افشار در نشست خبری:

160 تُن مواد مخدر در هفته آینده امحا می‌شود/ شیوع مصرف مواد مخدر در بین 2 میلیون و 808 هزار نفر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 160 تُن از انواع مواد مخدر در هفته آینده در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان غربی، سمنان، اصفهان و خراسان جنوبی امحا می‌شود.
کد خبر: ۲۴۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ - 24June 2017
160 تُن مواد مخدر در هفته جاری امحا می‌شوندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «پرویز افشار» سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در نشست خبری که در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (5 تیر) برگزار شد، اظهار داشت: 160 تُن مواد مخدر و محرک اعم از ادوات مصرف و مواد و قرص را در هفته آینده در برخی از استان‌های کشور امحا می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: مراسم امحا امسال در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، آذربایجان غربی، سمنان، اصفهان و خراسان جنوبی برگزار می‌شود و امسال مراسمی در تهران نداریم.
 
افشار همچنین عنوان کرد: در حوزه درمان با کانون درمانگران اعتیاد کشور هماهنگ شده تا در طول این هفته ویزیت اول را از مراجعه کنندگان اخذ نکنند و در طول درمان از 10 درصد تخفیف برخوردار باشند.
 
شیوع مصرف مواد مخدر در بین 2 میلیون و 808 هزار ایرانی
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با شیوع مصرف مواد مخدر در کشور بیان داشت: در حوزه شیوع شناسی در سال 90 چندین طرح آماری ارائه شده بود که یکی از طرح‌ها، طرح جهاد دانشگاهی و آمارگیری خانه به خانه بود، که مسئولان آن دوره با رویکرد حداقل انگارانه به موضوع پرداختند و آمار یک میلیون و 325 هزار نفر را مبنای کار خود قرار دادند.
 
وی افزود: در سال 94 طرحی را با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر در آمار جنسیتی مصرف کنندگان، آماده کردیم که آمار شیوع مصرف مستمر مواد در طول یکسال گذشته با متدولوژی علمی و در نظر گرفتن مولفه‌های مختلف به دست می‌آمد که براین اساس به رقم 2 میلیون و  802 هزار نفر دست پیدا کردیم. این طرح به صورت مشترک توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی کشور اجرا شد.
 
افشار خاطرنشان کرد: طرح وزارت بهداشت که از نظر ما قابلیت تعمیم به سراسر کشور را نداشت، رقمی حدود 3/6 میلیون نفر در آورده بود.
 
وی ادامه داد: لذا جهت جمعبندی موضوع از کارشناسان امر در وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر گرد هم آمدند و همه اطلاعات و داده‌ها را کنار هم گذاشتیم که به رقم 2 میلیون و 808 هزار نفر به عنوان شیوع مستمر در سال گذشته رسیدیم که میزان شیوع اعتیاد در کشور را به تصویر می‌کشد.
 
رشد 12 درصدی کشفیات مواد مخدر در سه ماهه نخست 96
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد کشفیات نیز گفت: مجموعه کشفیات در سه ماه نخست سال جاری 200 تُن بوده است که در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته، 12 درصد رشد داشتیم.
 
وی افزود: اخیرا بین سربازان گمنام امام زمان (عج) با گروهی از قاچاقچیان در منطقه سراوان درگیری به وجود آمد که این گروه مقادیر زیادی اسلحه از نوع سبک و نیمه سنگین در اختیار داشتند و همانطوری که می‌بینیم بین قاچاق مواد مخدر، اسلحه و پدیده تروریسم ارتباط نزدیکی وجود دارد.
 
افشار گفت: در سال 95 تعداد 3 هزار و 190 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر، جان خود را از دست دادند که نسبت به سال گذشته با رشد 6/2 درصدی مواجه بودیم که از این تعداد یک هزار و 882 نفر نفر به علت مسمومیت حاد از بین رفتند.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار