الوقت بررسی کرد؛

چرا آمریکا در حمله به سوریه فرودگاه «شعیرات» را انتخاب کرد؟

علت اینکه آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات سوریه حمله کرد، پاسخ به حملات شیمیایی در منطقه خان‌شیخون نبود، بلکه افزایش روحیه متحدان خود در داخل و خارج سوریه و تغییر موازنه میدانی به نفع تروریست‌ها بود؛ اما این حمله هیج نتیجه‌ای در بر نداشته و نخواهد داشت.
کد خبر: ۲۳۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ - 09April 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، پایگاه خبری- تحلیلی الوقت در بخش عربی پایگاه اینترنتی خود نوشت: حمله آمریکا به سوریه در این حد باقی ماند؛ اما سوالی که در صفحات اول روزنامه‌های آمریکایی مطرح شد، بدون پاسخ روشن باقی مانده است.؛ اینکه «چرا آمریکا بر حمله به سوریه پایگاه نظامی شعیرات تمرکز کرد؟ علی‌رغم اینکه این امکان برای آمریکایی‌ها فراهم بود که این موشک‌ها در پایگاه‌های سوریه مختلف تقسیم کنند؛ البته هیچ شکی در آن نیست که واشنگتن استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمایی در منطقه خان‌شیخون را بهانه قرار داده است، تا به وسیله آن تجاوز خود به خاک سوریه را توجیه کند.

فرودگاه راهبری شعیرات

فرودگاه نظامی شعیرات از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی سوری به شمار می‌‌رود؛ که به روزترین جنگنده‌ بمب‌افکن‌های دولت سوریه در این پایگاه مستقر بود. علاوه بر این، پایگاه هوایی شعیرات پایگاه راهبردی سوریه برای هدف قرار دادن مواضع تروریست‌های «داعش» و «جبهه‌النصره» به حساب می‌آید. این پایگاه در نزدیکی روستای شعیرات و در 31 کیلومتری حمص واقع شده است.
 
این پایگاه از مهم‌ترین پادگان‌های آموزشی در منطقه است که 25 درصد از توان نیروی هوایی سوریه را تشکیل می‌دهد و محل استقرار دو جنگنده میگ و سوخو است.
 
این پایگاه 40 آشیانه سیمانی برای نگهداری هواپیما و بالگرد دارد و شماری زیادی از جنگنده‌های میگ 23 و میگ 25 و بمب‌افکن سوخو 25 در این پایگاه وجود دارد. این پایگاه دارای دو باند اصلی به طول 3 کیلومتر نیز است. همچنین سامانه پدافندی سام 6 در آن مستقر است و مرکز فرماندهی لشکر 22 ارتش سوریه نیز در این پایگاه قرار دارد.
 
چرا شعیرات برای حمله انتخاب شد؟

اهمیت پایگاه شعیرات در مبارزه با تروریست‌های تکفیری بسیار روشن است و در اینجا لازم است به نقاطی اشاره شود که چرا آمریکا این پایگاه را برای حمله انتخاب کرده‌است.

یک: برای اینکه واشنگتن نمی‌توانست بر پایگاه هوایی شعیرات که نقش اساسی در مبارزه با تروریسم در ادلب و شمال سوریه ایفا می‌کرد، تمرکز داشته باشد، این پایگاه را هدف حمله قرار داد. اصرار آمریکا بر حمله به این پایگاه بر عزم واشنگتن در طولانی کردن زمان جنگ در سوریه به طولانی‌ترین زمان خود صحه می‌گذارد. اگر واقعا این حمله در واکنش به کشتار ادعایی است، پس آمریکا می‌توانست بدون اینکه به روند ارتش سوریه و متحدانش در بمباران داعش تاثیر بگذارد، پایگاه نظامی دیگری را انتخاب کند و به زعم خودش به سوریه هشدار دهد!

دو: آمریکا با این حمله تلاش ‌کرد روحیه متحدانش را در داخل و خارج سوریه بالا ببرد و در تغییر معادلات سیاسی قوی‌تر ظاهر شود؛ که تایید حمله آمریکا به سوریه از سوی طرف‌های غربی و منطقه بر این فرضیه صحه می‌گذارد. گفتنی است، تلاش آمریکا در این حد باقی نمی‌ماند، بلکه تلاش خواهد کرد، مأموریت ارتش سوریه که مشارکتی فعال در عملیات رقه علیه داعش دارد، پیچیده کند و خود به تنهایی میوه این عملیات را بچیند، همانطور که با پیچیده‌تر کردن عملیات (سپر فرات) ترکیه تلاش می‌کند که عرصه را برای کردها که به عنوان اسب تروا نقش ایفا می‌کنند، خالی کند.

سه: این حمله دومین حمله آمریکا به سوریه محسوب می‌شود؛ چرا که حمله اول آمریکایی‌ها به ارتش سوریه در «دیر‌الزور» بود که منجر به شهادت و مجروح شدن شماری از سربازان سوری شد. در حقیقت واشنگتن تلاش می‌کند موازنه قدرت را در میدان به نفع خود در شرایط فعلی تغییر دهد و مدت زمان جنگ را در سوریه طولانی‌تر کند. هر دو حمله آمریکا را می‌توان در چارچوب شکست‌های چشمگیر گروه‌های تکفیری در مقابل ارتش سوریه و متحدانش تعریف کرد.

چهار: برخی از تحلیلگران بر این باورند که انتخاب پایگاه شعیرات از سوی آمریکا مربوط به سامانه موشکی است که اخیرا جنگنده بمب‌افکن‌های اسرائیلی را ره گیری کرد و چندین فروند موشک از این سامانه‌ها شلیک شد که عمق استراتژیک رژیم صهیونیستی را  در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد. شادی بینامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از این حمله نشان دهنده این مسئله است.

پنج: روزنامه نیویورک تایمز از مرحله ما بعد حمله سوال و اشاره می‌کند که ترامپ باید به نتایج منفی این اقدام خود مخصوصا در مبارزه با داعش پی ببرد. چرا که آمریکا باید بعد از این مسئله مسکو را قانع کند تا در سورتی‌های  جنگنده‌هایش به اصطلاح علیه داعش در آسمان سوریه با بحران مواجه نسازد.

در نهایت می‌توان گفت این حمله هیچ دستاوردی جز اینکه گروه‌های تکفیری برای جبران شکست‌های میدانی خود دست به استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌کنند تا از آمریکایی‌ها کمک بگیرند، نخواهد داشت. به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد استراتژی خود را در سوریه از طریق جنگ نیابتی از کانال کردها و تخریب عملیات‌های مبارزه با تروریست‌ها تحکیم می‌بخشد.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار