سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خبر داد

محاکمه غیابی ۷ نفر از فتنه‌گران/ هیچ یک از تروریست‌های داعش در ایران حضور ندارند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هیچ یک از اعضای گروهک تروریستی داعش در کشور ما حضور ندارند و کشور از امنیت کامل برخوردار است.
کد خبر: ۲۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵ - 14July 2014

محاکمه غیابی ۷ نفر از فتنه‌گران/ هیچ یک از تروریست‌های داعش در ایران حضور ندارند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام "محسنی اژهای" دادستان کل کشور در شصتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا قرار بازداشت بابک زنجانی تمدید میشود یا خیر گفت: تمدید قرار بازداشت به نظر بازپرس پرونده بستگی دارد. اگر نیاز باشد این زمان تمدید میشود البته دادگاه باید قرار بازپرس را تائید کند.

وی همچنین در خصوص جلسه برخی از مسئولان قضایی و دولتی پیرامون تعینی تکلف اموال بابک زنجانی گفت: اگر منظور شما همین جلسهای است که من در مورد آن صحبت کردم مسئولان دولتی با کلیت قضیه موافقت کردند.
 
دادستان کل کشور در خصوص گروههایی که خواستار خرید اموال بابک زنجانی شده بودند، گفت: من خبر ندارم که تعداد دیگری برای خرید اموال بابک زنجانی مراجعه کردهاند یا خبر ضمن اینکه باید مشخص شود که آیا این خریدارها واقعی هستند یا نه.
 
اژه ای  در خصوص فتنه 88 گفت: 7 نفر از متهمان فتنه 88 غیابی محاکمه شدند.
 
 وی تصریح کرد: با توجه به صدور حکم و تأیید آن این احکام به اجرای احکام دادسرا رفته است.
 
سخنگوی قوه قضائیه گفت: افرادی که محکومیتشان قطعی است از 3 سال تا 11 سال قطعی شده و اسامی را وقتی به اجرای احکام رفت معرفی میکنیم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در جریان غزه بعضی از کشورهای عربی، غربی و هم جوامع و سازمانهای بینالمللی در برابر جنایت بزرگ اسرائیل سکوت کردهاند که ما این جنایت و کشتار مردم مسلمان، بچه و زن و غیر نظامی را محکوم میکنیم و حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام میکنیم.
 
سخنگوی قوه قضائیه گفت: این عمل یک لکه ننگ دیگری بر پرونده کشورهای به اصطلاح حامی حقوق بشر است که در برابر این جنایت دم فرو بستند و اقدامی نمیکنند؛ نقطه سیاهی نیز در پرونده کشورهای عربی است که اقدام مناسبی نشان نمیدهند.
 
وی در ادامه به اجتماع افرادی که به اصطلاح بر سرشان کلاه رفته است و در خیابان مقابل تجمع کردهاند، اشاره داشت و گفت: دستگاه قضا نهایت تلاش خود را میکند تا حقوق شکات را استیضاح کند ولی مکرر عرض کردهام که آحاد جامعه باید توجه کنند و چشم و گوش خود را باز کنند و ببینند پول را در اختیار چه کسانی قرار میدهند با چه ضمانت، پشتوانه و اعتمادی.
 
اژهای تصریح کرد: دیروز پروندهای را که در یکی از شهرهای جنوبی کشور اتفاق افتاده بود، مطالعه کردم که یک نفر آدم معمولی بدون هیچ اعتبار و پشتوانهای از تعداد کثیری حدود 140 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بود با این عنوان که اگر این پول 3 ماهه نزد من بماند صددرصد سود میکند اگر 9 ماهه بماند 130 درصد و اگر 18 ماهه،187 درصد و دو ساله 248 درصد حالا شما بگویید چه کسی میتواند فعالیت اقتصادی سالم داشته باشد و ظرفسه ماه سود به سپردهگذار بدهد.
 
وی به پرونده دیگری در همن شهر اشاره داشت و گفت: در پرونده دیگر از تعداد کثیری مردم بیش از 64 میلیارد تومان گرفته شده بود که بخشی از آن پول را برگرداندیم و 55 میلیارد باقی ماند و اموال و پول شناختهشده به میزان 55 میلیارد نیست پس مردم دقت داشته باشند. که پولشان را به چه کسی میپردازند.
 
اژهای افزود: این فرد دستگیر شده و در زندان است.
 
سخنگوی قوه قضائیه در مورد پرونده بابک زنجانی گفت: در پرونده بابک زنجانی وقتی دستگاه قضا متوجه شد، دادستان به عنوان مدعیالعموم وارد شد و وی ممنوع الخروج و برای تحقیق احضار شد.
 
وی گفت: قبل از بازداشت بازرسی کل کشور با وی صحبت کرد تا وجوه برگردانده شود اما باز اسنادی ارائه شد که صحت مطالب را مورد خدشه قرار داد و با توجه به قرائمی که وجود دارد و مبنی بر این بود که بابک زنجانی به طور قانونی و یا غیر قانونی خارج شود، بازپرس قرار بازداشت گذاشت که توسط دادگاه تایید شد و بعد از دو ماه نیز مجدد بقرار تمدید و دادگاه نیز تایید کرد.
 
اژهای تاکید کرد: اقدامات بسیار گستردهای با همکاری وزارتخانه و دولت تاکنون صورت گرفته تا بدانیم پولها کجا رفته. چرا که بخشی را به صورت راز گرفته و بخشی نیز به صورت نفت بوده و ثانیا اگر این وجوه واقعا موجود است کجاست و چگونه میتواند به وزارت نفت و شرکت ذیربط برگردد.
 
اژهای تصریح کرد: تا امروز مشخص نشده که بابک زنجانی وجوه نقدی در خارج از کشور دارد یا نه، هیأتی به مالزی و کشورهای همسایه که خود بابک زنجانی ادعا کرده رفته و بررسی کردند اما موجودیت نیافتند.
وی ادامه داد: افزایش معوقات بانکی از سال 90 تا سال 92 بوده است و امید است از سال آینده شاهد افزایش این معوقات نباشیم و معوقات به زودی پرداخت شود.
 
سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: با بانک مرکزی مذاکراتی درباره اختلاف لیست داشتهایم تا هر چه زودتر این مسایل حل و فصل شود و با عزم جدی شاهد افزایش معوقات بانکی نباشیم.
 
در ادامه این نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در خصوص صادر کردن حکم ممنوعالبیانی توسط دادگاه، اظهار داشت: دادگاه میتواند حکم ممنوعالبیانی صادر کند و صدور چنین حکمی بستگی به دادگاه و قرائن دارد تا محرومیتهایی برای آن فرد ایجاد شود.
 
محسنیاژهای گفت: صدور چنین حکمی بسیار نادر است، ولی در موارد خاص دادگاه میتواند محرومیت اجتماعی برای فردی داشته باشد.
 
وی افزود: از همان روز اول به دولت و وزارت نفت پیشنهاد شد که وقتی اموال شناسایی شد به جای بدهی بردارند و خود متهم هم به صورت کتبی اعلام آمادگی کرد که کلیه اموال در خارج و داخل کشور را بابت آن چیزی که وزارت نفت ادعا دارد بدهد که در همین هفته در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با کلیت مسئله موافقت شد.
 
سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: وزارت نفت میگفت دلار یا ارز یا معادل ریالی میخواهیم و ملک نمیخواهیم اما با صحبتی که شد و اینکه زمان طول میکشد تا دادگاه برود، حکم داده شود و قطعی شود، و حالا که متهم نیز اعلام آمادگی کرده کلیت مسئله مورد توافق قرار گرفت.
 
وی افزود: اموال مشخص شده، ارزشگذاری شده و بازپرس و دادستان جهت شناسایی و ارزشگذاری اموال، با جدیت مشغول هستند تا بابت بدهی به شرکت طلبکار داده شوئد.
 
وی با اشاره به اینکه به تعویق افتادن برگزاری دادگاه به مجموع شرایط بستگی دارد، در 11 مرداد امسال دادگاه آنی فرد تشکیل میشود و دادگاه برای آن روز تعیین وقت کرده است.
 
در ادامه این نشست اژهای درباره اشاعه مطالب کذب در رسانهها و برخورد قوه قضائیه با آنها اظهار داشت: بر اساس قانون انسان نمیتواند اشاعه مطالب کذب داشته باشد تا این مطالب دچار تشویش اذهان عمومی شود.
 
دادستان کل کشور گفت: هر مقدار محیط جامعه آرام باشد به نفع جامعه است و با اشاعه آن همه ضرر میکنند.
 
وی گفت: در صورت اشاعه مطالب غیر واقع دادستانی محل مربوطه میتواند به عنوان مدعیالعموم وارد شود.
 
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده «م.ر» از مسئولان دولت قبل اظهار داشت: حکم این فرد به زودی صادر میشود و دادگاه وی تمام شده، ولی هنوز پایان رسیدگی اعلام نشده است و حکم هنوز صادر نشده است.
 
اژهای درباره درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر ممنوعالتصویری و ممنوعالبیانی خاتمی اظهار داشت: دستگاههای ذیربط باید در این خصوص اقدام کنند.

یکی از خبرنگاران گفت: خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از اعضای گروهک تروریستی داعش در سیستان و بلوچستان حضور دارند.

محسنیاژهای در پاسخ گفت: به لطف خدا، با هوشیاری مردم و تلاش مسئولین ذیربط و نیروهای پاسدار کشور ما در امنیت کامل به سر میبرد.

وی افزود: از این گروهها در حال حاضر هیچکس در کشور فعال نیست؛ البته طبیعی است که افرادی از جریانهای ضد امنیتی و ضد انقلابی تحت اشراف کامل اطلاعاتی قرار دارند و هر زمان لازم باشد دستگیر میشوند.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه استان سیستان و بلوچستان در امنیت کامل به سر میبرد، گفت: البته من نفی نمیکنم که در بعضی استانهای مرزی بهصورت موردی عدهای حضور دارند که نیروهای نظامی و انتظامی ما هوشیار هستند؛ اما تحت عنوان گروه داعش هیچکس در کشور فعالیت نمیکند.

نظر شما
پربیننده ها