تشکیل شورای سیاسی در جنوب یمن، تصویر روشنی از اختلاف عربستان و امارات

استاندار برکنار شده عدن روز گذشته در حالی از تشکیل شورای سیاسی انتقالی برای اداره امور جنوب یمن خبر داد که این اقدام او تصویر روشنی از اختلافات بین عربستان و امارات متحده عربی بر سر یمن است.
کد خبر: ۲۳۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱ - 12May 2017

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن که اخیرا از سوی منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی یمن برکنار شده بود، روز گذشته از تشکیل یک شورای سیاسی انتقالی برای اداره امور جنوب یمن خبر داد که این اقدام به خوبی بیانگر اختلاف عربستان و امارات بر سر یمن است.

جدایی جنوب، حاصل تجاوز توفان قاطعیت

ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری سعودی موسوم به عملیات «توفان قاطعیت» و نیز تصمیمات عبد ربه منصور هادی و شیوه مدیریت او در بحران یمن موجب قوت گرفتن جدایی جنوب این کشور شده است.

در این میان عیدروس الزبیدی روز پنجشنبه از تشکیل هیئت شورای انتقالی جنوب خبر داد که به مثابه دولت موازی و یا جایگزینی برای اداره استان های جنوبی است.

خطرات تشکیل شورای سیاسی در جنوب

الزبیدی که چند روز پیش به همراه هانی بن بریک از سوی منصور هادی برکنار شد، با صدور بیانیه ای اعلام کرد، هیئت جدید شامل 26 عضو از جمله پنج استاندار استان های جنوبی و دو وزیر مستعفی از دولت هادی است که به هیئت جدید ملحق شده اند.

این اقدام الزبیدی تحولی بسیار مهم است که چه بسا سنگ بنای تشکیل رسمی دولت در جنوب یمن و بازگشت وضعیت این کشور یا دستکم جنوب آن به قبل از اعلام وحدت در سال 1990 باشد.

حضور پررنگ امارات در تحولات جنوب یمن

در این میان دولت امارات متحده عربی آشکارا در پس تکاپوی جنوبی قرار دارد و بن برک و الزبیدی مهم ترین مردان امارات در جنوب به شمار می آیند، به این معنی که روابط امارات با هادی که تحت حمایت عربستان است به بن بست رسیده است و تمام تلاش ها برای بهبود روابط دو طرف به شکست منتهی شد.

آیا هادی برای همیشه در ریاض باقی خواهد ماند؟

با در نظر گرفتن این تحولاتبه نظر می رسد بازگشت هادی به یمن در آینده ای نزدیک دشوار خواهد بود و اقامت او در ریاض طولانی خواهد شد و چه بسا از اقامتی موقت به دائمی تبدیل شود.

این تحرک جدایی طلبانه سریع در جنوب یمن بیانگر اختلاف دو طرف اصلی عملیات توفان قاطعیت یعنی عرسبتان و امارات است و نشان می دهد کانال های هماهنگی بین آنان در ارتباط با جنوب یمن تقریبا قطع شده است هرچند هر دو طرف هموراه با صدور بیانیه هایی این موضوع را تکذیب می کنند.

نکته قابل توجه اینکه شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به منظور دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن به سر می برد و بعید نیست موضوع به رسمیت شناختن دولت آینده عیدروس در جنوب یمن یکی از مهم ترین موضوعاتی باشد که در گفت وگوهایش در واشنگتن مطرح کند.

واکنش انصار الله

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن ضمن هشدار به تشکیل شورای سیاسی برای اداره جنوب این کشور، آن را تهدیدی علیه وحدت و یکپارچگی یمن دانست.

وی تصریح کرد، آنچه درباره تشکیل شورای سیاسی در جنوب یمن گفته می شود، ضامن اهداف متجاوزان و اشغالگری های آمریکایی است حال آنکه یمنی ها ملتی متحد باقی خواهند ماند و مقابله با قدرت های اشغالگر و استعماری را حق خود می دانند.

عربستان به همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 در چارچوب تجاوز نظامی موسوم به توفان قاطعیت، یمن را تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی قرار دادند تا عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن را به قدرت بازگردانند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار