سید هادی سید افقهی:

حمله آمریکا به سوریه از قبل هماهنگ شده بود/ سیاست خارجی آمریکا متعادل نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حمله آمریکا به پایگاه «شعیرات» سوریه با هماهنگی تروریست‌ها و کشورهای منطقه‌ای حامی تکفیری‌ها صورت گرفته است، گفت: چرخش موضع آمریکا در قبال بشار اسد نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا سیاستی متعادل و متوازن نیست.
کد خبر: ۲۳۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ - 07April 2017
حمله آمریکا به سوریه از قبل هماهنگ شده بود/ سیاست خارجی آمریکا متعادل نیستبه گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح چگونگی حمله غیر قانونی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در حمص پرداخت و اظهار داشت: پیروزی های شتابان و چشمگیر ارتش سوریه و متحدانش در مناطق مختلف سوریه مخصوصا در حمص، تدمر و سایر مناطق آمریکا را مجبور کرده که به یک سناریوی از پیش تعیین شده متوسل شود. کاملا مشخص است که این حمله بستری برای کند کردن روند پیشروی های ارتش سوریه و متحدانش بود.
 
سید افقهی با بیان اینکه حمله اخیر آمریکا به پایگاه شعیرات سوریه خلاف قوانین و مقررات بین المللی است، افزود: آمریکا اجازه نداد کمیته ای بی طرف از جانب شورای امنیت وارد منطقه شود و بعد از تحقیق و تفحص اعلام کند که کدام یک از طرفین منازع مرتکب حمله شیمیایی شده است.
 
کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه سوریه با وساطت روسیه سلاح‌های شیمیایی خود را از کشورش خارج کرده است، خاطرنشان ساخت: سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی هم اعلام کرده است که دولت سوریه از سلاح شیمیایی برخوردار نیست؛ اما در مقابل بارها مشاهده شده است که تروریست‌ها از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند. در این خصوص نیز دولت سوریه ۹۰ نامه به سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی نامه نوشته است، که تاکنون هیچ پاسخی از جانب این سازمان‌ها دریافت نکرده است.
 
وی در ادامه، حمله آمریکا به سوریه را حمله ای هماهنگ شده با تروریست‌ها و کشوری منطقه ای حامیان آنها ازجمله عربستان، ترکیه، قطر و... دانست و تصریح کرد: حمله آمریکا بازتاب زیادی به همراه خواهد داشت. بازتاب این حمله فقط محدود به شخص ترامپ نخواهد بود؛ بلکه منافع آمریکا را در منطقه دچار چالش و مشکل خواهد ساخت.
 
سید افقهی در بخش دیگری از سخنانش به چرخش موضع آمریکا در قبال بشار اسد اشاره کرد و افزود: چرخش موضع آمریکا در قبال بشار اسد نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا سیاستی متعادل و متوازن نیست. تصمیم‌های آمریکا در سیاست خارجی و تحرکات نظامی و امنیتی این کشور از یک ویژگی واقع‌بینانه برخوردار نیست. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود مدعی بود که اولویت آمریکا در سوریه مبارزه با داعش است و به دنبال سرنگونی حکومت سوریه نیست؛ چرا که مدعی می‌شد مردم سوریه باید خودشان سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند؛ اما با حمله اخیر نشان داد که ادعایش کاملا برعکس بوده است.
 
وی در پایان خاطرنشان ساخت: آمریکا با این حمله به زعم خود می خواهد به روسیه، چین، کره شمالی و متحدان سوریه در منطقه این پیام را برساند که آمریکا قاطع و جدی عمل می‌کند؛ اما این درحالی است که از درون آمریکا اعتراض‌هایی نسبت به این حمله شنیده می‌شود. علاوه بر این، برخی از اعضای هیئت چینی که در فلوریدا با ترامپ ملاقات می‌کردند بعد از این حمله جلسه را ترک کردند. روسیه نیز واکنش نشان داده و اعلام کرده است که عملیات‌های هماهنگ شده روسیه و آمریکا به حالت تعلیق در آمده است.

انتهای پیام/ ۴۱۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار