رأی الیوم منتشر کرد؛

چرایی تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره

با توجه به روابط قوی اسرائیل با دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، باید پرسید آیا تعطیلی سفارت تل‌آویو در قاهره بنابر مسائل امنیتی صورت گرفته است یا دلایل سیاسی دیگری دارد؟
کد خبر: ۲۳۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳ - 08May 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از روزنامه رأی الیوم، تعطیلی سفارت اسرائیل در قاهره آن هم با وجود روابط قوی این رژیم با دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، سوال برانگیز است تا جایی که باید پرسید آیا این اقدام بنابر مسائل امنیتی صورت گرفته است یا دلایل سیاسی دیگری در پس آن نهفته است؟

نکته قابل توجه در این خصوص اینکه یکی از مشخصه‌های بارز مصری‌ها که باید برای درک مصر و ملت و احساسات ملی آنان به آن توجه داشت، نفرت آنان از رژیم اشغالگر اسرائیل است که در درون جامعه مصر ریشه دوانده است و بیانگر ارزش‌های اخلاقی ملت مصر در حمایت از قضیه فلسطین است.

با در نظر گرفتن این احساسات، روزنامه‌های عبری از تعطیلی سفارت اسرائیل در قاهره و خارج کردن تمام کارمندان آن خبر دادند.

اعتراض شدید به بازگشایی سفارت اسرائیل در سال 2015

این درحالی است که در سال 2015 بازگشایی سفارت اسرائیل در قاهره با یک جشن رسمی محدود همراه بود که دیوید عوفرین سفیر اسرائیل و نیز سفیر آمریکا به اضافه دوری گولد مدیر وقت وزارت خارجه اسرائیل در آن حضور داشتند و این اقدام با اعتراض شدید چهره‌های سیاسی و محافل مردمی مصر روبه شد.

نکته قابل توجه اینکه سفیر اسرائیل در قاهره که دارای مدرک دکترای امور خاورمیانه است و مصر را به خوبی می‌شناسد، به دلیل اینکه دعوت‌های او برای ملاقات از سوی بسیاری از مصری‌ها به ویژه مسئولان بلندپایه دولت مصر پاسخ منفی گرفت، در انزوا به سر می‌برد تا جایی که توفیق عکاشه مالک شبکه تلویزیونی الفراعین نیز به دلیل دعوت از او در منزل شخصی اش به شکل خفت باری از پارلمان طرد شد.

به هر حال محافل اسرائیلی در توجیه تعطیلی سفارت در قاهره و عدم تمدید قرارداد کارمندان آن و همچنین تمدید نکردن اجاره منزل سفیر به مسائل امنیتی اشاره و اعلام کردند مسئولان مصری شرایط اسرائیل مبنی بر تامین امنیت و حمایت از سفارت و کارمندان آن را نپذیرفته و به درخواست ها در این خصوص پاسخ ندادند.

البته شاید این بهانه درست باشد اما دلیل مهم تر مخالفت بیشتر مصری‌ها در تمام سطوح با دیدار سفیری است که هفت ماه پیش قاهره را برای همیشه ترک کرد.

حمله تظاهرات کنندگان جوان مصری به سفارت اسرائیل در نزدیکی دانشگاه قاهره در روزهای نخست انقلاب مصر علیه حسنی مبارک در سال 2011 در تاریخ مصر ثبت خواهد شد، در آن زمان تظاهرات کنندگان با صعود به طبقه بالای سفارت اسناد موجود در  آن را در هوا پراکنده کرده و از بین بردند و جالب اینکه در آن زمان شورای نظامی مصر به عمد نسبت به این اتفاق بی‌توجهی نشان داد.

به هر حال چهره های بارز سیاسی و ملی مصر مانند سد قوی در برابر عادی سازی روابط با اسرائیل خواهند ایستاد.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار