سامانه «سجاد» امور دانشجویی را سرعت میبخشد
هدف از راهاندازی سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) را کاهش نیاز به مراجعه حضوری و تسریع در اخذ استعلامها و رسیدگی به امور دانشجویی دانست.

به گزارش گروه سایر رسانههای
دفاع پرس، «رضا باقری»، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران اصل افزود: یکی از اهداف راهاندازی «سامانه سجاد» ایجاد یک نظام یکپارچه در مقابل سیستمهای جزیرهای بود.
وی شفافسازی، استنادپذیری و جلوگیری از جعل استعلامها را از اهداف دیگر این سامانه برشمرد و ادامه داد: سامانه ساجد نیاز به حضور دانشجو را به حداقل میرساند و علاوه بر تسریع امور، امکان استعلام مدارک تحصیلی دانشآموختگان خارج از کشور را در تعامل با وزارت امورخارجه فراهم میآورد.
این مسوول امکان انجام استعلام دانشجویی از مراجع داخل و خارج کشور و صدور گواهی برای دانشجویان را از دیگر خدمات ساجد عنوان کرد و گفت: ایجاد پایگاه دانشجویان کشور و خدمت الکترونیکی لغو تعهد رایگان از دیگر امکانات طراحی شده برای ساجد است.
باقری اصل گفت: پس از راهاندازی و رونمایی ساجد قرار است ارتباط این سامانه با مرکز ملی تبادل اطلاعات برقرار شده و ضمن اخذ استعلامهای هویتی و نظام وظیفه، شبکه ارتباطی دانشگاهها با این سامانه فراهم شود.
سامانه ساجد همسو با راهاندازی دولت الکترونیک طراحی شده است.
دولت الکترونیک به معنای اطلاعرسانی و ارایه خدمت بموقع، دقیق و کارا در همه ساعتهای شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، تلفن ثابت، اینترنت و شبکههای اجتماعی است که بکارگیری آن در بخشهای مختلف دولت برای افزایش بهرهوری و ارتقای سطح خدماترسانی بوده و مهمترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.
با استفاده از دولت الکترونیک دیگر نیازی نیست شهروندان برای دریافت خدمت مورد نیازخود مسیری کوتاه یا طولانی طی کرده تا با مراجعه حضوری به آن دستگاه خدمت مورد نظر را دریافت کنند بلکه میتوانند در منزل یا محل کار خود فقط با زدن چند دکمه هر نوع خدمت مورد نیاز را به طور غیرحضوری دریافت کنند.
طرح ملی دولت الکترونیک برای تسهیل امور و حذف اموری مانند مفاسد اقتصادی که در آغاز دولت یازدهم 11 درصد جلو رفته بود، اکنون در سال 1396 با رشدی سه برابری به پیشرفت 35درصدی و فراهمسازی همه زیرساختها رسیده است.
منبع: تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات