ناخدا صمدی در گفت و گو با دفاع پرس:

هیچ کشوری به اندازه کشور ما ارتش از ملت پشتیبانی نکرده است

ناخدا صمدی گفت: هیچ کشوری به اندازه کشور ما ارتش از ملت و ملت از ارتش پشتیبانی نکرده چون همیشه گفتیم ارتش فدای ملت و این کار را هم کردیم.
کد خبر: ۲۴۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹ - 25May 2017
ناخدا یکم تکاور هوشنگ صمدی که در هشت سال دفاع مقدس فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش بوده، در گفت وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، درباره نقش تکاوران نیروی دریایی ارتش در مقاومت 34 روزه خرمشهر، اظهار داشت: یکم مهر 1359 اولین واحد نظامی که وارد خرمشهر شد تکاوران نیروی دریایی بودند که از بوشهر حرکت کردند و صبح روز یکم مهر وارد خرمشهر شدند تا در عملیات دفاع از خرمشهر یا دفاع 34 روزه از این شهر مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات هیچ نیرویی نمی تواند عنوان کند که تنها حضور داشته، افزود: مدافعین خرمشهر در مجموعه ای با محوریت گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش عمل کردند چون گردان تکاوران تنها یگانی بود که سازمان یافته، مسلح، مجهز و آموزش دیده، کاربلد و ورزیده بودند به عبارت دیگر آنها یک واحد عملیاتی بسیار منسجم بامدیریت، رهبری و ستاد عملیاتی بسیار ماهر بودند.

ناخدا صمدی ادامه داد: بر این اصل محوریت 34 روز دفاع با تکاوران و همکاری همه رزمندگان بود به عبارتی باید اذعان کرد که همه مدافعین خرمشهر زحمت کشیدند و حماسه آفریدند چون جنگ در خرمشهر جنگ معمولی نبود برای اینکه ارتشی با تمام قوا که چندین مدت هم آموزش دیده، تجهیز و پشتیبانی شده و پیش بینی همه نوع عملیاتی را هم کرده، به مرزها بین المللی کشوری حمله کرد که آن چنان آمادگی عملیاتی نداشت.

وی همچنین اضافه کرد: کشور در یک شرایط انقلابی انتقال قدرت بود؛ ضمن اینکه دشمنان تحرکاتی از نظر قومیتی و مذهبی نیز بوجود آورده بودند که باعث شده بود دغدغه این گونه مسایل را هم داشته باشیم؛ لذا ارتش در چندین قسمت از کشورمان درگیر با چنین موضوعاتی بود و الا ارتش عراق هیچ وقت قدرت و جرات حمله به کشور ما را نداشته؛ اما فکرکرد که چون ارتش به دلیل انقلاب مقداری ضعیف شده شاید بتواند کاری از پیش ببرد.

فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی در دفاع مقدس تصریح کرد: اما آنها اطلاعات کافی از داخل ایران نداشتند چون نمی دانستند که ارتش و ملت ایران تا چه حد با یکدیگر همبستگی دارند؛ به عبارتی هیچ کشوری به اندازه کشور ما ارتش از ملت و ملت از ارتش پشتیبانی نکرده چون همیشه گفتیم ارتش فدای ملت و این کار را هم کردیم.

وی در ادامه گفت: طرحی که برای صدام درست کرده بودند می بایست طی هفت روز به میدان آزادی تهران می رسید و در آنجا صدام مصاحبه رادیو تلویزیونی انجام می داد لذا با این هدف هجوم خود را به مرزهای ما آغاز کرد و علی رغم اینکه ارتش در وضعیت مناسبی قرار نداشت ولی در همان هفته اول جوانان ارتش خود را بازیافتند و سد راه دشمن شدند.

ناخدا صمدی سپس بیان داشت: استراتژی ارتش ما بر این بود، حالا که دشمن با تمام قوا هجوم به مرزها را آغاز کرده ابتدا باید سد راه آنها شویم لذا روز هفتم مهر تمام پیشروی های دشمن در تمامی خطوط غرب، شمال غرب و جنوب کشور قطع شد که این باعث شد دشمن مدافع و ما مهاجم شدیم تا اینکه سوم خرداد 61 خرمشهر آزاد شد.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها