جلسه دایره‌المعارف دفاع مقدس استان مرکزی برگزار شد + تصاویر

با حضور پیشکسوتان و رابطین اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس در شهرستان‌های استان مرکزی جلسه دایره‌المعارف دفاع مقدس در بخش استانی با عنوان دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ - 03May 2017
به گزارش دفاع پرس از استان مرکزی، تدوین دایرةالمعارف دفاع مقدس یکی از برنامه های مهم در بخش پژوهش و اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است که استان مرکزی از مدت ها قبل به این پروژه کلید زده و با برگزاری جلسات مختلف در شهرستان های استان این موضوع را پیگیری کرده است.

در مدت یکسال گذشته نزدیک به 15 جلسه در هریک از شهرستان های استان مرکزی تشکیل و موضوعاتی که می توانست در این دانشنامه جای گیرد، بر اساس چارچوب های مشخص شده با همکاری اعضای مختلف جمع آوری شده است.

در همین راستا، جلسه دایره المعارف دفاع مقدس در بخش استانی تحت عنوان «دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی» با حضور پیشکسوتان و رابطین اداره کل بنیاد حفظ آثار در شهرستان های استان برگزار شد.

سرهنگ پاسدار دکتر «مصطفی مشایخی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی در این جلسه با اشاره به اهداف تدوین این دانشنامه اظهار داشت: این دانشنامه سعی دارد که با اهدافی نظیر جمع آوری و ثبت آثار دفاع مقدس نهادهای نیروهای مسلح، ارائه یک منبع معتبر مستند جامع به عنوان مرجع علمی دفاع مقدس به محققان و مخاطبان، توسعه و ترویج ارزش ها و آموزه ها و فرهنگ دفاع مقدس تدوین شود.

وی افزود: این دایرةالمعارف که در بخش استانی با عنوان «دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی» در 5 بخش با اسامی مدخل شهداء و اشخاص به تعداد 204 مدخل، اجتماعی به تعداد 180 مدخل، جغرافیا به تعداد 52 مدخل، فرهنگی به تعداد 147 مدخل، نظامی به تعداد 70 مدخل تقسیم بندی شده که در مجموع تعداد 653 مدخل جمع آوری شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: هریک از این مداخل دارای چارچوب جمع آوری و ضوابط خاص خود هستند که باید موارد مطرح شده این ویژگی را دارا باشند.

سرهنگ مشایخی با اشاره به ضوابط هر یک از مداخل گفت: چارچوب جمع آوری مدخل شهداء و اشخاص عبارتند از: 1- نظامی و انتظامی فرمانده گروهان به بالا و همطراز، 2- بسیج و نیروهای مردمی (از فرمانده گروهان به بالا و همطراز)، 3- شهدای شاخص 4- فرماندهان تیپ و همطراز که در دوران جنگ مسئولیت داشته و بعد از جنگ فوت شده اند.

وی ادامه داد: مدخل اجتماعی نیز شامل دستگاه ها و نهادهای دولتی و مردمی استان مرکزی می شود که عبارتند از: ادارات کل، مراکز فرهنگی دفاع مقدس، ستاد پشتیبانی جنگ، ستادهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگی، شرکت های تعاونی، اعزام ها، پایگاه های بسیج، و مساجد فعال، کارخانه ها و غیره که به بررسی نقش و حضور اقشار و گروه های مختلف استان در دفاع مقدس می پردازد. که از جمله می توان به عنوان ها و موضوعاتی همچون کارگران، کشاورزان ، زنان، دانشجویان، کسبه، روحانیون، کارمندان، اقوام، اقلیت ها، عشایره و غیره اشاره کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: در بخش مربوط به مدخل جغرافیا استان، شهرستان ها، شهرها، بخش، دهستان ها و روستاها عنوان می شود که در این بخش به معرفی مناطق و پدیده های جغرافیایی استان که رخدادهای مهم و مرتبط با دفاع مقدس در آن‌ها رخ داده است پرداخته خواهد شد.

سرهنگ پاسدار دکتر مشایخی با اشاره به مدخل فرهنگی و هنری گفت: این مدخل شامل موضوعاتی نظیر 1- سینما و هنرهای نمایشی: مداخل پیرامون سینما، نمایشنامه، تئاترمربوط به استان. 2- موسیقی: شامل سروده ها، آهنگ ها، مدایح و مرثیه های آئینی استان در ارتباط با دفاع مقدس، شعرها و شعارهایی که شاعران استانی در دوران جنگ تحمیلی سروده اند، 3- هنرهای تجسمی: موضوعاتی همچون عکاسی، نقاشی، گرافیک، کاریکاتور، مجسمه سازی و خطاطی مربوط به استان 4- ادبیات: شامل داستان، شعر، رمان 5- فرهنگی و ارزشی: این بخش شامل آن دسته از باورها، اعتقادات، سجایا، رویه ها، رفتارهای فردی، و جمعی مردم استان مرکزی مرتبط با دفاع مقدس و نشانه هایی است که بازتاب دهنده مضامین ذهنی و رفتارهای عینی با توجه به فرهنگ بومی استان طی هشت سال دفاع مقدس است.

وی افزود: مدخل نظامی به عنوان آخرین مدخل از این دانشنامه است که به یگان های رزمی متعلق به استان که توسط استان از نظر نیرو و تدارکات تامین می شدند.(ارتش، سپاه، جهاد سازندگی)، اماکن و تاسیسات نظامی مثل: پادگان ها، پایگاه های هوایی دریایی، عملیات ها( عملیات هایی که یگان های استان مرکزی درآن نقش داشته اند)

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی تصریح کرد: بعد از مرحله نخست وارد فاز دوم این پروژه که مقاله نویسی است وارد شده و پس از آن نیز وارد بخش تدوین و چاپ خواهیم شد.

 
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار