یادداشت/فرشته حاجی زاده

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی...

کد خبر: ۲۴۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۵ - 01June 2017

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس- فرشته حاجی زاده؛ «رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانيدن مى باشد. چون در اين ماه گناهان انسان بخشيده مى شود، به اين ماه مبارك رمضان گفته اند.

پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «انما سمى الرمضان لانه يرمض الذنوب; ماه رمضان به اين نام خوانده شده است، زيرا گناهان را مى سوزاند.»

رمضان نام يكى از ماه هاى قمرى و تنها ماه قمرى است كه نامش در قرآن آمده است. در اين ماه كتاب هاى آسمانى قرآن كريم، انجيل، تورات، صحف و زبور نازل شده است. در ماه رمضان خداوند متعال توفيق روزه دارى را به بندگانش داده است; «پس هر كه ماه رمضان را درك كرد، بايد روزه بگيرد.»

رمضان در جبهه ها در اوج گرمای تابستان آنهم در منطقه خوزستان حال و هوای ویژه ای داشت. سال 60 ماه رمضان در اوایل مرداد ماه و گرمای بالای 50 درجه خوزستان بسیار طاقت فرسا بود. رزمندگانی که از اقصی نقاط کشور به جبهه می آمدند حکم مسافر را داشتند و کمتر می توانستند یکجا ثابت باشند بعضی از آنها در یک منطقه می ماندند و از مسوول یا فرمانده مربوطه مجوز می گرفتند و قصد ده روز کرده و روزه دار می‌شدند.

آنها رزمندگانی بودند که ماه خدا را به خوبی درک کرده و بعضی از اینها در این ماه بزرگ، خدایی شدند و به خواسته ی قلبی خود رسیدند، پیروان واقعی حضرت امیر المومنین علی(ع) هستند که در ماه رمضان و در بزرگترین میهمانی خدا در خون خویش غلتیدند و جاودانه شدند.

در این ماه عزیز، دل‌ها با خدا پیوند می‌خورد و انسان ها آسمانی تر می‌شوند و خیلی اوقات به خدا نزدیکتر می‌‌شوند، گناه و معصیت کمتر می‌شود ماه میهمانی خدا بسیار عظیم و گسترده است.

‌تقوی و پرهيزكاری كه غايت روزه‌داری است، حضور در بارگاه قرب الهی را آسان‌تر می‌كند. خوشا به حال آنان كه با بهره‌برداری از اين معرفت به جايگاه والای تقرب می‌رسند.

و در این بین شهدا مقرب‌ترين بندگان خداوند متعال‌اند و شهدای رمضان كه با زبان روزه و در حال عبادت به ديدار خدا شتافته‌اند، از سرافرازانی هستند كه شهادت در ضيافت الله را كسب كرده و نامشان در رديف روزه‌داران شهيد می درخشد.

خوشا به حال آنان كه بوی وصال و رسیدن به عبودیت را از دور استشمام كردند و بی ‌سر و پا به آتش شوق گام نهادند و به سوختنی از جنس جاودانگی رسيدند.

‌شهیدان ماه مبارک رمضان؛ اسناد تابناكی هستند از حقانيت نهضت اسلامي ايران به رهبری امام خميني (ره) و مظلوميت مردمی كه براي دفاع از نظام نوپای خود و حفظ دستاورهای انقلابشان و نيز پاسداری از كيان و وطن خويش، به ضيافت الهي بار يافتند.

بي‌گمان چهره‌های درخشاني كه در ماه مهمانی خدا به نام جاودانه «شهيد افتخار يافته‌اند هر كدام مي‌توانند نمونه‌ای از حقانيت و مظلوميت ملتی باشند كه برای رسيدن به استقلال و پيشرفت، سخت‌ترين تهاجمات را ديده و بيشترين استقامت‌ها را ورزيده است.»

بعضی از شهدایی که در ماه رمضان به شهادت رسیدند و یاد و خاطراتشان همواره در ذهن ما جا دارد به شرح ذیل می باشد.

-شهید اندرزگو(شهید روز نوزدهم رمضان 1356)

- شهید محراب آیت الله صدوقی (شهید روز دهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۱)

- شهید مهندس علی انصاری (استاندار گیلان)

- شهید عبدالحسین خبری

- سرلشکر شهید خلبان عباس دوران (شهید روز ۲۸ ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۱(

اینها تازه تعدادی از شهدایی بودند که در ماه میهمانی خدا به شهادت رسیدند و هستند دیگر شهیدانی که در این ماه به شهادت رسیده اند.

پس بهتر است این روز‌ها که کلام وحی زمزمه لبان خشک و ترک بسته روزه‌داران است، به یاد شهدای بزرگ رمضان که جان بر سر پیمان با خداوند نهادند، بخشی از تلاوت کلام پروردگار را به آنان هدیه کنیم و فراموشمان نشود که آن‌ها مهمانان خدا بودند که با بال شهادت در آسمان وصال حق بال گشودند.

یادشان گرامی باد.

پی نوشت:

1- بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 55، ص 341، مؤسسه الوفاء، بيروت.

2- وسائل الشيعه، شيخ حر عاملى، ج 2، ص 628، دارالكتب الاسلامية، تهران.

3- شبکه اطلاع رسانی سفیر خوزستان

 
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها