفت.

فعالیت علامه سید محسن امین  به بعد علمى و دینى محدود نشد، بلکه به درمان بیمارى‌ها و حل مشکلات مادى مردم نیز معطوف شده  بود. در این بعد نیز او به موفقیت‌هاى بزرگى دست یافت. فقر از مهم ترین مشکلات مردم در آن دوره و زمانه بود. سید براى حل مشکل فقر، انجمن هایى تأسیس کرد.

برخی از اهم فعالیت‌های علامه سید محسن امین در سوریه؛

از میان برداشتن سه عامل تیره‏‌روزی مؤمنان ناآگاهی، تفرقه و کج روی‏‌ها

ایجاد مدرسه‏‌هایی برای آموزش و پرورش دختران و پسران

وقف زمین و ساختمان‏‌هایی برای پیشبرد اهداف آموزشی و چاپ و انتشار کتاب‏‌های ویژه ‏این آموزشگاه‏‌ها

عدم پذیرش منصب رئیس العلماء از ناحیه فرانسوی‌ها

مخالفت با دستورحکومت تازه استقلال یافته سوریه، مبنی بر احراز تعداد کرسی معین برای سنی مذهب ها در انتخابات مجلس، با بیان این گفتار که فرقی بین شیعه و سنی نیست و این تعداد کرسی های مجلس متعلق به مسلمانان  اعم ازشیعه و سنی  است

در زمان استثمار سوریه توسط فرانسه، فقیه والا مقام موضعی استوار و سازش ناپذیر در مقابل استعمارگران فرانسوی اتخاذ کرده بود، به طوری که جریان ملى گراى سوریه، منزل سید محسن  را مرکز اعتصاب مشهور دهه سى، بر ضد حاکمیت شرکت‌هاى فرانسوى قرار دادند که به انقلاب فراگیر ملت سوریه انجامید و فرانسوى‌ها را مجبور کرد به خواسته‌هاى مشروع مردم در بند سوریه تن در دهند.

وی پس از شعله ‏‌ور شدن آتش جنگ نخست جهانی در 1322 ق. به لبنان رفت و در آنجا  با وضعیت بد اقتصادی جامعه لبنانی و شیوع بیماری همه‏‌گیر «وبا» روبروشد از جمله فعالیت‌های وی شستشوی مردگان و حمل و نقل و تدفین مردگان بود.

با فروکش کردن شعله‏‌های نبرد جهانی و اشغال سرزمین‌های اسلامی از سوی فرانسه و انگلیس، آفتاب «شقرا» به عنوان مرجع مؤمنان منطقه سوریه و لبنان به تأیید، تقویت و هدایت نیروهای استقلال طلب پرداخت.
 
فرانسویان در نخستین اقدام پاشیدن بذرهای تفرقه را تنها راه مقابله با مسلمانان یافتند. که این امر را با اجرای نقشه‌های شیطانی خود آغاز کردند. برای مثال هنگامی که قانون ضد اسلامی «طوائف»‌ را ‏وضع ‏‌کردند، چون با مخالفت دانشمندان دینی و مردم روبرو‏‌شدند اهل‏ سنت را از اجرای آن معاف ‏‌ساختند. بدین ترتیب دو گروه مسلمان از یکدیگر جدا می‏‌شد. کردار و گفتار مرجع بزرگ مسلمانان جبل‏ عامل سبب شد که استعمار هرگز نتواند نقشه شوم اختلاف میان برادران مسلمان را پیاده کند. البته آن مرد الهی تنها بدین مقدار بسنده نکرده، با سخنان روشنگرانه خویش مردم را به سوی استقلال و رهایی از بند بیگانگان فرا می‏‌خواند.

علامه  پس از پایان جنگ جهانی به فلسطین رفت. آنچه در این سفر بسیار قابل توجه می‏‌نماید. توجه آن بزرگ مرد به وحدت صفوف نمازدر میان دین باوران است. چون هنگام نماز عصر فرا رسید، خدمتکار مسجد صخره، که بزرگی و دانش سید را دریافته بود، وی را به گوشه‏‌ای از مسجد برد تا با خاطری آسوده به عبادت پردازند. آفتاب شقرا پرسید: چرا ما را بدین جای آورده‏‌ای می‏‌خواهیم در نماز جماعت شرکت کنیم.خادم گفت: آقای من، شما با ما نماز می‏‌گزارید؟! مرجع شیعیان جنوب لبنان و دمشق پاسخ داد: چرا با شما نماز نگزاریم؟ ما و شما هر دو مسلمان نیستیم آنگاه همگی برخاسته، همراه امام مسجد نماز جماعت به جای آوردند.

اقامه نماز باران برای رفع مشکل کم آبی از جمله اقدامات وی در سرزمین فلسطین بوده است.

سید، مواضعى آشکار در مسئله فلسطین داشت و فتاواى متعددى در همراهى با ملت فلسطین بر علیه رژیم نامشروع  صهیونیستی صادر کرد.به طوری که به مناسبت روز فلسطین بیانیه های صادر می نمود و درآنها به جایگاه فلسطین در بین امت اسلامی و هجوم صلیبیون به آن و چگونگی شکست خوردن طرحهای آنان برای سلطه همیشگی بر فلسطین اشاره می‏‌کرد.

یکی از این بیانیه‌ها می نویسد: انسان نمی‏‌تواند دیده فرو بندد در حالی که برادرانش گرفتار تیغ و خار هستند و زندگی برای انسان آزاد گوارا نیست در حالی خانواده و نزدیکانش حقشان پایمال می‌شود. زندگی چه لذتی دارد در حالی که بلا و اضطراب انسان را از هر سو محاصره کرده است و آسایش چه خوبی دارد اگر نزدیکان انسان از تنگنا و عسرت شکایت داشته باشند.

علامه امین عاملی، درسال  1352 قمری فرصت یافت تا دیگر بار به عراق شتابد و از زیارت پاکان آن دیار بهره‏‌مند شود. سید پارسایان لبنان و سوریه پس از توقفی اندک در عراق راه ‏ایران پیش گرفت ودر بهار 1353قمری بدان سرزمین گام نهاد وضمن زیارت امام هشتم، علی بن موسی الرضا علیه السلام بخش‏‌هایی از کتاب نفیس «اعیان الشیعه»‌ را نیز به پایان رساند. مردم شهرهای ایران مقدم او را گرامی داشتند، مخصوصا مردم دوستدارعالمان شهر مقدس قم که به صورت گسترده از او استقبال کردند تا جایی که آیت الله العظمی حائری رحمه الله علیه  محل نماز خود را جهت اقامه جماعت به ایشان واگذار کرد.

مبارزه سیاسی این فقید گرامی در کشور مصر در شکل تشویق مردم این کشور به اجازه درس خواندن دختران در مدارس، معطوف بود، آن هم در شرایطی که درس خواندن برای دختران حرام بود وقانونی در این زمینه وجود نداشت.

همچنین ایشان از وسایل جدید آموزشی در کار تحصیل استفاده کرد و دو مدرسه محسنیه و یوسفیه را تأسیس کرد، که این دو مدرسه نقش برجسته ای را در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه و بیداری مردم ایفا کرد.

از آن عالم فقید علاوه بر شاگردان فرزانه، حدود 100 جلد کتاب و رساله بر جای مانده است. کتاب‏‌های گرانقدری که باید اعیان الشیعه، تاریخ جبل‏ عامل، حاشیه بر عروه الوثقی  و...... برجای مانده است.

سرانجام در چهارم رجب 1371 هجری قمری  فرا رسید و سرور دانشوران لبنان پس از مدتی بیماری، به ملکوت اعلی پیوست.

انتهای پیام / 171


نظر شما
پربیننده ها