مروری بر زندگی شهید «سیدمحمد پاک‌نژاد» از شهدای حادثه هفتم تیر

شهید سید محمد پاک‌نژاد با حضور در لبنان در ارتباط با انجمن‌های اسلامی فعالیت می‌کرد و از همه مهمتر با حضور در محضر امام موسی صدر برای انجام اهداف مقدسش کسب فیض نمود.
کد خبر: ۲۴۵۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ - 28June 2017

مروری بر زندگی شهید «سیدمحمد پاک‌نژاد» از شهدای حادثه هفتم تیربه گزارش دفاع پرس از یزد، شهید «سید محمد پاک‌نژاد» فرزند سید ابوالقاسم در سال 1318 در یزد و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. اجداد او همه از روحانیون و علمای طراز اول شهر یزد بودند و وی با زمینه‌ای که در رابطه با مسائل مذهبی داشت در همان اوان زندگی به مطالعه مباحث اسلامی پرداخت و همگام با تحصیلات، کنکاش عمیقی خصوصا در ارتباط با قرآن می‌نمود.

سید محمد دوره ابتدائی را در دبستان ملی اسلام و تحصیلات متوسطه را در یزد و تهران طی کرد. پس از اخذ دیپلم با توجه به علاقه‌ای که به مذهب داشت لبنان را برای ادامه تحصیل و گذراندن دوره دانشگاهی انتخاب نمود. مدتی که در لبنان بود و بیشتر در ارتباط با انجمن‌های اسلامی فعالیت می‌کرد و از همه مهمتر کسب فیض از محضر امام موسی صدر بود که وی را در انجام اهداف مقدسش به خوبی رهنمون شد.

هر چند، زمان این حضور نتوانست به دلایلی طولانی باشد ولی بهره‌های فراوانی برای وی به ارمغان داشت. سید محمد از لبنان به آلمان و بعد به سوئیس رفت و شهر «بال» را برای زندگی انتخاب و در دانشگاه همان شهر به تحصیل پرداخت. وی که مطالعاتش را بیشتر در زمینه مسائل اقتصادی در اسلام نموده بود، رشته اقتصاد را برای ادامه تحصیل برگزید و در ضمن تحصیل به تحقیق در خصوص مباحث اقصادی در اسلام همت گماشت و تز دکترای خود را در همین مورد به تحریر درآورد. وی مدتی را در یک بانک و زمانی چند را در یک مؤسسه تجارتی به کار پرداخت تا عملاً مسائل اقتصادی را لمس نماید.

بیست سال از عمر خود را در خارج گذراند و در طول این مدت با فعالیت در انجمن‌های اسلامی آموخته‌هایش را به عمل کشاند. در اعتصاباتی که علیه رژیم منحوس پهلوی و اعمال وحشیانه‌اش انجام می‌شد، شرکت می‌کرد. در سال 1357 با اوج گیری انقلاب اسلامی به منظور شرکت فعال در هر چه رسواتر نمودن، رژیم به ایران بازگشت و تمام جریان پیروزی انقلاب را در ایران گذراند و همزمان با پیروزی انقلاب در اسفندماه همان سال به سوئیس رفت تا برای همیشه به ایران باز گردد و همه هدفش را که خدمت به اسلام و مسلمین بود در خدمت به انقلاب اسلامی جامه عمل بپوشاند.

وی پس از چند ماه به ایران بازگشت و به عنوان عضو هئیت مدیره صنایع چوب و کاغذ به کار مشغول شد و خدمات صادقانه و ارزنده‌ای در تهیه طرح‌های اقتصادی به وزارت بازرگانی می‌نمود. سرانجام وی در هفتم تیرماه 60 با شرکت در جلسه‌ای که در دفتر حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد، همراه برادرش دکتر سید رضا پاک‌نژاد به آرزویش رسید و با دیگر خدمتگزاران به اسلام و مسلمین به لقاءالله پیوست.

/انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها