صادق آهنگران:

خاطراتم باقیات الصالحات است/ رهبری فرمودند «دفاع مقدس»، «گنج» است

مداح معروف جبهه‌ها گفت: خاطراتم را به نیت باقیات الصالحات نوشته‌ام.
کد خبر: ۲۳۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ - 10May 2017
خاطراتم باقیات الصالحات است/ رهبری فرمودند «دفاع مقدس»، «گنج» استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، صادق آهنگران از جمله افرادی است که نامش با جنگ و دفاع مقدس پیوند خورده است. «ای لشکر صاحب زمان، آماده باش، آماده باش»، «با نوای کاروان»، «سوی دیار عاشقان» و دیگر نوحه‌های او، خلق شیوه‌ای جدید در عرصه نوحه بود؛ شیوه‌ای که با همکاری زنده‌یاد معلمی شکل گرفت و بعد از آن، تا امروز به شکل‌های مختلفی ادامه دارد.

صادق آهنگران به لحاظ حضورش در جبهه و نقشی که در پشت جبهه برعهده داشت، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری دارد که البته خودش معتقد است همه این خاطرات شیرین‌ است. قرار است کتاب خاطرات او به همراه نوحه‌هایی که در سال‌های دفاع مقدس خوانده شده، در قالب مجموعه‌ای دو جلدی منتشر شود. این خاطرات از دوران کودکی آهنگران تا زمان حاضر را دربرمی‌گیرد. او در گفت‌وگویی، در رابطه با چرایی نگارش خاطراتش می‌گوید: من نیز مانند بسیاری دیگر از رزمندگان بر این باور بودم که این کار ممکن است سبب ریا شود، اما بعد از تأکیدات مقام معظم رهبری برای ثبت خاطرات رزمندگان، مشتاق و مصمم شدم که این کار را انجام دهم.

آهنگران ادامه می‌دهد: تأسف می‌خورم از اینکه در زمان جنگ این خاطرات را ننوشتم. در زمان جنگ اهمیت این موضوع برایم خیلی جا نیفتاده بود، یعنی آینده‌نگری نکردم. دوستانی بودند که با آینده‌نگری و زیرکانه این روزها را در نظر داشتند، اما من به خاطر مشغله یا به خاطر یک‌سری اتفاقات این فرصت را نداشتم تا خاطرات را همان زمان بنویسم. از سوی دیگر، فکر می‌کردم رزمنده نباید ریا کند؛ البته این فکر در میان اکثر بچه‌ها بود.همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، هر فردی دیدی مختص خودش را به حوادث دارد. برای هرکسی اتفاق خاصی می‌افتد که امکان دارد برای دیگری رخ نداده باشد. اگر بچه‌های جبهه، همه این جمعیتی که از شهدا بازماندند، ذهن‌شان را فعال و خاطراتشان را یادداشت کنند، برای هر کسی تجربه واتفاق جدیدی ثبت خواهد شد که امکان دارد برای دیگری این تجربه وجود نداشته باشد.

به گفته آهنگران؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری از جنگ با عنوان گنجی که تمام نمی‌شود، یاد کرده‌اند. با توجه به این مسائل، احساس وظیفه و تکلیف کردم که در این عرصه وارد شوم و هرآنچه که در ذهن داشتم، روی کاغذ بیاورم. البته گاه در ذهن به دلیل گذشت سال‌ها خلأهایی ایجاد می‌شود، در این زمان از همسنگران، فرماندهان، دوستان و بچه‌های تبلیغات جنگ برای یادآوری کمک می‌گرفتم. فرد دیگری که من را به این کار واداشت، علی اکبری مدیر نشر یازهرا(س) بود.  

این مداح معروف همچنین در این مصاحبه به نقش مرحوم حبیب الله معلمی در شکل‌گیری نوحه‌های جنگ نیز پرداخت. او در ادامه به سفرش به سوریه و وضعیت مردم آنجا اشاره کرد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار