چرا ماه رمضان به عید ختم میشود؟
«حجتالاسلام یوسفی مقدم» گفت: هرجا که عید هست بازگشتی نیز وجود دارد اما باید ببینیم که این بازگشت به چه چیزی است و انسان میخواهد در این عید به چه مولفهای بازگردد.
به گزارش گروه سایر رسانههای
دفاع پرس، «حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگویی با بیان اینکه عید به معنای بازگشت است اظهار کرد: لذا هرجا که عید هست بازگشتی نیز وجود دارد اما باید ببینیم که این بازگشت به چه چیزی است و انسان میخواهد در این عید به چه مولفهای بازگردد.
وی ادامه داد: برای مثال در عید نوروز، بازگشت به اول سال است، یعنی ما یکبار دیگر به بهار بر میگردیم. با اینحال همواره بازگشت مستلزم تحمل فشارهایی است که به انسان وارد میشود. مثلا در همان عید نوروز از سختیهای زمستان عبور میکنیم تا به طروات و آسایش بهار دست یابیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از این جهت روز اول بهار روز عید میشود، یعنی بازگشت به آن حالت و روز یا به عید رمضان «عید فطر» میگوییم چون انسان در اثر روزهداری و ترک معصیت و انجام واجبات به فطرت الهی خودش بر میگردد، پس از این جهت به آن عید فطر میگویند. عید قربان نیز همینطور است، انسان در عید قربان به واسطه اینکه اعمال و مناسک حج را و آن اعمال عبادی را انجام میدهد پس از پایان به آن طبیعت و فطرت اولیه خودش که پاکی و طهارت است باز میگردد، از این جهت است که به آن «عید» گفتهاند.
یوسفی مقدم اظهار کرد: در تمامی این موارد سختیها و دشواریهایی وجود دارد. در رمضان یک نوع دشواری هست و سختیهای ماه مبارک را پشت سر میگذاریم، وقتی که انسان وارد این مرحله میشود به آن عید گفته میشود چراکه بعد از سپری کردن مشقتها و سخت گرفتن بر خود و نفساش سرافراز از این دوران خارج میشود و به عید میرسد.
وی با بیان اینکه عید پیام صداقت و راستی است و قدم برای برگشتن به انسانیت و عدالت محسوب میشود تاکید کرد: از این جهت است که حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند: «هر روز که در آن معصیت خدا نشود آن روز، عید است»؛ بنابراین، در عید فطر انسان به فطرت خود باز میگردد.
این قرآن پژوه تصریح کرد: با این تفاسیر یک قاعده کلی به ما دست میدهد که هر روز انسان باید عید باشد. در طول ماه مبارک رمضان گرسنگی کشیدهایم و سختیهای گرسنگی و تشنگی را پشت سر گذاشتهایم و هر روز هم سعی کردهایم دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که فقرا و نیازمندان را سیر کند. در طول 30 روز ماه مبارک رمضان در واقع یک آمادگی پیدا کردهایم برای اینکه به این درد اجتماعی رسیدگی کنیم.
وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان انسان این آمادگی را پیدا میکند که به این مشکل و مساله اجتماعی و چالش اجتماعی ورود کرده و سهم خودش را در برطرف کردن نیاز و این چالش ادا کند و در این میان زکات فطره نمونهای از این اقدام و این احساس است. به بیان دیگر، عاطفه و ذهنیتی یافتهایم که ما را به سوی اقدامات عملی وادار میکند، پس نه تنها برای زکات فطره که در بسیاری از موارد سعی داریم به فقرا کمک کنیم.
یوسفی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: زکات فطره نمونه عملی برای پاسخگویی به احساس و عاطفهای است که در ماه رمضان برای کمک به نیازمندان در انسان به وجود آمده است.
منبع: شبستان