به گزارش گروه سایر رسانه های
دفاع پرس، علامه شهید «سید محمد باقر صدر» در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ارسال نامهای به محضر امام روحالله(ره) در «نوفل لوشاتو» فرانسه تاکید کرد که روحیه دینى، چشمه خشکىناپذیر این حرکت بوده و همواره شعارهاى بلند اسلامى در میادین مطرح شده است و مرجعیت حکیمانه، پیشوایى بوده است که مردم مؤمن گرد او جمع شده و در مقاومت و جهاد خود از او الهام گرفتهاند.
شهید صدر در نامه خود تاکید کرده است: این انقلاب شکوهمند براى تضمین موفقیت خود در رسیدن به هدف اسلامیش باید از یک دیدگاه روشن، تفصیلى و جامعى که دربرگیرنده مفاهیم و احکام اسلامى در عرصههاى مختلف زندگى اجتماعى است، برخوردار باشد.
شهید صدر این نامه را در اواسط محرم 1399 (هجری قمری) و در آستانه انقلاب اسلامى ایران به رشته تحریر درآورد و آن را در تاریخ 5.صفر.1399 (هجری قمری) به صورت تلگرافی به بیت امام خمینى (قدس سره) در پاریس ارسال کرد.
متن نامه شهید صدر به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله ربّ العالمین و الصلاة و السلام على محمّد خیر خلقه و على الهداة المیامین من آله الطاهرین.
از آنجا که ما در نجف اشرف با تمام وجودمان با ملت مسلمان ایران زندگى مىکنیم و در دردها و آرزوهایش خود را شریک مىدانیم، ایمان داریم که این ملت بزرگ اثبات کرده است که همواره ملتى سرافراز و شجاع بوده و خواهد بود و مىتواند در راه قضیهاى که به آن ایمان دارد و هدف و کرامتش را در آن مىبیند، فداکارى و مقاومت کند.
اگر مسیر این ملت جهادى را در بازهاى از این قرن مورد توجه قرار دهیم، مىبینیم که این ملت در طول این مدت همواره- با شجاعت و ایمان- در راه حفظ کرامت خود و محقق ساختن آرمانهاى نیک و اهداف عالیش، وارد نبردهاى دلیرانه متعددى شده است؛ از ماجراى «تنباکو» که در آن، این ملت عظیم حصارى را که حاکمان و رهبران آنها یعنى استعمارگران کافر، مىخواستند بر کل وجود این ملت بکشند، شکست؛ تا جریان «مشروطه» که درحالیکه جهان اسلام غرق در گونههاى اسفبارى از استبداد بود، فرزندان شریف و آزاده این کشور عظیم در برابر انواع زورگویى و استبداد مقاومت کردند؛ تا اقدامات امروز این ملت مبارز که در طى آن قربانیهاى بسیارى داده و مىدهند، با این وجود روز به روز بر ایمان و ایستادگىشان افزوده مىشود و روحیه جهادىشان قوت مىگیرد.
با بررسى این حماسههاى دلیرانه، عمق شخصیت مذهبى مسلمان ایرانى و نقش بزرگى که نگرش دینى او و پایبندى محکم وى به عقیده، رسالت و مرجعیتش در میدانهاى این جهاد سلحشورانه، ایفا مىکند، به خوبى نمایان مىشود؛ در تمام این حماسهها ملاحظه مىکنیم که روحیه دینى، چشمه خشکىناپذیر این حرکت بوده و همواره شعارهاى بلند اسلامى در میادین مطرح شده است و مرجعیت حکیمانه، پیشوایى بوده است که مردم مؤمن گرد او جمع شده و در مقاومت و جهاد خود از او الهام گرفتهاند. صادقانهترین و واقعىترین هویت یک ملت، هویتى است که آن را در عرصه جهاد، ایثار و ازخودگذشتگى به نمایش مىگذارد و آشکارترین نمایشى که یک ملت مىتواند از هویت مبارزهاى خود به ظهور برساند، نمایشى است که ملت مسلمان ایران ارائه کرده و در نبردهاى شریف خود، هویت اسلامیش را متجلى ساخته است؛ چه اینکه در تمام این حماسهها بسیج مردم تحت لواى اسلام انجام مىپذیرفت و عواطف و دلهاى مردم بر محور اسلام متحد مىشد و این نیروهاى معنوى و مرجعیت صالح بودند که ملت را در این مبارزه مقدس رهبرى مىکردند.
اگرچه ملت مسلمان ایران همواره هویت جهادى اصیل خود را نشان داده است اما نهضت زنده و معاصر آن به رهبرى مرجع دینى حضرت آیت الله خمینى، به دلیل استمرار روبه رشد و حجم فداکارىیها و مقاومتى که از خود بروز داده است، بهترین تجلى این هویت است و ما باور داریم که این هویت جهادى مؤمنانه که ملت ایران با آن خود را شناسانده و میشناساند، یکى از بزرگترین ذخایر و قوایى است که اسلام در تاریخ جدید خود به دست آورده است.
این شخصیت سلحشور در گذر تجربههاى جهادى مستمر ملت مسلمان ایران، به حقایقى اشاره مىکند که بسیار روشن و آشکار است و باید چارچوبى اساسى و ثابت براى دیدگاه این ملت نسبت به راه پیش رویش باشد.
یکى از این حقایق ثابت این است که ملت مسلمان ایران، به میزان پیوند و ارتباط با رهبر معنوى و مرجعیت دینى حکیمانه، در مبارزه به پیروزى دست یافته است و هربار که با آگاهى از این حقیقت و پیوند و ارتباط کامل با رهبران و مرجعیت دینى حکیمانه به میدان آمده است، شعارهاى خود را به واقعیت بدل کرده است. اما هرگاه که این ملت مجاهد از این حقیقت غافل شده یا به غفلت کشیده شده است، با سرگشتگى و توطئه مواجه شده است.
بنابراین، رهبران معنوى و مرجعیت حکیمانه، دژ مستحکمى در برابر انواع سرگشتگى و انحراف هستند.
یکى دیگر از این حقایق این است که این رهبران معنوى هر چقدر با یکدیگر همبستگى، اتحاد و مشارکت بیشترى داشتهاند، نقش خود را بهتر ایفا کردهاند و هرگاه که ملت مسلمان ایران به پیروزى رسیده است، این همبستگى و اتحاد در تحقق آن پیروزى نقش به سزایى داشته است.
یکى دیگر از این حقایق این است که این انقلاب شکوهمند براى تضمین موفقیت خود در رسیدن به هدف اسلامیش باید از یک دیدگاه روشن، تفصیلى و جامعى که دربرگیرنده مفاهیم و احکام اسلامى در عرصههاى مختلف زندگى اجتماعى است، برخوردار باشد. هر چقدر در بنیان فکرى و پشتوانه اعتقادى انقلاب، این دیدگاه دقیق و تفصیلى که ویژگیهاى فکرى هویت مبارزهاى را مشخص مىکند، وجود داشته باشد، انقلاب قدرت بیشترى براى ایجاد تغییر و تحقق اهداف اسلامى پیدا مىکند و با توان بیشترى از شخصیت اعتقادى خود در برابر نفوذ دیگران دفاع میکند.
انقلاب شکوهمندى که امروز مبارزه ملت مسلمان ایران را رهبرى میکند، اکنون که به مرحلهاى حساس از مسیر خود رسیده و وفادارى و حمایت مردم- همه مردم را جلب کرده است، بیش از هر زمان دیگرى نیاز دارد که با یک چشم به نیازهاى فعلى مسیر بنگرد و با چشمى دیگر نیازهاى آیندهاش را رصد کند؛ به این صورت که از هماکنون مشخصات دیدگاه تفصیلى خود را که به ایدئولوژى و رسالت اسلامیش مربوط مىشود، تعیین کند و همانطور که در نگاه به نیازهاى فعلى مسیر و ارزیابى آنها و نیز تعیین گامهاى حرکت، با مرجعیت دینى در ارتباط است، همچنین باید در نگاه دوم- که تعیین مشخصات ایدئولوژى کامل اسلامى است نیز به مرجعیت دینى که مبارزه این ملت را رهبرى کرده است، بپیوندد؛ زیرا مرجعیت منبع شرعى و طبیعى آشنایى با اسلام، احکام و مفاهیم آن است.
این انقلاب شکوهمند به همه جهانیان فهماند این تصور که اسلام فقط با مارکسیسم مبارزه مىکند و دغدغهاى براى مقابله با طرف دیگر ندارد، پندارى باطل است و به نظر ما این، خود، یک دستاورد بزرگ دیگر براى این انقلاب است؛ چه اینکه برخى از این پندار غلط سوءاستفاده کرده و در پى آن بودند که به مبارزه اسلامى هویت عقب ماندگى و دنبالهروى بدهند؛ اما در جریان انقلاب شکوهمندى که ملت ایران به نام و با قدرت اسلام و تحت رهبرى مرجعیت دینى و بر ضد رژیمى که بیشترین فاصله را با مارکسیسم و مارکسیستها دارد، به راه انداخت، این تصور اشتباه به کلى از بین رفت و ثابت شد که اسلام رسالت و اصالت خاص خود را در مبارزه دارد و همان اسلامى که بر ضد مارکسیسم قیام مىکند، در برابر همه انواع ظلم و استبداد مىایستد.
انقلاب شکوهمند ایران باید این دستاورد را عمیقتر کند و در اذهان همه روشنى بیشترى به آن ببخشد و این مهم به این شکل محقق مىشود که مظاهر و ویژگیهاى دیدگاه تفصیلى و ایدئولوژى متمایز خود را بیشتر و بیشتر مطرح کند.
این انقلاب شکوهمند- هم اکنون که مردم به رهبرى اسلامى آن اعتقاد پیدا کردهاند- باید در سطح این مرحله باشد و عمق مسئولیت سنگینى را که براى تحقق اهداف بزرگ مبارزه در فرآیند تغییر بر عهده دارد، درک کند؛ زیرا ساخت اسلامى ایران، تنها با تغییر ظواهر و نامها انجام نمیشود بلکه افزون بر این، باید محتوا نیز از همه ریشههاى فاسد پاک شود و با مضامین نو و زندهاى پر شود که ارزشهاى قرآنى و اسلامى مربوط به عرصههاى مختلف زندگى، در آن جریان داشته باشد.
بىشک شجاعت و بالندگى بىمانندى که این انقلاب در مبارزه با وضعیت فاسد و از بین بردن آن، از خود نشان داد، شایستگى خود را براى درک این مسئولیتها با عمق روحى، اجتماعى و تاریخیشان، تأیید مىکند.
از خداوند متعال مىخواهیم که به قربانیهاى بزرگى که ملت ایران در سایه رهبرى علماى اعلام تقدیم کردند، عنایت فرموده و خونهایى را که سفاکان بر زمین ریختند، شعلههایى نورانى قرار دهد که ایران را از ظلمات استبداد و انحراف بیرون برده و به سرمنزل اجراى کامل اسلام در همه عرصههاى زندگى برساند.
این کاروان اخیر کشتگان در مشهد مقدس نیز قسمت دیگرى از جنایات ستمگران است. خداوند متعال این کشتگان را غرقه دریاى رحمت خویش فرماید و ایشان را به شهدا، صدیقین و صالحین ملحق بگرداند؛ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً «1» و آنها رفیقهاى خوبى هستند، وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ «2»؛ و عاقبت نیک براى پرهیزگاران است، وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ/ «3»؛ و آنها که ستم کردند به زودى مىدانند که بازگشتشان به کجاست.