منتظرالمهدی در پاسخ به دفاع پرس:

سرنخی از مرزبان مفقود حادثه میرجاوه به دست نیامده است/ دستگیری اعضای باند کلاهبردار پرداخت وام/ داخل خودرو حریم خصوصی نیست

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص وضعیت مرزبان مفقود حادثه میرجاوه گفت: پیگیری‌ها توسط وزارت امور خارجه کشورمان با همکاری پلیس پاکستان در حال انجام است و سرنخی به دست نیامده است.
کد خبر: ۲۴۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ - 04July 2017
سرنخی از مرزبان مفقود حادثه میرجاوه به دست نیامده استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «سعید منتظر المهدی» سخنگوی نیروی انتظامی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد، در پاسخ به سوال دفاع پرس در خصوص وضعیت «سعید براتی» مرزبان مفقود حادثه میرجاوه اظهار داشت: پیگیری‌ها کماکان توسط وزارت امور خارجه کشورمان با همکاری پلیس مرزبانی پاکستان در حال انجام است، اما تاکنون سرنخی پیدا نشده و پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.
 
وی در بخش دیگری از هفدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از برقراری امنیت در مرزهای کشور، دستگیری تمامی اعضای باند جعل و کلاهبرداری پرداخت وام و شناسایی انتشاردهندگان تهمت‌های ناروا علیه برخی از مسئولان ارشد کشور خبر داد.
 
سردار منتظر المهدی با بیان اینکه اعضای باند جعل و کلاهبرداری که در زمینه پرداخت وام و تسهیلات فعالیت داشتند، توسط پلیس امنیت ناجا دستگیر شدند، گفت: متاسفانه این افراد با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کامپیوتری مبادرت به تهیه برگه‌های موافقت با پرداخت وام با سربرگ وزارت تعاون می‌کردند‌.
 
وی تصریح کرد: اعضای این باند در سایه اعتماد سازی، اوراق جعلی را در اختیار مشتریان و متقاضیان وام قرار می‌دادند و بابت ضمانت و کارمزد، هزینه‌های هنگفتی دریافت می‌کردند که خوشبختانه با اقدامات فنی و حرفه‌ای پلیس، تمامی اعضای این باند دستگیر شدند. 
 
این‌ مقام ارشد انتظامی در ادامه با اشاره به اینکه چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای مبنی بر واریز مبالغ دریافتی جهت تعویض پلاک خودرو به حساب برخی از مدیران ارشد ناجا منتشر شده بود، تاکید کرد: پنج نفر از کسانی که این شایعات را رواج دادند، توسط پلیس امنیت ناجا شناسایی، احضار و تحویل مراجع قضایی شدند که در حال حاضر ضمن ابراز ندامت با قرار قضایی، پرونده در حال پیگیری می‌باشد. این افراد کارمند دفاتر اسناد رسمی در چند استان بودند. 
 
سردار منتظرالمهدی خاطرنشان کرد: بدیهی است هرگونه واریزی جهت تعویض پلاک خودرو مستقیما به حساب خزانه دولت توسط خود مشتریان انجام می‌شود.
 
برخورد پلیس با رانندگان خودروهای با شیشه دودی غیر مجاز
 
سخنگوی ناجا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شیشه‌های دودی خودروها با اعلام این که استفاده از شیشه دودی برابر مصوبات هیئت وزیران به نحوی که راننده و سرنشین داخل آن مشخص نباشد ممنوع است و لاجرم پلیس در مواجهه با آن می‌بایست اعمال قانون کند، گقت: رانندگان برای استفاده از برچسب‌های دودی آن را به گونه‌ای انتخاب کنند که امکان رویت داخل خودرو از فاصله 3 متری مهیا باشد؛ البته رعایت این قانون، هم در دید راننده تاثیر به سزایی دارد و هم از منظر امنیتی مطمح نظر پلیس می‌باشد. 
 
وی همچنین در خصوص دریافت گواهینامه بدون‌ شرط سربازی عنوان کرد: تناقض روایی و تزاحم میان قوانین دست پلیس را برای اجرای این قانون بسته است، از فانون گذاران درخوایت می‌شود ابهام را برطرف نمایند تا از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به پلیس ابلاغ شود و بتوانند این تسهیلات را در اسرع وقت برای مشمولین ایجاد نمایند.
 
به گفته منتظرالمهدی مواد 10 و 58 قانون وظیفه عمومی در تناقض و تزاحم با ماده 54 قانون بیمه می‌باشد که طبیعتا اگر پلیس بخواهد هر 3 را ایجاد کند، مشمولینی که برای دریافت گواهینامه مراجعه می‌کنند و غیبت سربازی دارند، پلیس می‌بایست دستگیر نماید پس اگر دستگیری مدنظر است که این آغاز کار شود! 
 
سخنگوی ناجا با اشاره به اینکه ماده 10 بر این مبناست که شرط لازم برای اخذ گواهینامه، مشخص شدن وضعیت خدمت سربازی است، گفت: در ماده 58 قید شده که پلیس مواظف است نسبت به شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب و فراری اقدام کند، در ماده 54 قانون بیمه نیز تصریح شده گواهینامه بدون شرط سربازی لازم الاجرا است. 
 
داخل خودرو حریم خصوصی نیست 
 
معاون اجتماعی ناجا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به‌ قوانین جاری و از جمله تبصره ماده پنج از قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهین از منکر مصوب سال 1394 گفت: اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند از جمله وسایل نقلیه، مشمول جریمه حریم خصوصی نمی‌باشند و طبیعتا رعایت هنجارها و الزامات قانونی می‌بایست در آن رعایت شود.
 
وی افزود: در نظر داشته باشیم زیست مسالمت آمیز، توام با رعایت هنجارها در جامعه است و در تمام دنیا هنجارهای آن کشور توسط مردم رعایت می‌شود.

به گفته سخنگوی ناجا حجاب هنجاری است که در جامعه ما پذیرفته شده و مبتنی بر قوانین حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز هست که پاسبانان آن خود مردم هستند و در راستای نظارت و قضاوت اجتماعی تحقق پیدا می‌کند. 

وی تصریح کرد: تذکر لسانی، انسانی و احساسی توسط خود مردم بسیار کارآمد است؛ همکاران من در بخش‌هایی از نیروی انتظامی موظفند به جهت رعایت حقوق شهروندی و ایجاد امنیت اجتماعی در ابعاد جانی، مالی، ناموسی، اخلاقی و البته احساس امنیت در سپهر روانی جامعه در مواجهه با هرگونه هنجارشکنی مداخله کنند.
 
سخنگوی ناجا همچنین با اعلام این که از 8 هزار و 755 کیلومتر مرز حدود 8500 کیلومتر در گستره و پهنه جغرافیایی کشورمان توسط مرزبانان غیرتمند نیروی انتظامی، حراست و نگهبانی می‌شود، گفت: مرزبانان با چشمان باز و آمادگی کامل از هر گونه تعرض به مرزهای ایران اسلامی جلوگیری می‌کنند که شاهد این مدعا مرزبانانی است که هر از گاهی در درگیری با اشرار و معاندین به درجه رفیع شهادت می‌رسند و آخرین آن چند روز پیش در مرز پیرانشهر بوده است. 
 
وی تاکید کرد: در پایانه‌های مرزی محله‌هایی برای تردد کولبران عزیز جهت ارتزاق خانواده خود توسط وزارت کشور ایجاد شده است که این کولبران می‌توانند بر اساسں ضوابط تردد کنند. البته این اماکن و معبرھا تحت نظارت پلیسں هستند.
 
به گفته سخنگوی ناجا طبیعتا هر گونه تردد از اماکنی غیر از «اماکن مشخص شده» تحت هر عنوانی ممنوع است و مرزبانان در دل تاریکای شب در مواجهه با هر گونه ورود از مبادی غیر رسمی طبق قانون می‌بایست مداخله کنند.
 
وی افزود: واقعیت امر این است که هیح تضمینی نیست، افرادی که قصد ورود از مبادی غیر رسمی به دور از دید مرزبانان به کشور را دارند، قصد اقدامات تروریستی نداشته باشند و این تشخیص امکان پذیر نمی‌باشد و پلیس ناگزیر به مداخله است. 
 
منتظر المھدی یادآور شد: در واقع پلیس بر سر  امنیت مردم مماشات نمی‌کند. 
 
پیش بینی حداکثری در مواجهه با تهدیدات حداقلی 
 
وی با یادآوری این موضوع که ما در یک کشور شیعی زندگی کرده و بر سر اصولمان پافشاری می‌کنیم و طبیعی است که همواره در مظان تهدید باشیم، گفت: از این رو پیش بینی حداکثری در مواجهه با هر گونه تهدیدات حداقلی، ھموارہ در دستور کار پلیسں قرار دارد و البته امنیت صرفا پلیس محور و دولت محور نیست، بلکه امنیت پایدار در سایه مشارکت مردم به معنای واقع کلمه جاری و ساری می‌شود.
 
غایبین تا شهریور ماه فرصت دارند

وی اضافه کرد: در مورد جریمه ریالی سربازی هم زمینه پرداخت نقدی و هم اقساطی مهیا است و از ابتدای سال 96 تا به حال حدود 17 هزار نفر مبادرت به ثبت نام نموده‌اند که مراحل صدور کارت در حال انجام است.
 
به گفته سخنگوی ناجا مشمولین متولد سال 1372 به بعد که فاقد غیبت سربازی هستند می‌توانند از کسر خدمت ایثارگری والدین خود استفاده نمایند؛ صرفاً این تسهیلات برای کسانی است که بیش از شش ماه در جبهه حضور یا درصد جانبازی آنها کمتر از 5 درصد نباشد.

سخنگوی نیروی انتظامی اضافه کرد: مشمولینی که دارای فرزند معلول ذهنی و ناتوان هستند می‌توانند از معافیت خدمت سربازی استفاده کنند و شرط استفاده از آن ارائه گواهی از سازمان بهزیستی کشور و تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی و فرزند نیز باید در کانون خانواده نگهداری شود.
 
به گفته وی شرط عدم غیبت برای این مورد استثنا بوده و غایبین نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار