نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح کرد؛

عقب‌ماندگی تئاتر دینی و انقلابی در مقایسه با جریان تئاتر عمومی کشور

باقر سروش گفت: عرصه تئاتر دینی، ارزشی و انقلابی برخلاف جریان پویای تئاتر عمومی کشور، با حرکتی کند تنها به فکر اصلاح محتوا و تولید آثاری است که براساس محتوای فاخر در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس آماده عرضه باشد.
کد خبر: ۲۴۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ - 31May 2017
عقب‌ماندگی تئاتر دینی و انقلابی در مقایسه با جریان تئاتر عمومی کشوربه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، باقر سروش نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: یکی از مظاهر اصلی پرداختن به تئاتر دینی و ارزشی که گویا عزم خاصی برای ورود به این حوزه و تولیدات مؤثر و فراگیر در این حال و هوا وجود دارد، تئاتر مقاومت و دفاع مقدس است که به شکل طبیعی توقع می‌رود که در رأس آن انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در این زمینه نقش اصلی را ایفا کند.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود و جمعی از فعالان در حوزه تئاتر ارزشی و انقلابی با مدیرعامل انجمن تئاتر و انقلاب اسلامی که با هدف حمایت از تولیداتی در این زمینه برگزار شد، گفت: خوشبختانه در این دوره از ساختار مدیریتی انجمن به نسبت دوره‌های پیشین نگاه بازتری برای حمایت از آثار متنوع در این زمینه وجود دارد هرچند که حتی به فرض این دیدگاه متفاوت اما نیاز به اتخاذ ساز و کارهای مؤثرتری برای خروج تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از انفعالی که اکنون دچار آن هستیم، باشیم.

سروش تصریح کرد: اگر هدف از نشست اخیر بررسی چالش‌های پیش‌رو تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و برطرف ساختن آنها برای رسیدن به شرایطی مطلوب به منظور رونق این گونه تولیدات است، پس باید این پرسش را از مسئولان این انجمن داشت که چرا مثلاً در نشست مذکور، افرادی که سابقه درخشانی در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس دارند و آثار آنها موجب جذب حداکثری مخاطبان در برهه‌ای خاص می‌شود حضور نداشتند؟ این در حالی است که این عرصه تئاتری به نسبت سایر حوزه‌های حرفه‌ای تئاتر فاصله زیادی برای رسیدن به نقاط ایده‌آل دارد و لذا باید تصمیم‌گیری و حرکت مسئولان برای رسیدن به اهداف مورد نظر سیر شتابنده‌تری داشته باشد.

این فعال تئاتری ادامه داد: در شرایطی که دولت از همه نیرو و توان و البته طی سال‌های اخیر پر و بال دادن به تئاتر خصوصی درصدد است که آمار کمی تولیدات نمایشی و بالتبع آن میزان فروش گیشه آثار تئاتری را بالا ببرد و بر روی این اصل نیز حسابی در حال مانور دادن است که توانسته اغلب آثار تولیدی خود را با فروش قابل توجه بلیط که نشان از استقبال مخاطبان از این آثار دارد، مواجه سازد، عرصه تئاتر دینی، ارزشی و انقلابی برخلاف این جریان پویا و البته پر سر و صدا، با حرکتی کند تنها به فکر اصلاح محتوا و تولید آثاری است که براساس محتوای فاخر در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس آماده عرضه باشد.

سروش گفت: در چنین شرایطی حتی این عرصه مهم تئاتری قادر نیست محتوایی مناسب را برای تغذیه سالن‌های نمایشی که در اختیار دارد و یا با امضای تفاهم‌نامه می تواند آنها را از نهادهایی همچون حوزه هنری در اختیار بگیرد، تولید کند و لذا شاهد هستیم که همین تعداد معدود سالن‌های نمایشی موجود و اختصاصی به منظور اجرای آثار نمایش دینی، ارزشی و انقلابی در بیشتر اوقات فاقد اجرای آثار درخوری هستند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر جریان عمومی و حرفه‌ای تئاتر براساس همان سیاستی که به شکل کلان دولت در نظر دارد؛ یعنی پرداختی فراگیر به تولیدات نمایشی و افزایش کمی آثار تولیدی قابل اجرا در سالن‌های نمایشی اعلام می دارد که سالن‌هایی که در اختیار دارد جواب‌گوی این میزان تقاضا نیست و لذا متوسل به سالن‌های نمایش خصوصی می‌شود که البته خود مجوز فعالیت آنها را نیز صادر کرده است.

این کارگردان تئاتر در پایان گفت: تصور می‌کنم عرصه تئاتر متعهد دینی و انقلابی نیز باید به جای ایجاد وقفه‌هایی که هدف از آنها بررسی شرایط موجود و رصد راهکارهایی برای رونق این حوزه تئاتر است، با دعوت از نخبگان این عرصه و البته تغییر نگرش و اطمینان بیشتر به گروه‌های نمایشی که از خلاقیت و ذوق هنری خودشان نهایت بهره‌وری را داشته باشند، شرایطی را فراهم آورد که از نظر کمی با میزان تولیدات عرصه عمومی تئاتر برابری کرده و سپس به دنبال رفع مشکلات فنی و نگاه هنری و البته رفع برخی از مشکلات محتوایی آن باشد.
 
منبع: ایکنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار