نمایشگاه کتاب - 99/ یک نویسنده دفاع مقدس مطرح کرد؛

کتاب‌های دفاع مقدس با تقریظ رهبری بیشتر دیده می‌شوند

گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: مشوقی بالاتر از این برای نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس نیست که بالاترین مقام مملکتی کتاب‌های آنها می‌خواند و با نگاه هنرمندانه تقریظ می‌کند.
کد خبر: ۲۳۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ - 11May 2017
کتاب‌های دفاع مقدس با تقریظ رهبری بیشتر دیده می‌شوندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های تاریخ کشور، از آنجا که از محکم‌ترین ستون‌های حفظ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، همواره از سوی رهبر معظم انقلاب و مردم مورد تاکید و دقت قرار گرفته است.
 
این دوران از با ارزش ترین گنجینه های معنوی و فرهنگی کشور است که تنها با قلمی شیوا، بیانی صریح و روایتی مستند می تواند مورد استحصال و اکتشاف هنرمندان و نویسندگان کشور قرار گیرد تا علاوه بر تحکیم ماندگاری آن، پیرایه ها و دست اندازی ها به وقایع اش، پالایش شده و اثری درخور و مستند در اختیار نسل های بعد از جنگ قرار گیرد.
 
اما در میان آثار منتشره در این حوزه برخی کتاب‌ها به شکلی دیگر بر تارک مجموعه کتب دفاع مقدس درخشیده‌اند و آن هم تقریظ رهبر معظم انقلاب بر حاشیه برخی از این کتاب‌هاست.
 
از این رو خبرگزاری دفاع مقدس بر آن شده است تا ضمن گفتگو با صاحبان کتاب‌هایی که مورد تقریظ رهبر معظم انقلاب قرار گرفته‌‌اند، به بررسی وجه تمایز آن آثار و کشف نوع نگاه معظم له به کتاب‌های دفاع مقدس نیز بپردازد.
 
گلعلی بابایی، متولد سال 1339 در روستای برار از توابع شهرستان چالوس است. «غربت هور»، «از الوند تا قراویز»، «حکایت مردان مرد»، «نبردهای جنوب اهواز (کارنامه تاریخی، جغرافیایی، نظامی منطقه عملیاتی جنوب و جنوب‌غربی اهواز)»، «حکایت مردان مهر (بر اساس زندگی‌نامه سرداران شهید غلامعلی پیچک و مهدی خندان)» و «نقطه رهایی» از جمله آثار منتشر شده وی هستند.

کتاب «از الوند تا قراویز» اولین جلد از مجموعه «روایت انصار» است که به علل شکل‌گیری تشکل‌های مبارز در همدان، حوادث کودتای نوژه در سال 1359، نقش مبارزان همدان در دستگیری و خنثی کردن این کودتا، نحوه هجوم ارتش متجاوز صدام به ایران در ماه‌های آغازین جنگ تحمیلی و واکنش نیروها و رزمندگان استان همدان پرداخته است. این اثر دربرگیرنده اطلاعاتی ناب از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در هشت فصل است. کتاب «غوغای غبار»، «ضربت متقابل»، «نقطه رهایی» و «ققنوس فاتح» از جمله دیگر آثار این نویسنده، پژوهشگر و محقق دفاع مقدس است که در بسیاری زمینه‌های دیگر از جمله گردآوری، تحقیق و تنظیم کتاب و... فعالیت می‌کند.
 
خبرنگار فرهنگ وادب دفاع پرس گفت وگویی با گل علی بابایی ترتیب داده است که ماحصل آن را می خوانید:

دفاع پرس: نظر شما درمورد آسیب‌شناسی پرداختن به نشر کتاب‌های دفاع مقدس چیست ؟

برای این که کتاب در حیطه دفاع مقدس رشد پیدا کند، ناشرین و مولفین باید به وظایفی که دارند، عمل کنند. ناشرین باید برای نویسندگان، محققان، پژوهشگران و داستان‌نویسان و هر کسی که بالاخره در حیطه ادبیات دفاع مقدس کار می‌کند تسهیلاتی را فراهم کنند تا زمینه نوشتن برای نویسندگان در این عرصه با فراغت خاطر فراهم شود.

دفاع پرس: وظیفه مولفین در این عرصه چیست؟

مولفین وظیفه دارند با وسواس، تکنیک به خرج دهند و کاری بکنند که ادبیات دفاع مقدس، یک سر و گردن بالاتر از ادبیات معمولی جامعه باشد، که البته کتاب‌های ما در حیطه دفاع مقدس یک سر و گردن هم بالاترند، هم در متن، هم محتوا و تیراژ و هم در استقبال مردمی، بالاتر از سایر کتاب‌ها هستند و در بین مردم جامعه شناخته شده‌تراند و جای خود را باز کرده‌اند.
 
اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که، باید از سری نویسی و از سبک‌انگاری کار پرهیز شود، باید به دنبال این باشند که با دقت و ظرافت، به رعایت معیارهای نشر، محتواسازی و جذابیت‌ها بپردازند و از خودشان  هنر به خرج دهند و تمام فاکتورهای خوب را به کار گیرند؛ و این گونه نباشد که جایی و مرکزی کتاب فله‌ای تولید کند و استقبالی و اقبالی از آن نشود.

البته یک بخش به مولف برمی‌گردد و یک بخش هم ناشرین، که باید مراعات کنند تا ان‌شاءالله آن انتظاری که ما از ادبیات دفاع مقدس و تاثیرگذاری آن در کشور داریم تحقق یابد، همین طور که در کشورهای دیگر ادبیات جنگ‌شان ادبیات غالب بوده و تاثیر زیادی دارد مثل کشورهای بلوک شرق و شوروی سابق و کشور آلمان حتی آمریکا این اتفاق افتاده است،‌ با اینکه جنگ تجاوزکارانه داشته‌اند و مانند دفاع مقدس جنگ‌شان ارزشی نبوده است اما هنوز که سالها از زمان جنگ‌شان گذشته است، سینما و فیلم‌هایی که می‌سازند در حیطه جنگ آن کشورها حرکت می‌کند و توجه جهانی را جلب کرده و اسکار می‌گیرند. سینمای این کشورها بر محور جنگ‌شان حرکت می‌کند و فیلم‌ها نیز برخاسته از کتاب خاطرات یک سرباز، فرمانده‌ای در دوران جنگ که قبلا نوشته شده است، ساخته می‌شود.

دفاع پرس: به جای درشت‌نمایی از وقایع و فضای جنگ، می‌توانیم درست‌نمایی کنیم؟ برای پرداخت درست به واقعیت‌ها چه کار باید کرد تا نسل جوان با حقایق آشنا شوند؟

جوانان ذهن حقیقت‌طلبی دارند، اگر بخواهیم آثارمان در جوان‌ها تاثیرگذار باشد، باید برای جوانانی که بوی باروت به مشامشان نخورده است، واقعیت‌ها را بگوییم، اصلا غلو نکنیم، بلندپروازانه و آسمانی‌مطلق، رزمنده‌ها و شهدا را نشان ندهیم.
 
آنها انسان‌های زمینی و خاکی بودند، از همین انسان‌های کوچه و بازار بودند که رفتند و شهید همت و شهید باقری شدند و خیلی از شهدای بزرگوار دیگر. این دانشجویی که الان درس می‌خواند، باید آگاه شود که یک روزی هم شهید محسن وزوایی داشته اینجا درس می‌خوانده است. از پشت میز دانشگاه بلند شد رفت فرماندهی گردان نهم و جبهه «بازی دراز» را به عهده گرفت.

یعنی وقتی این همزادپنداری در جوانها را ایجاد کنیم، این جوان بین خودش و شهدا و آن فرماندهان دوران دفاع مقدس هیچ فاصله‌ای را احساس نمی‌کند، حس می‌کند اگر یک موقع خدای نکرده واقعه‌ای برای مملکت پیش بیاید ممکن است همین بشود شهید حسن باقری، شهید بقایی و شهید چمران.

این که به قول شهید خرازی «جنگ را درست بنویسیم نه این که درشت بنویسیم» بعضی عادت کردند که با کلمات ثقیل، ادبیات جنگ را یک جوری به مردم تحمیل کنند، که اگر به این شکل نشان بدهند جا نمی‌افتد و تا وقتی که همه واقعیات جنگ که قابل انتشار است، گفته نشود  و همیشه حاجی و سید باشند و بقیه یک مشت بی‌کفایت،کار شعار گونه می‌شود.

آن وقت جوان ما می‌گوید اگر این جوری بود چرا جنگ 8 سال طول کشید، باید همان روزهای اول جنگ را تمام می‌کردید، درست‌نویسی بهتر از درشت‌نویسی است یعنی اینکه هر آنچه واقعی بوده را بنویسیم.

لذا اول بگوییم که ضعف‌هایی وجود داشته است تا بتوانیم نشان دهیم که مثلا جوانی که از پشت میز دانشگاه بلند شده و رفته جنگ، با تدبیر و تعقل خودش آن ضعف‌ها را برطرف کرده است.
 
حسن باقری دشمن‌شناسی را شروع کرد و به نیروهایش یاد داد تا چگونه دشمن را بشناسند، اگر اطلاعات و عملیات جنگ را پایه‌گذاری می‌کند، می‌گوید من باید بروم اطلاعات و عملیات را از عمق مواضع دشمن بگیرم، این که همان خط اول بایستیم و جلو را ببینیم کفایت نمی‌کند.

باید بروی و از پشت جبهه دشمن، شناسایی داشته باشی، دشمن‌شناسی را اینگونه حسن باقری تعریف کرده و کاربردی اموزش داد. وقتی این مطلب را بگویی جوان امروزی هم می‌فهمد، حسن باقری یک نابغه بود، شم اطلاعاتی قوی داشت و توانست با این دیدگاه و بینش عملیات‌هایی مثل فتح المبین و بیت المقدس را طراحی کند.

دفاع پرس: به نظر شما اصلی‌ترین پیام تقریظ‌های رهبر انقلاب چیست؟

کاری که حضرت آقا در بحث تقریظ انجام می‌دهد، هم یک تلنگر به جامعه و هم به قشر نویسنده است، تلنگرشان این است که شمایی که در این مملکت هستید همان قدر که به سبد معیشت خانواده‌ات توجه داری باید به سبد فرهنگی خانواده‌ات هم توجه داشته باشی.
 
بازگو کردن وقایع 8 سال دفاع مقدس این که چه گذشت و فضای جبهه و جنگ کشور است و توجه به این نکته که ما یک کشور انقلابی‌ای هستیم، جامعه خودش را از فضای جبهه و جنگ دور نبیند وهمیشه رجز خوانی دشمن وجودارد ودنبال این هستند که ضربه بزند  وما برای این ضربه زدن های  دشمن  را خنثی  کنیم باید فضای جامعه به شکلی باشد که آمادگی مقابله وروحیه مقاومت  وجود داشته باشد.
 
تقریظ‌های رهبر انقلاب سبب می‌شود آن کتاب به چشم بیاید و مورد توجه قرار گیرد و از اهمیت خاصی برخوردار شود، همین الان شما به نمایشگاه بروید، در تایید صحبتم می‌بینید همه به عنوان نمونه، دنبال کتاب آقای حسام «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی‌میرد» یا کتاب خانم ضرابی‌زاده «گلستان یازدهم» یا «دختر شینا» هستند، چون در سه چهار ماه اخیر، رهبر انقلاب در موردشان مطلب نوشته است.

مشوق و تلنگری بالاتر از این برای نویسندگان کتاب‌های دفاع مقدس نیست که بالاترین مقام مملکتی کتاب‌های آنها می‌خواند و با نگاه هنرمندانه تقریظ می‌کند، تلنگر دیگر به خود نویسنده‌هاست که بینید کار خوب دیده می‌شود، شما اگر تلاش کنید، اثر خوبی را تولید کنید، هیچ کسی هم نبیند، بالاترین مقام مملکتی می‌بیند؛ این قدرت تشخیص را خداوند به ایشان داده است، در زمینه ادبیات و هنر خیلی ایشان برتر هستند، ریزه‌کاری‌های کتاب، یک فیلم یا حتی ریزه‌کاری‌های یک نقاشی و تئاتر را ایشان می‌فهمند
 
این، امیدواری در ذهن هنرمند و نویسنده به وجود می‌آورد که اگر من بتوانم یک کار خوب و شاهکار تولید کنم، دیده می‌شود و مورد تشویق قرار می‌گیرد، به هر حال یک موتور محرکی برای نویسنده است.

نویسنده کتاب بعد از تقریظ حضرت آقا از کارش و خودش احساس رضایت می‌کند، از اینکه توانسته‌ است کتابی را بنویسد که الحمدلله به مذاق رهبر انقلاب خوشایند بوده است و توانسته ادای تکلیف کند. من که سرباز مملکتم و در حوزه ادبیات دفاع مقدس فعالیت می‌کنم، در حوزه ادبیات دفاع مقدس کتاب‌های بسیاری دارم اما این سه کتابم مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظه‌العالی) قرار گرفته است. ایشان کتاب‌های «هم‌پای صاعقه»، «گردان‌های نهم» و «کالک‌های خاکی» زندگی سردار جعفری را دیدند و مطلب نوشتند که احساس غرور و شعف به من دست می‌دهد و به عنوان یک سرباز احساس می‌کنم که بخشی از تکلیفی که داشتم را انجام داده‌ام.

ان‌شاءالله مردم از این فرصت که نمایشگاه کتاب دایر شده است، از این بهار ادبیات استفاده کنند و از فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیداری داشته باشند و ببینند همین حضور مردم در این نمایشگاه‌ها خودش مشوقی برای نویسندهاست.

انتهای پیام/191
نظر شما
پربیننده ها