شرح ادعیه ماه رمضان از زبان آیت‌الله قرهی؛

اعمال خوب هم احتمال لغزش دارند

آیت‌الله قرهی گفت: انسان تصور نکند که هر عملی انجام می‌دهد ولو عمل خوب بدون خطاست چه بسا در همان اعمال خوب هم خطا باشد، هزار نوع لغزش داریم.
کد خبر: ۲۴۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶ - 09June 2017
اعمال خوب هم احتمال لغزش دارندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند، برای آشنایی با مضامین دعاهای روزانه هر روز این ماه مبارک، آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) و از اساتید اخلاق به شرح دعای روز چهاردهم پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

«اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ»؛ ای خدا در این ماه و در این روز من را به لغزش‌هایم مواخذه مکن، انسان تصور نکند که هر عملی انجام می‌دهد ولو عمل خوب بدون خطاست چه بسا در همان اعمال خوب هم خطا باشد، هزار نوع لغزش داریم، ملا احمد نراقی در کتاب «طاقدیس» که شعر است یک ماجرایی را بیان می‌کند راجع به کسی که از دنیا رفته بود و از بزرگان و اولیا خدا بود و بعد می‌گوید او را در عالم رویا دیدند گفتند چه شد؟ می‌گوید به من هر عملی گفتند هزار خلل آوردند، پس امکان خطا زیاد داریم.

لذا بیان می‌کنیم خدایا درست است ماه مبارک رمضان است، 14 روز هم گذشت روزه گرفتم همه کارها را کردم ولی امکان دارد من لغزش‌های زیادی داشته باشم، خدایا من را به خاطر لغز‌ش‌ها مواخذه نکن می‌دانم من پر از لغزش هستم و من عذر می‌طلبم نسبت به همه خطاهایی که کردم، «اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ»؛ خدایا این عذرخواهی من را بپذیر و محبت بکن و من را مواخذ نکن.

«وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ»؛ کسی که انسان باید در مقابل او خضوع و خشوع داشته باشد خداوند عالم است و دائم بخواهد خطاهایی که گاهی نمی‌داند از آن خطاها عذرخواهی بکند چون انسان دائم‌الخطا است مگر کسی که آنقدر در تقوا رشد کند به حال معصوم دربیاید والا دائم درخطاست و استغفار زیاد بکند، پیامبر عظیم‌الشان می‌فرماید من روزی 70 بار استغفار می‌کنم دارد به ما یاد می‌دهد که ما حواسمان باشد.

«وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ»؛ خدایا من را هدف تیر بلاها و آفت‌ها قرار مده، طوری نشود که من در مقابل    بلایا و آفات باشم، انسان بخواهد خدا بر او بلا قرار ندهد، چون گاهی تحمل ما در مقابل بلایا و آفات کم است امکان دارد دین‌مان را هم از دست بدهیم. لذا در روایات ما داریم عواملش را هم جلوگیری کند، عوامل آفات و بلایا، ما باید نگذاریم یک عده در این مدار بی‌دین شوند، خراب شوند، گرفتار شوند، باید از عوامل آن جلوگیری کنیم و عامل نشویم دیگران هم به خطا بیفتند.

«وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ»؛ خدایا مرا هدف بلایا و آفات قرار نده و عواملی هم که در این خصوص وجود دارد از آن، جلوگیری کنیم از جمله اینکه زمینۀ گناه را فراهم کردن، باعث گناه می‌شود پس باید زمینه گناه را از بین برد، به حق عزت و جلالت ای عزت‌بخش اهل اسلام. «بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ»؛ خدا عزیز است.

عزت دو نوع است؛ یکی عزت می‌دهد یکی هم مراقب و مواظب است که اگر کسی خطا بکند جلوی آن را می‌گیرد. خدایا مواظب باش من خطا نکنم و از در دینم آفت نیفتد، آفت دین این است که دین را سرسری بگیرند.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها