خبرگزاری دفاع مقدس، سازمان گسترده بسیج و نیروی مردمی عظیمی در اختیار سپاه است و امروزه بسیج بیش از 20 میلیون عضو دارد. این توان عظیم باید در خدمت مردم قرار گیرد و با به کارگیری این ظرفیت دولت بتواند گامهای بسیار بلندی در توسعه و آبادانی کشور بردارد و این امر منوط به همکاری دولت و سپاه در حوزههای مختلف است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول سالهای گذشته به طور همه جانبه در چهارچوب قوانین با دولتها تعامل داشته است، زیرا سپاه موفقیت دولت را موفقیت ملت میداند. حضور سپاه در همه مسائل و عرصهها قانونمند و تابع قوانین کشور است. مقررات نحوة ورود سپاه در هر زمینهای را مشخص کرده است و بر همین مبنا کارش را انجام میدهد.
تعامل سپاه با دولت در اوایل انقلاب
سپاه در ابتدای شکلگیری بخش عمدهای از مأموریتش امور فرهنگی و در جهت ترویج گفتمان امام و گفتمان انقلاب اسلامی بود و در جهت ساختارسازی و سازمانسازی برای استقرار نظام جمهوری اسلامی و تغییر نظام بوروکراسی طاغوت فعالیت میکرد. بنابراین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجربه منحصربهفردی در این زمینه دارد، یعنی در زمانی که شکل میگیرد و در حال آموزش و سازماندهی است، در همان حال با مشکلات مختلفی که کشور با آن روبهرو است مثل غائلههای کردستان، ترکمنصحرا و مقابله با گروهکهای ضدانقلاب مأموریت خود را انجام میدهد و با دولت وقت همکاری میکند. اوج این همکاری در تهاجم صدام و ورود سپاه به عرصة هشتسال دفاع مقدس بود.
بعد از سپری شدن رویدادهای سال 1358 و پایان کار دولت موقت و حوادث پس از تسخیر لانه جاسوسی و حمله نظامی امریکاییها به طبس، جنگ تحمیلی عراق با حمایت برخی کشورهای غربی در 31 شهریور 1359 آغاز شد. دولت زمان جنگ شرایط خاصی داشت. کشور در تقابل با یک تهاجم خارجی بود و سپاه تلاش میکرد از سوی دولت یک تعامل جدی و پشتیبانی و حمایت بدون دعوا و درگیری را داشته باشد. افرادی که در خطوط مقدم بودند از دولت مطالبه داشتند و از زمانی که دولت نقش و جای خود را پیدا کرد تدریجاً این همکاریها بیشتر شد.
همکاری سپاه با دولت سازندگی و اصلاحات
در همه کشورها اصلی وجود دارد که بعد از جنگ دولت از تمام توانمندیهای نیروهای مسلح برای بازسازی کشور استفاده میکند و تحت عنوان «عملکرد نیروهای مسلح در دوران صلح یا بعد از جنگ» مطرح میشود. کشورهای روسیه و چین از این مسئله استفاده خوبی کردهاند. سپاه هم با توجه به توانمندیهای خوبی که در حوزههای مهندسی داشت و علاوه بر تجهیزات و امکانات از نیروی انسانی زبده و هوشمندی هم برخوردار بود بر اساس اصل 147 قانون اساسی و با فرمان مقام معظم رهبری در 23 آذر 68 بخشی از توانمندیهای خود را، که عمدتاً ماهیت مهندسی داشت، وارد حوزه سازندگی کشور کرد. زیرا سپاه نمیتوانست نسبت به کشور و به ویژه زیرساختهای آن که آسیب دیده بیتفاوت باشد و با بازگشتن به پادگانها چشمش را بر این شرایط ببندد.
دولت سازندگی آغاز حضور سپاه در سازندگی است. سپاه از جنگ با دشمن فراغت یافته و درصدد همکاری با دولت وقت برای ساختن کشور بود. رابطه حسنه رئیس دولت یعنی آیتالله هاشمی با سپاه این مسئله را راحتتر می کرد. بارها و بارها رئیسجمهور و وزرای دولت در مقاطع مختلف این نقش برجسته سپاه را مورد تقدیر قرار دادند و سپاه با وجود همه موانع کارهای بزرگی انجام داد.
در دوران اصلاحات نیز این روند ادامه یافت و همچنان سپاه در بخش سازندگی همراه با دولت بود. افزایش تجربه و دانش فنی و تأمین تجهیزات جدید در این عرصه در دولت اصلاحات هم تداوم پیدا کرد و پروژههای زیادی به سپاه محول شد که بخش عمدهای از آنها در همان دولت اصلاحات به پایان رسید و وزرای عمدتاً فنی دولت اصلاحات، مثل وزارت نیرو و راه، از کار سپاه، در ابعاد کیفی و کمی راضی بودند.
از سوی دیگر در این دوره آغاز همکاری سیاسی دولت و سپاه است چرا که شعار دولت اصلاحات توسعه سیاسی بود. همچنین سپاه توانست در عرصه امنیتی با دولت همکاری کند. در این دوره شاهد حضور امریکاییها در عراق و افغانستان بودیم و سپاه به عنوان لبه جلویی حوادث به طور شایستهای توانست وظایف خود را انجام دهد و تهدید را از کشور دور کند.
همکاری سپاه با دولت نهم و دهم
با روی کارآمدن دولت دکتر محمود احمدینژاد بخشی از پروژههای ملی و عمرانی به سپاه پاسداران و شرکتهای وابسته و خصوصاً قرارگاه مهندسی خاتمالانبیا(ص) واگذار شد. دولت تلاش میکرد از ظرفیتها و قابلیتهای سپاه استفاده بیشتری نماید.
در عرصه امنیتی هم سپاه توانست با برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) کشور را در مقابل تهدیدات خارجی واکسینه کند. در این دوره چندین بار امریکاییها تا مرحله تهاجم به ایران پیش رفتند، اما تهاجم خود را عملی نکردند زیرا از قدرت بازدارندگی سپاه و نیروهای مسلح که به نمایش درآمده بود میترسیدند. بنابراین در دولتهای نهم و به ویژه دهم، مسئله تحریمها مشکلاتی ایجاد کرد که سپاه تلاش نمود در کنار همکاری مؤثر با دولت به خنثیسازی تحریمهای ناجوانمردانه علیه ایران اسلامی بپردازد.
همکاری سپاه با دولت یازدهم
سپاه پاسداران همواره نهایت همکای را با دولتهای مختلف داشته و طبیعتاً این مسیر در دولت یازدهم نیز تداوم خواهد داشت. مقام معظم رهبری فرمودند همه باید به این دولت کمک کنند و سپاه در این موضوع پیشقدم است و خلاف آنچه معاندان درصدد القای آن هستند، سپاه مصمم است به طور همهجانبه در چارچوب قوانین به دولت کمک کند. رئیسجمهور هم به صورت رسمی از سپاه برای مشارکت در سازندگی دعوت کرده است.
سپاه پاسداران نقش بسیار بالایی در تأمین امنیت کشور دارد. امروز سپاه پاسداران در همراهی با دیگر نهادها توانسته امنیت را در مناطق مختلف کشور به ویژه در شمال غرب و جنوب شرقی کشور به خوبی تأمین نماید.
سخن آخر
نحوه همکاری سپاه با دولت در طول سالیان گذشته نشان میدهد که موضع آن موضعی اصولی است. در هر عرصهای که کشور تهدید شده است چه در دوران انقلاب(که از سوی گروه ضد انقلاب تهدید میشد)، چه در دوران جنگ(که کشور از جانب دشمن خارجی تهدید میگردید)، چه در دوران سازندگی(که تهدیدات اقتصادی و فقر وجود داشت)، چه در دوران اصلاحات(که تهدیدات سیاسی و جنگ نرم مطرح شد) و بعد از آن نیز در دولتهای نهم و دهم تحریمهای بینالمللی علیه ایران وضع شد سپاه همواره در کنار دولتها بوده و برای حفظ انقلاب اسلامی با آنها همکاری داشته است.