المنار فلسطین:

تحرکات مشکوک آمریکا و انگلیس در مرزهای اردن با سوریه

انگلیس و آمریکا در مرزهای اردن با سوریه تحرکات مشکوکی دارند و احتمالا برای حمله گسترده نظامی از جنوب به دمشق تدارک دیده می‌شود.
کد خبر: ۲۳۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ - 11April 2017
به گزارش  گروه سایر رسانه های دفاع پرس، پایگاه اینترنتی روزنامه المنار فلسطین نوشت: رویدادهایی در مرزهای اردن و سوریه در حال وقوع است که می‌توان گفت در حد مشکوک است و پرسشهای متعددی مطرح می‌کند و تحرکات نظامی و اطلاعاتی نیروهای اردنی، انگلیسی و آمریکایی در این مرزها بسیار پر رمز و راز نیز است. این تحرکات مشکوک در‌پی تجاوز ظالمانه آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه و اظهارات جانبدارانه پادشاه اردن و درخواست علنی‌اش برای رفتن «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه صورت می‌گیرد.

این تحولات شاید مقدمه‌ای برای یک تجاوز گسترده از طریق منطقه جنوبی سوریه باشد و دست اندرکاران و عوامل این تجاوز امیدوارند با این حمله گسترده احتمالی بتوانند به دمشق برسند. همزمان با تحرکات مشکوک در مرزهای اردن و سوریه ، کار ارسال سلاح و مزدور از عربستان به مراکز آموزشی در اردن زیر نظر اتاق عملیات تروریستی مستقر در امان پایتخت این کشور ادامه دارد.

برخی محافل سیاسی گفتند ریاض و امان تماسهای خود را با برخی باندهای تروریستی مستقر در سوریه به ویژه در جنوب این کشور و اطراف دمشق از جمله باند جبهه النصره که تازگی به اصطلاح «ارتش اسلام» نامیده می شود ، تشدید کرده‌اند.

این محافل سیاسی درباره خطر گرفتار شدن اردن در باتلاق سوریه که آمریکا و رژیم وهابی سعودی هم پیمان اسرائیل به آن تشویق می کنند، هشدار داده و گفته اند ورود اردن به این باتلاق برای امان عواقب وخیم و پیامدهای خطرناکی دارد.

این محافل گفتند عملیات تروریستی که به تازگی در اردن رخ داد می باید معادله‌ای را که امان سیاستهای خود را در خصوص سوریه بر آن بنا کرده است بر هم می زد و این عملیات، فرصتی برای رهبری اردن بود تا از سیاستهای وهابی مبتنی بر وحشت افکنی و باج خواهی فاصله بگیرد چرا که خودِ اردن هدف سعودی‌ها قرار گرفته است و ادعای ریاض که می گوید به اردن علاقه‌مند است یک ادعای دروغ و گذرا و برای تامین منافعی است که به محض تحقق آن ، رژیم سعودی به سراغ اردن نیز خواهد رفت تا بر تصمیم گیری و حاکمیت این کشور مسلط شود.

برخی منابع دیپلماتیک درباره تحرکات نظامی و اطلاعاتی در مرزهای اردن با سوریه گفتند نقشه‌ای با نظارت آمریکا در حال اجراست و شاید برای یک عملیات نظامی گسترده در جنوب سوریه تدارک دیده می شود تا یک منطقه پرواز ممنوع امن ایجاد شود که در نهایت و در حقیقت هدف از آن تهاجم به دمشق و تکه تکه کردن کشور سوریه است.

این منابع گفتند امکان موفقیت این طرح، ضعیف است و برای اردن و رهبری آن بهتر است که از این بازی فاصله بگیرد تا ثبات و نقش خود را حفظ کند و وارد باتلاق سوریه نشود چرا که پیروزی سوریه بر تروریسم ، پیروزی اردن و ملت آن نیز هست چرا که اردن نیز هدف حملات تروریستی است و اگر گامها و وعده هایی برای تشویق اردن وجود دارد تا وارد این بازی شود آغازِ مرحله به لرزه در آمدن ثبات اردن است که سالیان سال از منازعات و پیچیدگی‌های منطقه به دور بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار