به بهانه آزادسازی خرمشهر؛

نقش رزمندگان استان مرکزی در عملیات «بیت‌المقدس»

عملیات «بیت‌المقدس» عملیاتی به بلندای تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی بود که «مقاومت» شعار اصلی آن است. این عملیات را می‌توان مایه آبروی دفاع مقدس خواند.
کد خبر: ۲۴۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ - 23May 2017

به گزارش دفاع پرس از استان مرکزی، به جرأت می‌توان گفت که فتح خرمشهر و آزادسازی آن، یکی از درخشان‌ترین صحنه‌های دفاع مقدس و تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی است.

این عملیات که از تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه سال 1361 با رمز «یا علی ابن ابی طالب» آغاز شد در منطقه غرب رودخانه کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در وسعتی برابر با 6 هزار کیلومتر مربع انجام و به مدت 25 روز در چهار مرحله به طول انجامید.

نیروهای رزمنده توانستند با رشادت و دلاوری‌های خود در این عملیات، تلفاتی نظیر 16 هزار کشته و مجروح، 19 هزار اسیر، انهدام 550 تانک و نفربر، 53 فروند هواپیما، 3 فروند هلی کوپتر و 50 دستگاه خودوری نظامی را به دشمن متجاوز وارد کرده و غنائمی نظیر 50 فروند تانک و نفربر، 3 هزار خودروی نظامی، 300 قبضه توپ و غیره را از آن خود کنند.

ما در این عملیات، نزدیک به 6 هزار شهید و 24 هزار مجروح تقدیم اسلام و انقلاب کردیم که از این آمار تعداد 292 شهید آن مربوط به استان مرکزی است.

بیت المقدس، عملیاتی با رمز مقاومت

در عملیات «بیت‌المقدس» نیروهای عمل کننده استان مرکزی در قالب گردان های امام علی (ع) متشکل از رزمندگان شهرستان «ساوه»، گردان امام حسن (ع) رزمندگان شهرستان «اراک» و «شازند» به فرماندهی شهید «ناصر بختیاری»، گردان امام حسین (ع) رزمندگان شهرستان اراک و حومه به فرماندهی شهید «رحیم آنجفی»، گردان جانبازان روح الله (سلمان) رزمندگان اراک و حومه به فرماندهی شهید «نیازعلی طالبی»، گردان زرهی با یک گروهان از رزمندگان شهرستان اراک به فرماندهی برادر «محسن فرخی»، گردان مهندسی رزمی ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی شهرستان اراک، رزمندگان ارتشی استان مرکزی که پرسنل یگان های ارتش جمهوری اسلامی بوده‌اند تقسیم بندی شدند که تمامی گردان‌های فوق در یگان‌های عملیاتی با نام تیپ 7 ولیعصر (عج)، تیپ 22 بدر و تیپ 30 زرهی سپاه پاسداران سازماندهی شده بودند.

بیت المقدس، عملیاتی با رمز مقاومت

ستاد پشتیبانی مهندسی جنگ استان مرکزی در عملیات «بیت‌المقدس» توانست موثر واقع شده و اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهد.

این ستاد در عملیات «بیت‌المقدس» توانست بیش از هشت کیلومتر خاکریز در حاشیه جاده «پل نو» بصره را در قالب عملیات خاکریز ایجاد کند و بیش از 18کیلومتر از جاده خرمشهر تا پاسگاه «کوت سوار» کوبیده و شن ریزی را صورت دهد.

در ابتدای کار جهت خروج آب های اضافی و ناگهانی که عراقی‌ها وارد منطقه می‌کردند کانال‌هایی به طول 5 متر توسط ستاد پشتیبانی مهندسی جنگ استان مرکزی صورت گرفت.

به دلیل هجوم شدید و تیراندازی بیش از حد، هر شیب به ترتیب و به نوبت 3 کیلومتر تا نزدیکی پاسگاه کوت سوار جهت تقویت خاک ریز آن انجام شد.

از دیگر اقدامات انجام شده توسط ستاد پشتیبانی مهندسی جنگ استان مرکزی, خاک‌برداری حاشیه نهر عرایض بود به این صورت که در دو جناح نهر جهت عبور آب زیاد به مقدار 6 متر و به طول 6 کیلومتر خاک‌برداری صورت گرفت.

حذف و لایه‌روبی نیزارهای داخل نهر عرایض از دیگر فعالیت های این ستاد در جریان عملیات «بیت‌المقدس» بود.

بیت المقدس، عملیاتی با رمز مقاومت

در نهایت با دلاوری نیروهای رزمنده و جانفشانی شهدای هشت سال جنگ تحمیلی پس از سه مرحله، در مرحله آخر عملیات که با سه قرارگاه عملیاتی «فتح»، «فجر» و «نصر» در ساعت 22 و 30 دقیقه روز یکم خردادماه آغاز شد، نیروهای عمل کننده توانستند پس از محاصره خرمشهر این شهر را در ساعت 11صبح سوم خردادماه پس از 575 روز اشغال آزاد کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها