به گزارش گروه سایر رسانههای
دفاع پرس، معجزه به عملی گفته میشود که پیامبران برای اثبات ادعای نبوت خود انجام میدهند و دیگران از انجام مثل آن عاجزند.
قرآن کریم بزرگترین معجزه پیامبر اکرم(ص) است. در قرآن آیات متعددی وجود دارد که معجزه بودن این کتاب الهی را ثابت میکند، برای نمونه تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که میفرماید: اگر در این کتاب که بر بنده خود نازل کردهایم شک دارید سورهای همانند آن بیاورید. و تا امروز همه انسانها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سورههای قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود.
علاوه بر این آیات فراوانی نیز در قرآن وجود دارد که بخشی از آنها از جهتی معجزه پیامبر اکرم(ص) به حساب میآید؛ نظیر اخبار از آینده، اخبار گذشتگان، معارف بلند الهی و ...؛ زیرا مردم از طریق پیامبر اکرم(ص) با این مطالب وحیانی آشنا شدهاند، برای مثال «عاص بن وائل»، پیامبر(ص) را به علت نداشتن پسر، ابتر مینامید ، پیامبر(ص) وی را ابتر و نسل خودش را کوثر نامید. این پیشبینی محقق شد و نسلش بعد از پسرانش منقطع شد ولی نسل پیامبر هم چنان پابرجاست.
دیگر مثال خبر از غلبه روم بعد از آن که از سپاه ایران شکست سختی خورده بودند میداد: "رومیان مغلوب شدند! و این شکست در سرزمین نزدیکى رخ داد امّا آنان پس از این مغلوبیّت بزودى غلبه خواهند کرد".
قرآن از معجزه دیگر پیامبر به صراحت یاد میکند: و آن اسراء و معراج رسول خدا است. «پاک و منزه است خداوندی که بندهاش را شبانگاهان از مسجد الحرام به مسجد الاقصی برد و ...».
این آیه درباره معراج (اسراء) پیامبر (ص) است که خداوند بعد از آوردن پیامبر به مسجد الاقصی وی را تا «قاب قوسین» یا «نزدیکتر از آن» به بالا میبرد.
در آخر معجزه شق القمر (شکافته شدن ماه با اشاره حضرت) است که در ابتدای سوره قمر به آن اشاره شده است. در ابتدای سوره قمر خداوند از این معجزه بزرگ پیامبر یاد میکند و میفرماید «قیامت نزدیک شد و ماه شکافته شد».
واقعه شق القمر از این قرار است که، مشرکان مکه (قبل از هجرت) از پیامبر (ص) درخواست آیه و نشانهای کردند و گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن، پیامبر(ص) به آنان فرمود: اگر این کار را برای شما انجام دهم ایمان میآورید؟ گفتند آری.
آن شب، شب بدر بود یعنی ماه در آسمان کامل بود. پیامبر اکرم(ص) از پروردگارش خواست تا ماه دو نیم شود، با اشاره پیامبر(ص) ماه به دو نیم شد و عده زیادی این معجزه بزرگ را دیدند اما مشرکان دوباره این معجزه بزرگ را انکار کردند و گفتند محمد(ص) ما را سحر کرد.
قرآن مجید این انکار مشرکان را به عنوان عادت همیشگی آنان بیان کرده و میفرماید: «و هر گاه (مشرکان) نشانه و معجزهاى را ببینند روى گردانده مىگویند: «این سحرى مستمر است»! آنها (آیات خدا را) تکذیب کردند و از هواى نفسشان پیروى نمودند و هر امرى قرارگاهى دارد».
این بخشی از مطالبی است که در رابطه با معجزات پیامبر اکرم(ص) بیان شد.
بقره، 23: " وَ إِن کُنتُمْ فىِ رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلىَ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ شُهَدَاءَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صَادِقِین".
کوثر،3:" إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتر.
بحارالانوار،ج 17،ص 203.
روم،1و 2 و 3 :غُلِبَتِ الرُّومُ،فىِ أَدْنىَ الْأَرْضِ وَ هُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُون.
اسراء، 1." سُبْحَانَ الَّذِى أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلىَ الْمَسْجِدِ الْأَقْصَا الَّذِى بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرُِیَهُ مِنْ ءَایَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیر".
نجم،7 و 8 و 9 وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلىَ، ثمَُّ دَنَا فَتَدَلىَ،فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینِْ أَوْ أَدْنىَ، فَأَوْحَى إِلىَ عَبْدِهِ مَا أَوْحَى- برای آگاهی از تفسیر این آیات نک: طباطبائی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج 19، ص 38 به بعد، انتشارات، دفتر انتشارات اسلامی.
قمر، 1. "اقْترََبَتِ السَّاعَةُ وَ انشَقَّ الْقَمَر".
طبرسی، فضل بن حسن، ترجمه معجع البیان، ج 24، ص 10.
وَ إِن یَرَوْاْ ءَایَةً یُعْرِضُواْ وَ یَقُولُواْ سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ،وَ کَذَّبُواْ وَ اتَّبَعُواْ أَهْوَاءَهُمْ وَ کُلُّ أَمْرٍ مُّسْتَقِر.
منبع: افکارنیوز