سوریه برنده اصلی توافق روسیه و آمریکا

«عطوان» گفت: با توجه به توافق حاصل از نشست اخیر آستانه که موجب به حاشیه رفتن «ریاض» و «استانبول» شده و نیز با در نظر گرفتن معامله روسیه و آمریکا در سوریه، بیشترین سود این تحولات نصیب دولت سوریه می‌شود.
کد خبر: ۲۳۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳ - 09May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «عبدالباری عطوان»، روزنامه‌نگار با اشاره به توافق حاصل از نشست اخیر آستانه و تغییر قواعد بازی در بحران سوریه از جمله به حاشیه رفتن ریاض و استانبول، نوشت بیشترین سود این تحولات متوجه دولت سوریه است.

در این میان  «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سفر روز (چهارشنبه) به آمریکا با «تیلرسون» همتای آمریکایی‌اش در واشنگتن دیدار می‌کند و مهمترین دستاورد دیپلماسی روسیه یا همان  سند «آستانه4» ،معروف به چهار منطقه «کاهش تنش در سوریه» را ارائه خواهد کرد؛ سندی که از ضمانت سه گانه روسیه، ترکیه و ایران برخوردار است.

 این سند گروه‌های سیاسی سوری که در خارج از این کشور در تبعید هستند، به حاشیه رانده و گروه‌های نظامی مسلح را که در صحنه سوریه حضور دارند، جایگزین آنان کرده و همچنین این گروههای مسلح را رو‌در‌روی گروه‌های «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق و گروه داعش که نام آنها در فهرست گروه‌های تروریستی درج شده، قرار داده است.

دولت کنونی آمریکا پرونده سوریه را به طور کامل به مسکو تحویل داده و به آن اختیار کامل  داده تا تعامل با آن را بر اساس مبارزه با گروه‌های تروریستی و نابودی نهایی آنان پیش از پایان سال جاری میلادی متمرکز کند.

در این میان  «لاوروف» در مذاکراتش با همتای آمریکایی خود بر آینده یا به عبارتی بهتر بر مرحله بعد از توافقنامه اخیر آستانه و چگونگی مدیریت بحران سوریه تمرکز خواهد کرد.

محور هماهنگی روسیه و آمریکا در سوریه چیست؟


با توجه به این توضیحات می‌توان پیش‌بینی کرد که هماهنگی میان روسیه و آمریکا در آینده، بر دو  مساله اساسی متمرکز خواهد بود:

نخست: ارائه حمایت کامل از گروه‌های مسلح حاضر در نشست اخیر آستانه در نبرد علیه گروههای تروریستی در مناطق چهارگانه کاهش تنش و اینکه  ترکیه به عنوان حامی بزرگ  این گروه‌ها، مسئولیت مدیریت این جنگ در استان‌های «ادلب،حمص، حلب ودرعا» را به عهده خواهد گرفت.

دوم: توافق و هماهنگی میان وزرای خارجه دو کشور بزرگ بر سر چگونگی و زمان ورود به نبرد آزادی «الرقه» به منظور نابودی داعش.

نکته مهمتر نیروهایی هستند که این ماموریت را به عهده خواهند گرفت که به احتمال زیاد نیروهای دموکراتیک سوریه خواهند بود که اکثریت آنها را کُردها تشکیل می‌دهند، زیرا این نیروها در تسلط بر شهر«الطبقه» در مجاورت «الرقه و تحت»  پشتیبانی زمینی و هوایی آمریکایی موفق عمل کردند.

 در این میان باید توجه داشت که استقبال غیر‌علنی آمریکا از کنفرانس اخیر آستانه نشان می‌دهد، عملیات معامله میان دو قدرت بزرگ در خصوص اینکه مناطق امن چهار‌گانه به روسیه واگذار شود و در مقابل دست آمریکا و هم پیمانان کُرداش در «الرقه» باز بماند، صورت گرفته است.

به هر‌حال دولت سوریه برنده این معامله و سند آستانه است زیرا در درجه نخست نیروهای ضامن سند آستانه روسیه و ایران هستند که همپیمانان اصلی سوریه در منطقه و نیز در خاک سوریه به شمار  می‌آیند و دومه اینکه ماموریت گروههای مسلح معارض در سوریه در هفته‌های آینده نه جنگ با ارتش سوریه بلکه در کنار آن بودن در جنگ با گروهها و سازمان‌های تروریستی است و این تحول بسیار بزرگی بوده و مساله‌ای است که هیچ‌کس تا سه ماه پیش توقع آن را نداشت و در شش سال  بحران سوریه نیز هیچ‌کس آن را پیش‌بینی نمی‌کرد.

این روزها هیچ‌کس از مذاکرات «ژنو» یا هیأت‌های سوری سیاسی شرکت کننده در آن از جمله هیأت عالی مذاکرات که مقر آن ریاض است یا ائتلاف مخالفان سوری در خارج که مقر آن در شهر استانبول ترکیه است ،حرفی به زبان نمی‌آورد.

اکنون گروهها و هیأت های سیاسی معارض سوری به حاشیه رانده شدند و یکی پس از دیگری نوبت گروه‌های مسلح می‌رسد.

در این شرایط اگر همه‌چیز بر اساس سناریوی روسیه، ایران و ترکیه که در اتاق‌های بسته آستانه بر سر آن توافق شده، پیش برود، می‌توان متوجه شد که چرا آثار آسودگی خاطر در «ولید المعلم»، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی روز (دوشنبه) در دمشق نمایان بود.

اکنون هر فردی تصور کند  روسیه و آمریکا بر سر پرونده سوریه اختلاف دارند، در توهم به سر می‌برد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها