غبار آگهی‌های بازرگانی بر چشمان مخاطبان

نکته عجیب در پخش قسمت اول «ایستاده در غبار» که به مدت 15 دقیقه‌ بود، قرار دادن زمان طولانی آگهی بازرگانی میان برنامه بود. بیننده‌ای که می‌خواهد نکات زندگی یکی از سرداران بزرگ زمان جنگ را ببیند ناگهان با سیل تبلیغات تلویزیونی مواجه می‌شود و تمام تمرکزش برای تماشای ادامه فیلم به هم می‌ریزد.
کد خبر: ۲۴۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ - 02July 2017
غبار آگهی‌های بازرگانی بر چشمان مخاطبانبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، چند سالی است سنت پخش سریال فیلم‌های سینمایی از شبکه اول سینما شروع شده است. در دوره‌ای که سریال‌های جذاب مخاطب‌پسند همچون کالایی نایاب به حساب می‌آید، مدیران صداوسیما با اتخاذ این سیاست سعی دارند با استفاده از محبوبیت فیلم‌های سینمایی برای جذب بیننده در قالب سریال استفاده کنند.
 
گویا مدیران شبکه یک سیما از تجربه سریال «معراجی‌ها» رضایت داشتند که تصمیم گرفتند آنتن‌شان را به سریال یک فیلم سینمایی دیگر بدهند.
 
«ایستاده در غبار» تازه‌ترین تجربه تلویزیون از پخش سریال یک فیلم سینمایی است که اولین قسمتش جمعه شب از شبکه اول پخش شد.

فیلم تحسین شده «ایستاده در غبار» داستان زندگی احمد متوسلیان از فرماندهان بنام سپاه را روایت می‌کند و سبکی مستندگونه دارد. این فیلم سینمایی به خاطر خلاقیت‌های کم‌نظیر فیلمسازانش، مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد. 
 
«ایستاده در غبار» به لحاظ درون‌مایه و شیوه اجرا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و همان‌طور که در سینما مخاطبانش را شگفت‌زده کرد، در قالب سریال هم قابلیت جذب بیننده را دارد فقط به شرطی که پخش سریالش به درستی صورت بگیرد، وگرنه در صورت پخش غیرحرفه‌ای قسمت‌های سریال، چیزی جز آزردگی و دلزدگی عاید بیننده نخواهد شد؛ اتفاقی که در اولین قسمت افتاد و باعث عصبانیت و نارضایتی بینندگانش شد و قطعاً ادامه این روند به خود اثر هم ضربه خواهد زد.
 
اولین قسمت از سریال «ایستاده در غبار» به مدت حدوداً 15 دقیقه روی آنتن رفت که هیچ فرقی با نسخه سینمایی‌اش نداشت، اما نکته عجیب در پخش این قسمت 15 دقیقه‌ای، قرار دادن زمان طولانی آگهی بازرگانی میان برنامه بود. بیننده‌ای که پای تلویزیون نشسته تا نکات زندگی یکی از سرداران بزرگ زمان جنگ را ببیند ناگهان با سیل تبلیغات تلویزیونی مواجه می‌شود تا تمام تمرکز و حواسش برای تماشای ادامه فیلم به هم بریزد.
 
در همه جای دنیا پخش آگهی‌های بازرگانی میان برنامه یک استاندارد مشخص دارد و شبکه‌های معروف تلویزیونی بین برنامه‌هایی با زمانی کمتر از 20 دقیقه آگهی بازرگانی پخش نمی‌کنند. ضمن اینکه به رگبار بستن بیننده با مواد خوراکی و مصرفی هیچ سنخیتی با شخصیت حاج احمد متوسلیان ندارد و پخش این تبلیغات طولانی‌مدت میان این سریال اجازه غرق شدن در شخصیت حاج احمد را به مخاطب نمی‌دهد. 
 
با روالی که این روزها مدیران تلویزیون در پیش گرفته‌اند، انگار فعلاً مناسبات اقتصادی را بر هر چیز دیگری ترجیح داده‌اند. اعمال این شیوه در درازمدت ضربه بزرگی به وجاهت صداوسیما خواهد زد؛ کاری که همین الان با «ایستاده در غبار» کرده‌اند و به جای ارج نهادن به سوژه و شخصیت سریال، با پخش آگهی‌های بی‌شمار در حال پراندن مخاطبانش هستند.

منبع: روزنامه جوان
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار