برنامه های پلیس ایران در مبارزه با انحراف پیش سازها

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با انحراف پیش سازها برنامه های فراگیر ملی و منطقه ای را طراحی کرده و با جدیت دنبال می کند.
کد خبر: ۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹ - 27August 2013

برنامه های پلیس ایران در مبارزه با انحراف پیش سازها

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا امروز در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست کارگروه منطقه ای اطلاعات ویژه پیش سازها گفت: تولید موادمخدر در افغانستان یک تهدید خطرناک نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان است و این تهدید توسعه بشریت را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین به هیچ وجه ظرفیت یک دولت برای مقابله با این معضل کافی نیست. به خصوص در مورد کشورهای همجوار افغانستان که بیشترین صدمه را به دلیل رشد قاچاق موادمخدر تحمل می کنند.

وی افزود: متاسفانه طی سال های گذشته تولید موادمخدر کاهش چندانی نداشته و این افزایش تولید باعث ایجاد بازار مصرف برای پیش سازها در افغانستان و به تبع آن دوسویه شدن جریان قاچاق در مسیر افغانستان شده است.
 
به گفته مویدی وضعیت فوق مبارزه را دشوار و هزینه های مادی و معنوی را در کشورهای پیرامون افغانستان چند برابر می کند.
 
وی یادآور شد عدم رشد اقتصادی در افغانستان منجر به تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده و در نتیجه نسل جدید این کشور به مصرف موادمخدر روی آورده است به طوری که در شیرخواران نیز آلودگی به موادمخدر مشاهده می شود.
 
این مقام انتظامی با اشاره به این که بیان مشکلات موادمخدر در افغانستان به معنای انتقاد از آن کشور نیست افزود: با طرح این انتقاد به دنبال آن هستیم تا عمق مسئله و ایجاد حساسیت در جامعه جهانی و ضرورت توجه به آن کشور و منطقه را منجر شویم.
 
وی با اعلام این که جرایم سازمان یافته، قاچاق انسان، صنایع موادمخدر و پولشویی در اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشورهای منطقه تاثیرات مخربی گذاشته است یادآور شد: هدف ما باید کمک به افغانستان برای ریشه کنی مسئله و ارتقاء درک مشترک میان کشورهای منطقه و سازمان ملل برای مبارزه با موادمخدر و پیش سازها باشد.
 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: باید جامعه بین المللی برای مقابله با این تهدید، از کشورهای منطقه به تمامی معنا حمایت کند. چراکه ساختارهای دولتی برای حل این معضل کافی نیست و باید ائتلاف بزرگ بین المللی با مشارکت دولت ها و سازمان های مردم نهاد و جامعه مدنی ایجاد شود بنابراین ضرورت دارد ساختارهای حرفه ای برای این منظور ایجاد شود و سیاست های عملیاتی مناسبتری به کارگیری شود.
 
این مقام انتظامی خطاب به شرکت کنندگان این نشست اظهار داشت: باید در زمینه تولید موادمخدر در افغانستان از یک سو و کنترل پیش سازها از سوی دیگر هوشیار باشیم و جریانات مالی آن را تحت کنترل بگیریم.
 
مویدی از سازمان ملل متحد خواست تا کلیه ساختارهای مافیا را که برای جامعه جهانی تهدید بزرگی هست شناسایی و کنترل نماید چرا که این یکی از راه های کنترل پیش سازهاست.
 
وی با اشاره به این که کشورهای اطراف افغانستان به شدت در معرض انتقال مواد شیمیایی به افغانستان هستند خاطر نشان کرد: این موضوع تهدید جدیدی برای این کشورهاست و خوشحالیم که UNODC در این زمینه فعال است و ما نیز باید برای تحکیم فعالیت از این نهاد حمایت نماییم و در راستای ممانعت از فعالیت سازمان های قاچاق و تجار موادمخدر تلاش کنیم. البته فراموش نکنیم این هدف بدون کمک های سازمان های بین المللی محقق نمی شود.
 
سردار مویدی تاکید کرد: البته جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با انحراف پیش سازها برنامه های فراگیر ملی و منطقه ای را طراحی کرده و با جدیت دنبال می کند.
 
وی در پایان یادآور شد: امیدوارم این جلسه بتواند توصیه های خوبی برای یافتن راهکارهای موثر برای توسعه و گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی داشته باشد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار