پاسخ به شبهه بیاعتباری احادیث ائمه معصومین(ع)
نسبت به روایات، دو گرایش وجود دارد که یکی افرا است و دیگری تفریط. گرایش تفریط از سوخی برخی روشنفکران دینی است و گرایش افراط منتسب به برخی اخباریون. رویکرد مناسب، روش مندی در باب احادیث دینی است.
به گزارش گروه سایر رسانههای
دفاع پرس٬ «حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه»٬ نویسنده کتاب جریانشناسی فکری ایران معاصر در کانال تلگرام خود در پاسخ به ادعای برخی روشنفکران دینی که مدعی بیاعتباری احادیث ائمه اطهار هستند نوشت:
باید به چند نکته در پاسخ به این شبهه و سوال اشاره کنم: 1. فقهای شیعه در برابر روایات پیشوایان دین هیچگونه اصلی بر اعتبار یا عدم اعتبار روایات ندارند. آنها وقتی با روایتی در منابع روایی برخورد میکنند سه کار انجام میدهند تا آن را بپذیرند یا نپذیرند اول سند روایت را با کمک علم رجال بررسی میکنند اگر راویان حدیث، موثق باشند سند روایت را معتبر میدانند دوم جهت صدور روایت که امام روایت را درحال تقیه نگفته باشد و قصد جدی در بیان روایت داشته باشد و سوم دلالت روایت که ابهام و اجمالی و تعارضی با ادله دیگر نداشته باشد.
پس تمسک فقها به روایت فرایند روشمندی را طی میکند و به این سادگی نیست که توهم و ادعا شده است. علم فقه دانش روش مند و بسیار پیچیدهای است که متاسفانه به اصطلاح روشنفکران دینی بدان توجه ندارند و با چند مبنای ضعیف در دنیای مدرن میخواهند فقه متقن بیش از هزار ساله را به حاشیه برانند.
2. بر چه مبنایی اصل در روایت، عدم اعتبار آنها است اگر به جهت جعل و وضع برخی از احادیث، اعتبار همه احادیث کنار زده میشود که باید توجه داشت این مشکل در همه مسایل تاریخی از جمله ادبیات شعری و حوادث تاریخی هم هست. چگونه میتوان با وجود ابیات جعلی به مثنوی و حافظ و گلستان و بوستان و شاهنامه اعتنا کرد پس بگویند اصل در عدم اعتبار آنها است لکن این سخن معقول نیست و باید با روش تاریخی از جمله علم رجال مطالب تاریخی صحیح از سقیم را تشخیص داد.
3. نسبت به روایات دو گرایش افراط و تفریط وجود دارد گرایش تفریط از سوی برخی از روشنفکری دینی است که بدون ملاک عقلانی به حذف روایات میپردازند و گرایش افراطی از سوی برخی اخباریون و جریان نوظهور. «احمد الحسن» به اصطلاح یمانی است که بدون ضابطه هر گونه روایت منقول را میپذیرند و گرایش فقها یک گرایش معتدل و روش مند در باب احادیث است.
پس ادعای گفته شده در باب عدم اعتبار احادیث ائمه سخنی غیر علمی و ناروشمند و جنبه رسانهای دارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران پویا