گزارشی به مناسبت روز حجاب و عفاف

باورهای درست را در جامعه نهادینه کنیم تا جامعه‌ای امن داشته باشیم

برای داشتن جامعه‌ای امن و اسلامی باید فرهنگی محکم و درست را در جامعه نهادینه کرد و هرگز از تهدید و اجبار به‌عنوان راهکار استفاده نکرد؛ باید باورهای درست را در بین افراد جامعه نهادینه کرد تا خود افراد به این نتیجه برسند که حجاب موجب داشتن امنیت می‌شود.
کد خبر: ۲۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹ - 12July 2014

باورهای درست را در جامعه نهادینه کنیم تا جامعه‌ای امن داشته باشیم

خبرگزاری دفاع مقدس: متاسفانه در جامعه امروزی از حجاب بهعنوان یک سد نام برده میشود که مانع فعالیتهای اجتماعی زنان شده و به نوعی از آن بهعنوان یک پدیده عقبماندگی یاد میشود که این یک اشتباه بارز و بی منطق است، چرا که هنگامی که فرد از حجاب برخوردار است به راحتی در جامعه فعالیت میکند و مشکلی برای او به وجود نمیآید.

اکثر مشکلات خانوادگی از اثرات منفی بیحجابی بهوجود میآید که هر دو طرف خانواده از آن بی اطلاع هستند.

آیتالله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضائی که 18 تیر ماه سال جاری برگزار شد، با اشاره به اینکه مراجع قضایی و نیروی انتظامی در مقوله حجاب و عفاف، باید بر اساس وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کنند، گفته بود: حجاب و عفاف بر اساس قوانین روشن و نصوص شرعی باید رعایت شود.

رحمانی فضلی وزیر کشور نیز که سوم تیر ماه سال جاری برای پاسخگویی به سؤال علی مطهری نماینده تهران و حجتالاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در خانه ملت در مورد عفاف و حجاب، حضور یافته بود در برخورد با این مساله مهم اظهار داشت: با توجه به فرصت زمانی موجود و آغاز فعالیتها تلاش کردیم تا مجموعه قوانین مربوط به این حوزه را احصا کنیم و مجموعه قوانینی که مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی و مقررات مصوب از سوی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی، مجموعه قوانینی است که در این حوزه موجود است.

وزیر کشور با بیان اینکه در قانون عفاف و حجاب 22 دستگاه دارای مسئولیت هستند، خاطرنشان کرد: وزارت کشور یکی از این دستگاههاست که علاوه بر برعهده داشتن برخی از این مسئولیتها، بخش هماهنگی و پیگیری نیز برعهده این وزارتخانه است.
 
وی عفاف و حجاب را یکی از اولویتهای وزارتخانه متبوعش دانست و خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی، پیچیده، چند وجهی و دارای علل مختلف و متنوع است، به همین دلیل اگر تصور کنیم میتوان در مدت کوتاهی این مسئله به شرایط مطلوب برسد، درست نیاندیشیدهایم، زیرا این اقدام امکانپذیر نیست.
 
وزیر کشور با بیان اینکه پرداختن به عفاف و حجاب مستلزم هماهنگی و همکاری 21 نهادی است که در قانون وظایفی برای آنها نوشته شده است تصریح کرد: در قانون عفاف و حجاب برای تمامی دستگاههای اجرایی وظایفی تعیین شده است اما متأسفانه در قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات عدیدهای وجود دارد که من در جلسه کمیسیون فرهنگی نیز بدان اشاره کردم.
 
رحمانی فضلی نبود آییننامه اجرایی برای دستورالعمل مربوط به قانون عفاف و حجاب را اشکال عمده این قانون ارزیابی کرد و گفت: منابعی برای اجرای این قانون دیده نشده است، منابعی در این زمینه در اختیار وزارت کشور نیست و منابعی در اختیار سایر دستگاهها نیز قرار نگرفته است به همین دلیل هر زمان این مسئله را پیگیری میکنیم دستگاهها بحث نبود منابع را مطرح میکنند.
 
در همین راستا سردار اسماعیل احمدی مقدم  فرمانده نیروی انتظامی کشور نیز با بیان اینکه ابهاماتی نیز که در این زمینه وجو دارد حاصل اخبار و اطلاعاتی است که غلط انتشار مییابد و قطعا در صورتی که مردم ضعف نیرو های انتظامی را منعکس کنند، مورد رسیدگی قرار میگیرد، اظهار داشت: در بحث عفاف و حجاب ما به وظایف قانونی خود عمل میکنیم و با کسانی که اصرار به هنجارشکنی داشته باشند برخورد خواهد شد و دستگاه قضایی نیز از این رویکرد حمایت میکند.
 
 حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  در برنامه برنامه دیروز امروز فردا که 9 خرداد ماه سال جاری از تلویزیون پخش شد نیز در همین راستا اظهار کرد: در حال حاضر مردم متدین و انقلابی در این زمینه گلایههای زیادی دارند و یکی از خواستههایشان از ما این است که فکری به حال حجاب شود، خیلیها پیش از این که در مورد گرانی و مسائل اقتصادی صحبت کنند نگرانی خود را در مورد مساله عفاف و حجاب بیان میکنند و این یعنی مساله حجاب یک مساله و یک دغدغه روز است.
 
حال رعایت این اصل مهم در جامعه اسلامی که الگوی جوامع دیگر اسلامی قرار گرفته از مهمترین مسائل اجتماعی است که باید مسولین فکری اساسی به حال آن کنند تا مبادا دشمن از این مساله در صدد ضربه زدن به فرهنگ غنی اسلامی ما برآید.
 
 
گزارش از طیبه کرانی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار