گزیده‌ای از رهنمودهای امام خمینی (ره) خطاب به جوانان؛

مؤثرترین‌ راه مبارزه با اجنبی، مجهز شدن به سلاح علم و دین و دنیا است

امام خمینی (ره) فرموده‌اند: بهترین و مؤثرترین مبارزه با اجنبی، مجهز شدن به سلاح علم و دین و دنیا است و خالی‌کردن این سنگر و دعوت به خلع این سلاح خیانت به اسلام و مملکت اسلامی است.
کد خبر: ۲۴۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ - 05June 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از تهران، امام خمینی (ره) تحولات عظیم و شگرفی را برای ملت ایران، به ویژه جوانان رقم زدند و نقش عظیم رهبر و بنیان‌گذاری انقلاب اسلامی و به ویژه احیای دین در جهان توسط ایشان امروز به وضوح مشاهده می‌شود.

امام خمینی (ره) از ابتدا نهضت اسلامی، جوانان را مورد عنایت قرار داده و پیام‌ها، رهنمود ها، هشدارها و نیز اظهارعلاقه و ارادت‌های مختلفی پیرامون آن‌ها فرمودند که به گزیده‌ای مختصر پیرامون موضوع‌های مطرح شده اشاره می‌کنیم تا به یادآوری دوباره این ارزش‌ها و آرمان‌ها پرداخته و تجلی ارزش‌ها را هرچه بیشتر در جامعه شاهد باشیم.

جوانان نقطه امید امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) حکیمی ژرف اندیش بود که از آغاز نهضت اسلامی، با نگاه اندیشمندانه خود، موجب بیداری دینیِ قشر عظیم جوانان این مرز و بوم شد، ایشان در آغاز حرکت الهی خود در نجف اشرف، تمامی جوانان روحانی و دانشجو را با نگاهی نو، همه سویه، ژرف و جامع به دین دعوت کردند و فرمودند: «حس مسئولیت نسل جوان و کوشش‌های بی‌شائبه آنان در راه دفاع از اسلام و نوامیس قرآن مجید، در خور تقدیر و امیدواری است. این جانب در این تبعیدگاه ثانوی، چشم امیدم به جوانان روحانی و دانشگاهی مسلمان بوده و انتظار دارم که با تهذیب نفس و اخلاص، مطالعات و تحقیقات وسیع و دامنه‌داری را در زمینه شناخت احکام اسلامی و مبانی نورانی قرآن آغاز نمایند؛ اسلام واقعی را بشناسید و بشناسانید»

جوانان متعهد و دین باور ایران اسلامی، نقش اساسی را در پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ استقلال و آزادی ملت رشید ایران داشته‌ و در صحنه‌های مختلف از کیان اسلام و انقلاب دفاع و پاسداری کرده‌اند. بر همین اساس، امام خمینی (ره) جوانان را نقطه امید و پاسدار مکتب معرفی کرده و چنین فرموده‌اند:

«اینجانب در این نفس‌های آخر عمرم، امیدم به طبقه جوان، عموماً دانشجویان خارج و داخل، اعم از روحانی و غیره می‌باشد. امید است دانشمندان و متفکران روشن ضمیر، مزایای مکتب نجات بخش اسلام که کفیل سعادت همه جانبه بشر و هادی سبل خیر در دنیا و آخرت، حافظ استقلال و آزادی ملت ها، مربی نفوس و مکمل نقیصه‌های نفسانی و روحانی و راهنمای زندگی انسانی است، برای عموم بیان کنند.»

وظیفه جوانان مسلمان

راهزنی فرهنگی و انحراف فکری انسان‌ها، جنایتی بزرگ و جبران ناپذیر است، جبران این عمل ناجوانمردانه، هجوم اندیشه‌های شوم و هجوم سپاه نامرئی دشمن، به صورت ویروس‌های فکری و شبهه‌های ویرانگر عقیدتی پدید می‌آید؛ شبیخونی که تنها راه رهایی از آن، فراگیری دانش‌های دینی و قوی ساختن بنیان‌های اعتقادی است. حضرت امام (ره) در این باره فرموده است: «توجه نسل جوان به شناسایی و شناساندن چهره واقعی اسلام، موجب تقدیر است. ما امروز قبل از هر چیز وظیفه داریم تبلیغات اجانب و عمال استعمار را خنثی کنیم. شما نسل جوان موظف هستید غرب زده‌ها را از خواب بیدار کنید و فجایع حکومت‌های ضدانسانی آن‌ها و عمال آن‌ها را برملا نمایید».

ایشان در جای دیگری می‌فرماید: «در شناسایی اسلام بیشتر جدیت کنید. تعالیم مقدسه قرآن را بیاموزید و به کار بندید. با کمال اخلاص در نشر و تبلیغ و معرفی اسلام به ملل دیگر و پیشبرد آرمان‌های بزرگ اسلام بکوشید».

دانشگاه و درسی که خدایی باشد

رابطه با خدا، یکی از مهم ترین، اصلی‌ترین، فطری‌ترین و زیباترین رابطه‌ها برای انسان است. امام خمینی (ره) درباره این رابطه سفارش فرمودند:‌ «دانشگاه‌ها را باید شما رو به خدا ببرید،‌ رو به معنویت ببرید و همه درس‌ها هم خوانده بشود، همه درس‌ها هم برای خدا خوانده بشود».

بنیانگذار انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه سیاسی و الهی خود به جوانان توصیه می‌کنند:

«اینجانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است،‌ از دست ندهید».

ایشان همچنین در ادامه فرموده‌اند: «من برای آنکه شما جوانان شایسته‌ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید».

امام خمینی (ره)، درمورد تهذیب نفس نیز بیان می‌کنند: «از حالا که جوان هستید و قوای جوانی محفوظ است، جدیت کنید به اینکه هوای نفس را از نفس خودتان خارج کنید».

امام راحل در جای دیگر می‌فرمایند:‌ «اسلام آن‌قدر که با تهذیب این بچه‌های ما و جوان‌های ما کوشش دارد، ‌به هیچ چیز کوشش ندارد».

مواظب باشید دنیا فریبتان ندهد

جذابیت‌ها و ظواهر دنیا آن‌قدر لذت‌بخش است که نه تنها مردم عادی، بلکه انسان‌های بزرگ و گاهی اندیشمندان را به خود جذب می‌کند و فقط هنر مردان خداست که می‌توانند از این دام رهایی پیدا کنند. امام خمینی(ره) در این باره بیان می‌کنند : «توجه کنید که دنیا را به چیزی نگیرید. توجه کنید که همه رفتنی هستیم و باید به خدای تبارک و تعالی نزدیک بشویم تا آن‌جا ما را راه بدهند».

امام خمینی (ره) در جای دیگر نیز فرموده‌اند:‌ «اموری که مربوط به این عالم است، گذراست زودگذر هم هست و پیروزی‌ها و شکست‌ها و خوشی‌ها و ناخوشی‌های این دنیا بیش از چند روزی و مقدار اندکی پایدار نیست. آنچه برای من و شما می‌ماند، آن چیزی است که در درون خودتان تحصیل کرده باشید. باور کنیم که خدای تبارک و تعالی حاضر است. باور کنیم که همه چیز به دست اوست».

بهار توبه، ایام جوانی است

امام خمینی (ره) فرموده‌اند:‌ «بهار توبه، ایام جوانی است که بار گناهان، کمتر و کدورت قلبی و ظلمت باطنی، ناقص‌تر و شرایط توبه، سهل‌تر و آسان‌تر است».

مؤثرترین‌ راه مبارزه با اجنبی، مجهز شدن به سلاح علم و دین و دنیا است 

خودباوری، خوداتکایی، ابتکار و تلاش علمی

امام خمینی (ره) با اشاره به تلاش دشمن برای ناامید کردن جوانان و انکار پیشرفت‌های عظیم ملت ایران، تأکید می‌کردند که دشمن می‌خواهد به جوان ایرانی القا کند که بدون وابستگی به قدرت‌ها به جایی نخواهد رسید و از این راه، انگیزه حرکت و پیشرفت را از ملت و جوانان ایران بگیرد، ولی موفق نخواهد شد.

حضرت امام خمینی (ره) در مورد قدرت سازندگی جوانان، بر خودباوری، خوداتکایی و ابتکار و تلاش و علمی آنان بیان توصیه و فرموده‌اند: «جوان‌های ما اثبات کردند که می‌توانند خودشان عمل بکنند و شما مطمئن باشید که در دراز مدت،‌ همه کار می‌توانید بکنید. همان­‌طوری که با شجاعت، ابرقدرت‌ها را خارج کردید، با شجاعت در فرهنگ خودتان کار بکنید و در کارهای خودتان،‌ خودتان عمل کنید و اتکای خودتان را هر روز به خارج کم کنید و یک وقتی برسد که ما هیچ اتکا به خارج، نداشته باشیم و همه چیز را خودمان تهیه کنیم».

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در جای دیگر بر این مطلب تأکید می‌کنند:‌ «ما باید این را بفهمیم که همه چیز هستیم، و از هیچ­‌کس کم نداریم. ما که خودمان را گم کرده بودیم، باید این خودِ گم­ کرده را پیدا کنیم».

برای رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی تلاش کنید

امروز دیگر مبارزه ما، مبارزه با سلاح و توپ و تفنگ نیست؛‌ زیرا دشمن فهمیده است که اراده‌های راسخ و استوار ایرانی با این اسلحه‌ها از پای نمی‌نشیند. اکنون مبارزه،‌ مبارزه علمی و تلاش و کوشش در راه تحقق اهداف است. رهبر کبیر انقلاب که با ژرف‌نگری خود این انقلاب را به پیروزی رساند، برای ادامه این راه، ما را چنین رهنمون فرموده‌اند: «من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایه‌ها و ذخیره‌های عظیم الهی و به این گل‌های معطر و نوشکفته جهان اسلام سفارش می‌کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید».

امام راحل همچنین در جای دیگر بیان می‌کنند: «بهترین و مؤثرترین مبارزه با اجنبی، مجهز شدن به سلاح علم و دین و دنیاست و خالی‌کردن این سنگر و دعوت به خلع این سلاح خیانت به اسلام و مملکت اسلامی است».

محاصره اقتصادی پیروزی است

امام خمینی (ره) به اندازهای به امر استقلال اقتصادی معتقد بود که محاصره اقتصادی ایران از سوی آمریکا را یک پیروزی برای ملت ایران می‌دانست، تا به این ترتیب، جوانان و متخصصان داخلی، نوآوری‌ها و اختراعات خود را بروز دهند.

ایشان در این‌باره فرموده‌اند: «حصر اقتصادی، جوانان ما را بیدار کرد و فهمیدند خودشان باید کار کنند و زحمت بکشند تا احتیاجی به خارج نداشته باشند.»

امام راحل در جای دیگر بیان می‌کنند: «فرزندان عزیزم! دیگر این شمایید که باید هر چه بیشتر کوشش کنید تا نهال آزادی و استقلال کشور را آبیاری کنید».

جوانان باید ریشه های استبداد واستعمار رادر این مملکت ریشه کن کنید

«شما جوانان... باید با وحدت کلمه، با اسلام،‌ با ایمان از این نهضت تا این‌جا که آمده‌اید، از اینجا به بعد هم به جلو بروید. باید همه ریشه‌های استبداد و استعمار را از این مملکت بکنید. باید این مملکت را پاک‌سازی کنید... به نیروی شما جوانان باید این مملکت اصلاح بشود».

جوانان در مقابل توطئه‌های دشمنان غفلت نورزید

امام خمینی (ره) در بخشی از وصیت‌نامه خود می‌فرمایند: «از جوانان، ‌دختران و پسران می‌خواهم که استقلال و آزادی و ارزش‌های انسانی را، ولو با تحمل زحمت و رنج، ‌فدای تجملات و عشرت‌ها و بی‌بند و باری‌ها و حضور در مراکز فحشا که از طرف غرب و عمال بی‌وطن به شما عرضه می‌شود نکنند؛ که آنان چنانچه تجربه نشان داده،‌ جز تباهی شما و اغفالتان از سرنوشت کشورتان و چاپیدن ذخایر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگی کشیدنتان و مصرفی نمودن ملت و کشورتان به چیز دیگر فکر نمی‌کنند و می‌خواهند با این وسایل و امثال آن شما را عقب­ مانده و به اصطلاح آنان، «نیمه وحشی» نگه دارند».

امام راحل همچنین فرموده‌اند: «شما جوانان برومند، شما محصلین ارجمند که امید من هستید و نوید من هستید، در هر جا که هستید، در هر جایی از ایران که هستید، باید بیدار باشید و با بیداری از حقوق خودتان دفاع کنید».

دانشگاه مکان انسان‌سازی است

امام خمینی (ره) به اثرگذاری دانشگاه بر جامعه کنونی و آینده اذعان داشتند و نجات کشور از انحرافات را در گرو نجات دانشگاه‌های اسلامی می دانستند و می‌فرمودند:‌ «به همه نسل‌ها توصیه می‌کنم که برای نجات خود و کشور عزیز و اسلام آدم‌ساز،‌ دانشگاه‌ها را از انحراف و غرب و شرق‌زدگی حفظ و پاسداری کنید و با این عمل انسانی اسلامی خود، دست قدرت‌های بزرگ را از کشور قطع و آنان را ناامید نمایید... پس اکنون که دانشگاه‌ها و دانش‌سراها در دست اصلاح و پاک‌سازی است، بر همه ما لازم است با متصدیان کمک کنیم و برای همیشه نگذاریم دانشگاه‌ها به انحراف کشیده شود و هر جا انحرافی به چشم خورد، با اقدام سریع به رفع آن کوشیم. و این امر حیاتی باید در مرحله اول با دست پرتوان خود جوانان دانشگاه‌ها و دانش سراها انجام گیرد که نجات دانشگاه از انحراف، نجات کشور و ملت است».

جوانان در برابر انحرافات بایستند

امام خمینی (ره) فرموده‌اند: «وصیت این‌جانب به جوانان عزیز دانش‌سراها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد».

جوانان از یأس و ناامیدی بپرهیزند

از نقشه‌هایی که دشمنان ما پس از شکست باورنکردنی برای ما کشیدند، تلقین روحیه یأس و ناامیدی در میان ملت، به ویژه جوانان کشور است تا به آن‌ها القا کنند که نمی‌توانند کشور را بدون وابستگی به غرب اداره کنند. امام با آگاهی، همیشه به ملت امیدواری می‌دادند و آن‌ها را از ناامید شدن منع می‌کردند: «یکی از جنود ابلیس، یأس است، در اموری که انسان باید با امید و طمأنینه و تسلیم عمل کند و شیاطین ایجاد یأس می‌کنند و با ایجاد یأس جوان‌های ما را در آن مسائلی که باید تصمیم جدی پیش بروند، گاهی سست می‌کنند».

وظایف جوانان، تحصیل، دفاع از اسلام و مقابله با کجروی‌ها است  

امام خمینی (ره) می‌فرماید: «شما جوانان تحصیل‌کرده در هر جا که هستید، وظایف خطیری دارید. وظیفه دفاع از اسلام که به عهده هر فرد مسلم است، وظیفه دفاع از میهن و استقلال آن، وظیفه شناساندن اسلام بزرگ به جوامع بشری. بکوشید و خود به احکام اسلام عمل کنید و دیگران را وادار به عمل کنید و پرده‌های ضخیمی که کجروان بر چهره نورانی اسلام افکنده‌اند را برطرف کنید. باید اشخاص و طلاب جوان که مشغول به تحصیل هستند، علاوه بر تحصیل، بروند و تبلیغ کنند».

جوانان، مایه امید و آگاه‌سازی مسلمین هستید

امام خمینی (ره) فرموده‌اند:‌ «بر شما جوانان ارزنده اسلام که مایه امید مسلمین هستید، لازم می‌باشد که ملت‌ها را آگاه سازید و نقشه‌های شوم و خانمان­سوز استعمارگران را برملا نمایید.»

امام راحل در جایی دیگر بیان می‌کنند: «بر شما جوانان روشن­فکر است که از پا ننشینید، تا خواب­ رفته‌ها را از این خواب مرگ­بار برانگیزانید و با فاش کردن خیانت­‌ها و جنایت­‌های استعمارگران و پیروان بی­‌فرهنگ آن‌ها، غفلت­ زده­‌ها را آگاه نمایید».

طبقات روحانی ودانشگاهی با پیوند با یکدیگر در خدمت اسلام باشند

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران فرموده‌اند: «لازم است طبقات محترم روحانی و دانشگاهی با هم احترام متقابل داشته باشند. جوانان روشن­فکر دانشگاه‌ها به روحانیت احترام بگذارند...؛ چنان‌که روحانیون محترم باید به طبقه جوان روشن­فکر که در خدمت اسلام و کشور اسلامی است و به همین جهت مورد حمله عمال اجانب است، احترام گذاشته، آن‌ها را چون فرزندانی عزیز و برادرانی ارجمند بدانند».

امام خمینی (ره) همواره به تقویت روحیه اعتماد به نفس نسل جوان، پیوند اقشار مختلف به ویژه قشر دانشجو و روحانی تأکید داشتند و نیز همواره از نسل جوان می‌خواستند که خودباوری، خوداتکایی، ابتکار و تلاش علمی را مد نظر داشته باشند و در برابر توطئه‌های دشمنان غفلت نورزند.

ایشان دانشگاه را مکان انسان‌سازی دانسته و از جوانان می‌خواستند تا در برابر انحرافات و کجروی‌ها بایستند. محاصره اقتصادی را پیروزی ذانسته و معتقد بودند که با این مسئله، جوانان و مخترعین و مبتکران، دست به تولید و ابتکار می‌زنند و جوانان می‌فهمند که خودشان باید دست به کار و تولید بزنند.

امام خمینی (ره) چنین خصوصیاتی را از جوانان انتظار داشتند، جوانانی که سال‌ها بعد از ایشان دست به تولید انواع سلاح‌ها و تجهیزات زدند پرورش یافتگان مکتب پیر جماران با تکیه بر ارزش‌های انسانی، اسلامی و نبوغ خلاقیت خود توانستند در عرصه‌های علم و فن آوری و به ویژه انرژی هسته‌ای در جهان حرفی برای زدن داشته باشند و این همه را مدیون رهبری هستند، که با شعار «ما می‌توانیم» آن‌ها را از وابستگی به استقلال و از اتکا به بیگانگان به خوباوری رساندند و تحول و تغییراتی را در جامعه اسلامی باعث شدند که هرگز سابقه نداشت و همه این‌ها در لوای پرچم و دین اسلام ایجاد و محقق شد و جامعه اسلامی به راه ترسیم شده امام امت همچنان پویا و مقتدر ادامه می‌دهد.

انتهای پیام /191

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار