البرزی‌ها یاد حماسه‌سازان عملیات سیدالشهدا (ع) را گرامی داشتند

به مناسبت فرا رسیدن سالروز عملیات حضرت سیدالشهدا (ع) یادواره شهدای این عملیات در منطقه عملیاتی فکه برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵ - 09May 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از البرز، عملیات پیروزمندانه عملیات سیدالشهدا (ع)  در تاریخ 12 و 13 اردیبهشت 1365 در منطقه عمومی «فکه» توسط تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) استان البرز در مقابل دو لشکر زرهی و مکانیزه دشمن بعثی انجام شد.

در این عملیات قریب به 150 شهید والامقام و هشت مفقودالاثر تقدیم به اسلام و انقلاب شد. در تاریخ 10 اردیبهشت 1365 ارتش بعث عراق به جبران شکست در عملیات والفجر 8 (فاو) با دو لشکر مکانیزه و زرهی به خطوط پدافندی لشکر 16 زرهی ارتش ایران در محور فکه حمله کرد و تا عمق 10 کیلومتری پیشروی نمود. دشمن سعی داشت که منطقه «فتح المبین» و سایت 4 و 5 را تصرف کند.

ماموریت تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) به فرماندهی «حاج علی فضلی» از طرف قرارگاه کربلا، مقابله با این لشکر زخم خورده بود. تیپ 10 حضرت سیدالشهدا (ع) به تازگی از عملیات فاو بازگشته بود و رزمندگان با در دست داشتن برگه‌های مرخصی در حال حرکت به سمت شهر خود بودند که ماموریت ابلاغ شد. اما سربازان دلیر اسلام با صرف نظر کردن از استراحت و مرخصی مجددا به منطقه جنگی بازگشتند و با شجاعت مثال‌زدنی دشمن را از این حمله پشیمان کرده و عقب راندند.

اگر دشمن در آن زمان موفق به تصرف سایت 4 و 5 می‌شد، سرنوشت جنگ به نفع دشمن تغییر می‌کرد و نتیجه تمام عملیات‌هایی که قبل از آن انجام شده بود به هدر می رفت. اما مهم‌تر از همه دل حضرت امام (ره) بود که هیچ کدام از رزمندگان راضی به ناراحتی و نگرانی‌اش نبودند.

به واسطه این شجاعت و حماسه رزمندگان در آن مقطع حساس زمانی، ایران و انقلاب در مقابل دشمن سربلند شد.

پس شایسته بود که مکانی به یاد حماسه این دلیرمردان ساخته و آماده شود.

در سال 1389 بسیجیان کرج یادمان موقتی را در منطقه جغرافیایی «فکه شمالی» آماده کردند و در سال 1393 به همت بسیجیان البرز، ستاد مرکزی راهیان نور کشور و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز و با حمایت سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز و سپاه سیدالشهدا (ع) ساخت یادمان اصلی عملیات سیدالشهدا (ع) آغاز گردید.

هر ساله به مناسبت سالگرد این عملیات غرورآفرین و برای زنده نگهداشتن یاد و حماسه آن شهدای والامقام مراسم یادبودی با حضور خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و یادگاران تیپ 10 سیدالشهدا (ع) و عموم مردم شهیدپرور استان البرز برگزار می‌شود.

در اردیبهشت امسال نیز این اردوی زیارتی با حضور بیش از 500 نفر از زائران البرزی در قالب 13 دستگاه اتوبوس برگزار شد.

در این مراسم سردار «حاج علی فضلی» فرمانده وقت لشکر 10 سیدالشهدا (ع) و جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جمع همرزمان خود به سخنرانی پرداخت و در پایان مراسم یادگاران عملیات غرورآفرین سید‌الشهدا (ع) به بیان خاطرات خود پرداختند.

انتهای پیام/


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار