یزد در آینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

نیروهای یزدی در اولین روزهای هجوم دشمن بعثی به خاک ایران با لبیک به ندای حضرت امام (ره) به سوی مرزهای جنوبی شتافتند و عده‎ای هم با حضور خود در مناطق کردستان با مزدوران داخلی استکبار مقابله کردند.
کد خبر: ۲۴۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ - 10June 2017
به گزارش خبرنگار دفاع پرس از یزد، نوروز 1357 را باید نقطه عطفی درخشان در تاریخ مبارزات مردم مبارز و سخت‌کوش و متدین یزد نامید. آیت‌الله صدوقی در پیامی با تأکید به اینکه ملت ایران، امسال را با آه و ناله و افغان و اشک چشم یتیمان آغاز می‌کند و با یادآوری قیام خونین مردم قم و تبریز و مردم مسلمان لبنان و فلسطین، اعلام می‌دارد که مردم را امسال به ماتم نشینند و عید نگیرند.

درآن ایام مسجد حظیره، با مملو شدن از جمعیت مؤمن و مشتاق، گواه از لبیک مردم به ندای رهبران دینی خودشان را دارد. امت مسلمان در شبها پای صحبت خطبا و وعاظ می‌نشینند و اوضاع و شرائط زمانی و فجایعی که از جانب رژیم پهلوی بر مردم وارد شده، به آنان منتقل می‌شود.

نهمین شب نوروز 57، یزد شاهد حرکت خودجوش مردم در مبارزه با رژیم بود و مردم با دادن شعار و تخریب بعضی از اماکن دولتی و ضد اسلامی، خشم و نفرت خود را به رژیم نشان دادند.

در دهم فروردین مردم یزد به دعوت آیت‌الله صدوقی در مسجد حظیره، در سوگ چهلمین روز شهادت شهدای تبریز، تجمع می‌کنند و پس از اتمام مراسم، در خیابان‌ها به تظاهرات بر علیه رژیم می‌پردازند و با شعارهای مرگ بر شاه، که برای اولین بار در تظاهرات ایران بروز پیدا می‌کرد، حکومت پهلوی را مطرود اعلام می‌‌کنند. مزدوران رژیم متشکل از نیروهای اعزامی از مرکز توپخانه اصفهان، با کمک نیروهای شهربانی و هنگ ژاندارمری یزد، در چهار راه امیرچقماق و خیابان‌های اطراف، به تظاهرات آرام مردم حمله می‌نمایند. و در ابتدا با ریختن آبهای قرمز رنگ و گاز اشک‌آور تلاش دارند تا مردم را متفرق کنند که با ناکامی در این امر، به تیراندازی بسوی مردم روی می‌آورند که در این بین 4 نفر از مردم به شهادت رسیده، تعداد 10 نفر مجروح گردیده و بیش از 58 نفر در طی این روز و شب قبل دستگیر می‌شوند.

حرکت خونبار مردم مسلمان یزد، قیام ملت ایران در تمام کشور را بدنبال داشت و رشد فزایندهای در بیداری آنان ایجاد نمود. بزرگداشت چهلمهای شهدا در اقصی نقاط کشور و پیوستن اقشار مردم ایران به انقلاب و دادن شهدای زیاد، باعث گردید تا روز به روز رژیم در سراشیبی سقوط گام بردارد. و در نهایت منجر به انقلابی شد که با در هم نوردیدن مرزها، امید مستضعفان جهان باشد.

هر چند حوادث دهم فروردین، باعث فراگیری انقلاب اسلامی و تداوم قیام مردم در این خطه از سرزمین پهناورمان گردید؛ ولی با تدابیر حکیمانه آیتالله صدوقی، کمترین تلفات را در این استان داشتیم و با اینکه یزد، مرکزی حساس برای انقلاب بود و به عنوان مأمنی برای پخش پیامهای امام خمینی به سراسر کشور قلمداد می‌شد؛ لذا مردم یزد تنها 18 شهید را در حوادث مختلفی چون بزرگداشت سوم امام حسین (ع)، تسخیر مقر ساواک در یزد، روستای شمسی و ... تقدیم نمودند.

نکته حائز اهمیت در انقلاب اسلامی، نقش آیت‌الله صدوقی در هدایت جامعه، صدور اعلامیههای انقلابی در تمامی حوادث انقلاب، ارتباط مداوم با رهبران روحانی در سراسر کشور و ایجاد وحدت رویه در بین آنان و از همه مهمتر، تلاش ایشان در جهت بسط و گسترش رهبری حضرت امام خمینی در تمامی صحنهها و عرصههای زندگی جامعه بود.

یزد در آینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 

از پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع جنگ تحمیلی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، جوانان مؤمن استان در قالب کمیته انقلاب اسلامی به پاسداری از انقلاب پرداختند و در خرداد ماه 1358 به دنبال تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد، اکثریت آنان در این نهاد مقدس عضویت یافتند .

اولین مأموریت نیروهای پاسدار یزدی به منطقه محروم سیستان و بلوچستان (شهرهای سراوان و نیکشهر) بود. همزمان گروهی به مناطق محروم کردستان مأمور گشته و تحت فرماندهی شهید محمد منتظرقائم، سپاه بوکان و سقز را تشکیل دادند تا با ضد انقلابیون مسلح که آرامش مردم و امنیت آن خطه از سرزمین اسلامیمان را به خطر انداخته بودند، مقابله کنند. سپاه قصر شیرین نیز به همت سردار رشید اسلام شهید محمد منتظر قائم و با حضور جمعی از پاسداران استان تشکیل شد.

با تدابیر حکیمانه و قاطعیت حضرت آیت‌الله صدوقی، این استان بعنوان پیشگام مقابله با گروهک‌های مزدور و لیبرال‌های وابسته قلمداد می‌شود. ‌که بعنوان نمونه دفتر منافقین در یزد، پس از چند روز از شروع فعالیتش در تابستان 1358 بدستور آن شهید والامقام محراب تعطیل ‌گردید.

در حمله مستقیم آمریکا به ایران در طبس در تاریخ 5 اردیبهشت 1359، اولین فرمانده سپاه یزد محمد منتظرقائم شهید و چند نفر از پاسداران همراه وی مجروح گردیدند و بدینوسیله توطئه استکبار جهانی و عوامل داخلی آنها بویژه بنی‌صدر خائن بر ملا گردید.

تحرکات عراق ماهها قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی (31 شهریور 1359) در مرزها وجود داشت که در این رابطه تعدادی از رزمندگان و هموطنان عزیزمان به شهادت رسیده و یا مجروح گشتند که از جمله میتوان به شهادت فرمانده اسبق سپاه یزد، شهید ابراهیم ابراهیمی ترک در تاریخ 1359/2/11 در اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن در منطقه قصرشیرین اشاره کرد.

یزد در آینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 

جنگ تحمیلی

نیروهای یزدی در اولین روزهای هجوم دشمن با لبیک به ندای حضرت امام (ره) به سوی مرزهای جنوبی (آبادان و خرمشهر) شتافتند و عدهای هم با حضور خود در مناطق کردستان با مزدوران داخلی استکبار مقابله کردند. در طول دفاع مقدس، تعداد 38 هزار و 741 نفر از این استان، حداقل یک بار به جبهه‌ها اعزام شدند که مدت حضور بعضی از آنها بیش از 2 هزار روز بوده است. تفکیک سنی نیروهای مردمی اعزامی به جبهه ها شامل : 65% از 13 تا 20 ساله ، 20% سنین 20 تا 35 ساله ، 10% سنین 35 تا 45 ساله و 5% بالای 45 ساله بوده است. 75% نیروهای اعزامی مردمی به جبهه‌ها از قشر فرهنگی و دانش‌آموزان بودند. مادران یزدی زینبوار فرزندانشان را مهیای جبهه ها میکردند که از جمله میتوان به تلاش مادری برای رفع موانع حضور فرزند 13 ساله‌اش در جبهه‌ها اشاره کرد.

زنان با انجام امور پزشکی و درمانی، امور پشتیبانی و اهدای خون حضور چشمگیری در دفاع مقدس داشتند. ستاد پشتیبانی جنگ جهاد استان، به عنوان مسئول جمع‌آوری و ارسال کمک‌های امت حزب‌الله به مناطق عملیاتی، تا پایان جنگ تحمیلی تعداد 6 هزار و 741 دستگاه کامیون کمکهای مردمی را به جبهههای نبرد حق علیه باطل ارسال کرده که بعضی از اقلام ارسالی شامل میوه 7 هزار و 636 تن، آبمیوه و شربت یک میلیون و 226 هزار بطری، کمپوت و کنسرو 2 میلیون و 739 هزار قوطی، البسه 546 هزار و  493 دست، پتو و وسایل خواب 376 هزار و 297 تخته، تاید و مواد شوینده 17 هزار کارتن، انواع جواهرات اهدایی 3 هزار و 343 قطعه و سایر مایحتاج رزمندگان اعم مواد خوراکی از قبیل آرد و نان، قند و شکر، گوشت، لبنیات، روغن، آجیل و خرما، حبوبات و ... و وسایل اسکان اعم از چادر برزنتی، تانکر ثابت و سیار، موتور برق، کلمن و یخدان، فانوس و چراغ والر، گونی و نایلون، مصالح ساختمانی و... و این موارد خارج از وجوه نقدی میباشد که از سوی مردم به حساب ویژهای که توسط شهید آیتالله صدوقی در صندوق حضرت ولیعصر (عج) افتتاح گردیده بود، واریز میشد.

به منظور اسکان مهاجران جنگ تحمیلی، ستادی زیر نظر شهید آیتالله صدوقی تحت عنوان ستاد رسیدگی به امور جنگ زدگان در یزد در حدود یک ماه بعد از شروع جنگ تحمیلی تشکیل شد تا نسبت به پذیرش جنگ‌زدگان از استان‌های خوزستان ، ایلام و کرمانشاه اقدام نماید. با تدبیر و حکم آیتالله شهید صدوقی، خانه‌هایی که داخل محله‌های قدیمی به ترتیبی رها شده و خالی مانده بود، به صورت موقت در اختیار مهاجرین قرار گرفت. غیر از آن هر ساختمانی که احیاناً می‌شد استفاده کرد و به نوعی مالکیت دولتی و یا عمومی داشت، در اختیار گرفته شد. مردم استان هم علاوه بر پشتیبانی جانانه از جبهه‌ها، از اهدای لباس، وسایل اسکان، انواع مواد غذایی و هرچیزی که توان داشتند، دریغ نکردند؛ انگار فرزندان و اقوام خودشان دچار این مصیبت شدند.

استان یزد 4 هزار و 140 شهید، 9 هزار و 965 جانباز تعیین درصد شده و 775 نفر آزاده را تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده که دانش‌آموزان و فرهنگیان یزدی با یک هزار و 46 شهید، در بین اقشار جامعه و نیروهای مردمی، بیشترین شهید را دارا می‌باشند. کوچکترین شهید دفاع مقدس با 12 سال سن، از میبد است که در تاریخ 1360/10/28 در صحنه نبرد مستقیم با صدامیان در منطقه شوش به شهادت رسیده است. روستای رکن‌آباد میبد از نظر تعداد شهدا، رتبه اول را در سطح کشور دارد.

تیپ 18 الغدیر به عنوان تنها یگان نظامی استان یزد، در تاریخ 1362/7/4 مطابق با 18 ذی‌الحجه الحرام سال 1403 (مصادف با عید سعید غدیرخم) تشکیل شد. این یگان در 12 عملیات آفندی و 20 عملیات پدافندی شرکت داشته است. قبل از تشکیل تیپ مستقل 18 الغدیر، نیروهای یزدی در قالب گردان‌ها و گروهان‌های مختلف در سایر یگان‌های نیروی زمینی سپاه در مناطق کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی، کردستان و خوزستان به رزم بی‌امان خود ادامه می‌دادند. تیپ الغدیر در دوران دفاع مقدس دو فرمانده خود به نام‌های شهید ذبیح‌الله عاصی‌زاده و شهید ابراهیم جعفرزاده را تقدیم انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نمود و بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز دو فرمانده به نام‌های شهید اکبر آقابابایی و شهید سعید قهاری سعید تقدیم اسلام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار