«رحمانی فضلی» در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر:

نهادینه کردن رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر راهبرد اصلی کشور است/ انهدام ۱۱ هزار باند و گروه‌ مواد مخدر

وزیر کشور گفت: نهادینه کردن رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر، راهبرد اصلی کشور است.
کد خبر: ۲۴۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸ - 04July 2017
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «رحمانی‌فضلی»، وزیر کشور در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: با توجه به شرایط حاکم بر منطقه عملکرد کشور ما در مبارزه با مواد مخدر عملکرد قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه سازمان‌ملل متحد هر‌ساله با توجه به تجاوز بین‌المللی کشورها شعاری را برای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تعیین می‌کند تاکید کرد: شعار امسال از این قرار است: «ابتدا گوش کن، گوش کردن به کودکان و جوانان راه درست در جهت کمک به رشد صحیح آن‌ها است»، این شعار مبتنی بر پیشگیری از اعتیاد در کودکان و خانواده است .

 وزیر کشور ادامه داد:‌ جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند و در حفظ صیانت اجتماعی از معتادان بهبود یافته جزء کشورهای موفق بوده است.

 وی تصریح کرد:‌ درآمد حاصل از مواد مخدر به راحتی وارد سیستم پولی کشورها می‌شود و موجب ایجاد فساد در فرآیندهای جامعه می‌شود.

 وزیر کشور گفت: همه ساله تعداد بی‌شماری انسان در مواجهه با گروه‌های قاچاقچی و مواد روان‌گردان و سوء‌مصرف مواد مخدر یا جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار معلولیت می‌شوند که این‌ موارد تنها گوشه‌ای از نتایج جرایم سازمان‌ یافته به شمار می‌آید.

 رحمانی فضلی افزود: در این راستا دولت یازدهم به خصوص ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش کرده با به تصویر کشیدن مواد مخدر به منظور ایجاد حساسیت در جامعه ضمن ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، آسیب‌های اجتماعی را نیز کنترل کند.

 رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه  جرایم سازمان یافته صلح جهانی را به خطر انداخته و موجب کاهش رشد فرهنگ، سیاست  و جریان مدنی کشورها شده است، گفت: جرایم سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه  و انسان موجب پولشویی و ورود این پول‌ها از طریق سیستم‌های مختلف به جریان مالی کشورها شده است


وزیر کشور گفت: در این راستا جلساتی با حضور مقام معظم رهبری به  منظور تعیین الویت‌های مبارزه با مواد مخدر برگزار شد و با کمک تجارب مسئولانی همچون رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس تصمیم بر آن شد که رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدردر کشور نهادینه شود و موجی در جامعه در مسیر مبارزه با مواد مخدر ایجاد کند.

انهدام 8 هزار و 880 عملیات برای کاهش دسترسی به مواد مخدر

رحمانی فضلی با اشاره به عملکرد 4 ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 8 هزار و 880 عملیات انهدام به منظور کاهش ورود و دسترسی به مواد مخدر برگزار و 11 گروه بزرگ مواد مخدر معدوم شد.

وی افزود:در این عملیات‌ها 2 هزار و 500 تن از انواع مواد مخدر کشف و به 3 میلیون نفر در محیط خانواده و 1 میلیون نفر در محیط کار آموزش داده شد.

فعالیت 8 هزار و 100 مرکز مجاز درمانی برای معتادان

 وریر کشور با بیان اینکه  785 هزار معتاد درمان شدند ادامه داد: 8 هزار و 100 مرکز مجاز درمانی مواد مخدر در جهت درمان معتادان فعالیت می کنند که بیش از 85 درصد این مراکز متعلق به NGOها و مراکز خصوصی بود. همچنین 86 هزار معتاد ساماندهی و 18 مرکز مرتبط با ماده 16 فعالیت دارند که این مقدار رشد 174 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

 وی بیان کرد : صیانت اجتماعی و مشارکت مردمی از جمله اهداف ما در مسیر مبارزه با مواد مخدر است که در این مسیر از 2 هزار و 365 معتاد حمایت شد.

 رحمانی فضلی گفت: از اهداف دیگر ما صیانت از زنان و دختران در مسیر مبارزه با مواد مخدر است که در این راستا 210 مرکز اشتغال‌زایی و هزار و 131 مرکز کارآفرینی با مشارکت هزار و 500 سازمان مردم‌نهاد فعالیت کردند.

 وی تاکید کرد: مهم‌ترین نتایج رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با  مواد مخدر افزایش حساسیت و ایجاد دغدغه در بین مسئولان و افراد تصمیم گیرنده در سطح ملی و استانی اعم از نخبگان بود.

 وزیر کشور گفت: شکل‌گیری الگوهای رفتاری و ایجاد تعهد نسبت به مواد مخدر در جامعه و بهره‌گیری از گروه‌های مختلف به ویژه روحانیون و ورزشکاران از دیگر اقدامات ما در مسیر مبارزه با مواد مخدر است.

 رحمانی فضلی تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه آسیب‌های ناشی از مواد مخدر یک موضوع جهانی به شمار می‌آید و موجب گسترش جرایم سازمان یافته و پول‌شویی می‌شود راه حل مبارزه با مواد مخدر همکاری تمام کشورهایی که دچار این بلا شده‌اند را می‌طلبد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در آن قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود در صدر مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و در این مسیر جا دارد یاد 3 هزار و 700 شهیدی که در عرصه مبارزه با مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند را گرامی بداریم.

 انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار