گفت‌وگوی دفاع پرس با مدیر انتشارات «بلورین»:

کار در حوزه دفاع مقدس جز شیرینی چیزی ندارد/ حمایتی از ناشران نمی‌شود

مدیر انتشارات بلورین گفت: کار در حوزه دفاع مقدس به دلیل امر دفاع که امر مقدسی بوده است جز شیرینی چیزی نداشته و ندارد و اگر سختی باشد فقط به حوزه کلی امر نشر برمی‌گردد.
کد خبر: ۲۳۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ - 07May 2017
کار در حوزه دفاع مقدس جز شیرینی چیزی ندارد/ حمایتی از ناشران نمی‌شودبه گزارش دفاع پرس از رشت، تاریخ پر افتخار دفاع مقدس سرشار از آموزه‌های اخلاقی و معرفتی بوده که امروز راهگشای بسیاری از موضوعات و مشکلات جامعه است و در همین راستا کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در جامعه با استقبال خوبی روبرو می‌شود.

به مناسبت برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت‌وگویی با «حمید بلوری متمدن» مدیر انتشارات بلورین گیلان که در حوزه ادبیات دفاع مقدس هم فعالیت می‌کند انجام داده‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دفاع پرس: تاکنون در حوزه دفاع مقدس چه آثاری را عرضه‌ کرده‌اید؟

تاکنون بیش از 50 عنوان کتابدر حوزه دفاع مقدس منتشر کرده‌ایم که البته بیشتر این آثار با همکاری و حمایت نهادها و سازمان‌های مربوط از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره سرداران و 8 هزار شهید استان گیلان و... بوده است که خوشبختانه در استان گیلان ارتباط بسیار خوبی بین نهادها و سازمان‌هایی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنند برقرار است.

دفاع پرس: چه محدویت‌هایی در حوزه کاری دارید؟

یقینا عمده‌ترین محدودیتی که هر ناشر در ایران با آن دست به گریبان است مساله فرهنگ کتابخوانی و سطح نازل آن در کشور است. سرانه کتابخوانی در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته در سطح بسیار پایینی قرار دارد و به همین دلیل شمارگان کتاب‌های منتشره به نسبت جمعیت 80 میلیونی بسیار کم می‌باشد و همین نکته موجب شده است که نشر نتواند به یک صنعت تبدیل شود. البته محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد که در مقایسه با مورد یادشده از اهمیت کمتری برخوردار است.

دفاع پرس: شرایط اقتصادی نشر چگونه است؟

درآمد ما به طور کامل از حوزه نشر تامین می‌شود و این امر هم نقطه قوت و هم پاشنه آشیل ما محسوب می‌شود. به طور کلی در استان گیلان ناشرانی که صرفا درآمدزایی آنها متکی به امر نشر باشد از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی‌رود در واقع به همان دلیل که پیشتر عرض کردم و مانع تبدیل شدن نشر به صنعت می‌شود بسیاری از ناشران به خاطر ریسک بالای اقتصادی، کار نشر را به عنوان کار دوم و حتی سوم محسوب می‌کنند و جرأت تکیه کامل اقتصادی به آن را ندارند و البته حق نیز با آنان است.

مشکلات کار نشر آنقدر زیاد است که بازگویی آن در این فرصت اندک مقدور نمی‌باشد اما اگر جدای از مشکل اصلی که گفته شد بخواهم به سرفصل برخی از آنها اشاره کنم عبارتند از مشکل نقدینگی که از سال 1388 پرداخت هرگونه تسهیلات به ناشران متوقف شده است، قابل ذکر است که پیش از آن براساس کارکرد ناشران وام‌هایی با بهره 16 درصد به آنها تعلق می‌گرفت که 8 درصد آن توسط وزارت ارشاد پرداخت می‌شد و مدت 6 ماه نیز زمان استراحت داشت و متاسفانه از آن سال تاکنون پرداخت تسهیلات کم‌بهره نیز منتفی شده است.

از همان دوران تحویل کاغذ یارانه‌ای و دیگر اقلام مورد نیاز نیز قطع شد و موجب افزایش شدید هزینه‌های تولید کتاب شد و علاوه بر آن از سال 1390 قیمت کاغذ و مقوا و... به دلیل تغییر قیمت ارز به سه برابر افزایش یافت.

باز از همان دوران برخی امور حمایتی مثل خرید تازه‌های کتاب یا به طور کامل تعطیل شد و یا مثل خرید حمایتی کتاب به لحاظ تعداد، تنزل پیدا کرد و از جمله مشکلات مهم ناشران عدم وجود مراکز توزیع و پخش منسجم کتاب است و معدود مراکز پخش تهران هم برای ناشران شهرستانی در دسترس نمی‌باشد.

دفاع پرس: کار در حوزه دفاع مقدس چه سختی‌ها و شیرینی‌هایی دارد؟

کار در حوزه دفاع مقدس به دلیل امر دفاع که امر مقدسی بوده است جز شیرینی چیزی نداشته و ندارد و اگر سختی باشد فقط به حوزه کلی امر نشر برمی‌گردد.

دفاع پرس: مخاطبین شما بیشتر دنبال چه نوع کتاب‌هایی هستند؟

از آنجا که ما علاوه بر حوزه دفاع مقدس در حوزه‌های دیگر نیز به صورت حرفه‌ای کار می‌کنیم طبیعتا با مخاطبان گسترده‌ای سر و کار داریم. مثلا بخشی از مخاطبان ما مشتاق آثاری هستند که در زمینه گیلان‌شناسی باشد و یا مخاطبانی که در بخش کودک و نوجوان داریم که طبیعتا دنبال کتاب‌های داستان هستند.

دفاع پرس: وضعیت نمایشگاه‌های کشور در حوزه کتاب به چه صورتی است و استقبال مخاطبان چگونه است؟

با توجه به اینکه وزارت ارشاد سرمایه‌گذاری فراوانی در رابطه با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب انجام می‌دهد و شرایط مطلوبی برای مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه‌ها ایجاد می‌کند به طور طبیعی استقبال از نمایشگاه‌های کتاب به جز موارد استثنایی، بسیار گسترده است.

همان طور که پیشتر عرض کردم ما به عنوان ناشر شهرستانی که ارتباط چندانی با مراکز توزیع کتاب تهران نداریم، بیشتر تمرکزمان بر نمایشگاه‌های کتاب استوار است. در واقع اگر این نمایشگاه‌ها برگزار نشود، شاید تعداد زیادی از ناشران شهرستانی امکان کار حرفه‌ای را نداشته باشند.

دفاع پرس: تاکنون چه رتبه‌هایی در حوزه نشر به دست آورده‌اید؟

در بخش ملی در سال 81 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان خادم قرآن برگزیده شدیم. همچنین سه عنوان از کتاب‌هایمان به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه قرآنی جایزه گرفت و در چندین نمایشگاه بین المللی کتاب هم کاندیدای ناشر نمونه بودیم. در حوزه استانی هم بارها به عنوان ناشر برگزیده و نیز خادم قرآن انتخاب شدیم.

دفا پرس: چه انتظاراتی از مسئولین در حوزه نشر کتاب دارید؟

ییشترین انتظاری که از مسئولین امر داریم تلاش جهت تعمیق و گسترش فرهنگ کتابخوانی است که این امر اگر محقق شود بسیاری از مشکلات حوزه نشر حل خواهد شد و این اتفاق نخواهد افتاد جز با سرمایه گذاری درست و هدفمند بر روی کودکان و نوجوانان. اگر موفق شویم که کودک و نوجوان را با کتاب همراه کنیم و کتابخوانی را ملکه روح و جانش سازیم به یقین نسل‌هایی را خواهیم ساخت که کتاب جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی و معیشت آنان خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها