یادداشت/ داود عامری

فرهنگ دفاعی؛ مقوم اقتدار ملی

در فرهنگ ایرانی-اسلامی عبارتی است که برای همه ما آشنا است و آن اینکه گاهی شنیده‌ایم که می‌گویند «فلانی مرد روزهای سخت است» و این قول مشهور را این روزها باید بر اساس فرهنگ دفاعی مردم ایران با جمله «مردم روزهای سخت» بازخوانی کرد.
کد خبر: ۲۴۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ - 21June 2017
فرهنگ دفاعی؛ مقوم اقتدار ملیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، داود عامری در یادداشتی نوشت:
 
کنشگری در سطح ملی در برابر حوادث مختلف نیازمند یک پشتوانه فرهنگی است تا بتواند در شرایط حادثه و رخدادها، بدون آنکه امکان و نیاز به هماهنگی باشد، از سوی عموم مردم و نخبگان شاهد یک واکنش همسو و مطابق با منافع ملی بود.

به عنوان نمونه ملت ایران در روز 17 خرداد ماه مواجه با حمله تروریستی کور از سوی گروهک‌های تکفیری در حرم حضرت امام (ره) و مجلس شورای اسلامی بود. فضای حاکم در محافل گفتمانی قبل از این جریان- که غالباً امروزه نمود آن را در فضای مجازی به راحتی می‌توان ملاحظه و رصد کرد- هنوز درگیر پیامدهای پس از انتخابات یا مباحث مربوط به تحریم‌های آمریکا و نقض مفاد بر جام از سوی آمریکا بود و در این ارتباط نیز شاهد صف آرایی های مخالفان و موافقان بودیم.

به یکباره خبر اقدام تروریستی دشمن و شهادت 18 نفر از هموطنان بی گناه به سرعت صفحات فضای مجازی و سایت های خبری را پر کرد و بیشترین واکنش ها از سوی مردم با دعوت به اتحاد و همبستگی و جمله  ای مثل "ما همه با همیم" اختصاص پیدا کرد و یک همبستگی عمومی در حمایت از مدافعان شکل گرفت و موافقان و مخالفان سلایق سیاسی دیروز، در یک جبهه به صف ایستادند.

بی گمان این اتفاق و این همبستگی حاصل یک کار تبلیغاتی و یا هماهنگی گروه های سیاسی نمی توانست باشد و نبود، بلکه نشات گرفته از فرهنگ دفاعی ملت ایران بود که به صورت ناخودآگاه در ضمیر آنها و در زندگی آنها جریان دارد.

در فرهنگ ایرانی- اسلامی عبارتی است که برای همه ما آشنا است و آن اینکه گاهی شنیده ایم که می گویند «فلانی مرد روزهای سخت است» و باید این قول مشهور را این روزها باید بر اساس فرهنگ دفاعی مردم ایران با جمله «مردم روزهای سخت» بازخوانی کرد چرا که این واقعه کوچک نشان داد که ملت ما با وجود تفاوت در دیدگاه های سیاسی و تفاوت در نگرش های اجتماعی، در حوزه فرهنگ دفاعی از یک نگرش مشترک برخوردارند و آن روحیه‌ی ایستادگی و حمایت از مدافعان ایران زمین و آمادگی مقابله با دشمنان و صف آرایی مشترک و  متحد در مقابل دشمنان است.

فرهنگ دفاعی در سطح ملی در پی حادثه تروریستی 17 خرداد ماه یک خواست ملی را برای مقابله قاطعانه با تروریست ها شکل داد که نتیجه آن را می توان به راحتی در موارد زیر مشاهده کرد:

شکل گیری تقاضا و مطالبه عمومی از نیروهای امنیتی برای مقابله قاطع با بقایای باندهای تروریستی در مناطق مختلف کشور که همین مطالبه باعث ایجاد تحرک و تقویت روحیه دفاعی و احساس مسئولیت بیشتر در نیروهای دفاعی و امنیتی کشور شد و در پی آن شاهد دستگیری افراد و گروه‌های وابسته به گروهک داعش در سطح کشور با سرعت بسیار بالا بودیم.

قاعدتاً این اتفاق با این سرعت نتیجه تقویت فرهنگ دفاعی در مردم و نیروهای عملیاتی و همکاری متقابل آنها بوده است.

بحث های جسته و گریخته موجود در فضای مجازی در خصوص مدافعان حرم به یکباره باعث توجه بیشتر و قدردانی افزونتر مردم در سطح ملی از این شهدای گرانقدر و خانواده‌های آنها شد.
   
لزوم مقابله با دشمن و انجام اقدامات تلافی جویانه پس از پیام رهبر معظم انقلاب و در نهایت شلیک موشک های میانبرد از پایگاه های غرب کشور علیه مواضع داعش در شرق سوریه، روح امید و غرور ملی و اقتدار ملی را به رخ جهانیان کشید و مهمتر اینکه این اقدام به شدت از سوی مردم حمایت و یک احساس مثبت در امت مسلمان به وجود آورد که روزهای پس از پیروزی در عملیات رزمندگان اسلام علیه رژیم بعثی صدام را یادآوری می کرد و در واقع می توان گفت که پس از هدف قرار دادن پایگاه فرماندهی و پشتیبانی داعش در دیر الزور، شاهد خودنمایی و افزایش فرهنگ دفاعی جامعه ایران به صورت فزاینده بودیم.
   
یکی دیگر از نکاتی که این روزها باعث تقویت فرهنگ دفاعی و در نتیجه اقتدار ملی شد، واکنش سریع نیروهای دفاعی و فرزندان سلحشور کشور به صورت هماهنگ و موثر به حمله تروریستی دشمن بود که غرور و افتخار ملی را در جامعه تقویت کرد و باعث تقویت اقتدار ملی شد.

نتیجه آنکه کنش عمومی مسئولین، دستگاه ها و مردم در برابر این حرکت تروریستی ناشی از فرهنگ دفاعی بالای جامعه ما بود که نتیجه آن ارتقای همبستگی ملی و روحیه سلحشوری در میان آحاد جامعه بود که برآیند آن نمایش تأثیرگذاری از اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران تحت زعامت حضرت امام خامنه ای را در برابر جهانیان به نمایش گذاشت و بار دیگر نشان داد که فرهنگ دفاعی ما ضامنی معتبر بر اقتدار ملی این سرزمین بوده و هست.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها