صالحی امیری در همایش اندیشه و قلم ارتش:

نیازمند بازسازی گفتمان دفاع مقدس هستیم/ آمار آسیب‌های اجتماعی بسیار نگران کننده است

وزیر ارشاد گفت: اگر بناست آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد و شکاف فرهنگی مرتفع شود، باید بازگشتی به فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته باشیم.
کد خبر: ۲۴۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ - 05July 2017
نیازمند بازسازی گفتمان دفاع مقدس هستیمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در ششمین همایشه اندیشه و قلم ارتش که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: اگر بناست آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد و در این رابطه شکاف فرهنگی مرتفع شود، باید بازگشتی به فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشیم که نقطه ثقل آن گفتمان دفاع مقدس است، دلیل این ادعا یک سابقه تاریخی روشن است.

وی افزود: همانگونه که یادمان است در آن دوران حس همنوعی و همگرایی در عالی‌ترین سطح بود که نماد آن دفاع مقدس بود و از این منظر ما دفاع مقدس را یک گفتمان می‌دانیم. و از این منظر است که امروز از شهید و خون شهدا دفاع می‌کنیم و تداوم گفتمان شهادت در جامعه در گرو صاحبان قلم است.   

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر  امروز در جامعه از زیست فرهنگی فاصله‌ گرفته‌ایم در واقع از گفتمان انقلاب اسلامی و شاخص‌های آن فاصله گرفته‌ایم. قلم باید بتواند گفتمان انقلاب اسلامی را در جامعه احیا کند که مهمترین آن گفتمان دفاع مقدس است که متاسفانه ما امروز از این گفتمان فاصله گرفته‌ایم، باید با زبان نسل جوان این فرهنگ و گفتمان را احیا کنیم و آن چیزی که امروز به آن نیازمندیم بازسازی گفتمان دفاع مقدس با شرایط و  مقتضیات زمان است.
 
وی گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه قلم، فرهنگ، اخلاق، معرفت، و فضیلت هستیم.
 
صالحی امیری عنوان کرد: امروز متاسفانه جامعه ما با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی روبرو است، وضعیت آسیب‌های اجتماعی امروز ما قابل دفاع نیست، آمار اعتیاد، طلاق، خشونت و نزاع، حاشیه نشینی، زنان سرپرست خانوار و ... آمارهای بسیار نگران کننده است و این نگرانی به اندازه‌ای است که مقام معظم رهبری شخصا برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی وارد شدند.

صالحی امیری با بیان اینکه همه دستگاه‌ها موظف هستند تا برنامه‌های معین در این زمینه داشته باشند و به آن عمل کنند، یادآور شد: ریشه اصلی آسیب‌ها فاصله گرفتن از فرهنگ دینی، ملی و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه اگر بناست در مسیر توسعه فرهنگی اتاقی شکل بگیرد باید به ارزش‌های واقعی انقلاب اسلامی رجوع کنیم، ادامه داد: دلیل این ادعا یک سابقه روشن در دهه اول انقلاب اسلامی است.

دفاع مقدس یک گفتمان ملی بود

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: در دهه اول انقلاب اسلامی همگرایی ملی، همدردی و وحدت در اوج خود بود و نماد این صفات را می‌توانستیم در دوران دفاع مقدس به وضوح ببینیم لذا از همین روست که ما به دفاع مقدس صرفا بعنوان یک جنگ نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را یک گفتمان ملی می‌دانیم.

وی تصریح کرد: قلم نه به عنوان یک شی بلکه یک فرهنگ است و اگر در جامعه از قلم فاصله بگیریم یعنی از یکی از شاخصه‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌ایم.

وزیر ارشاد با یادآوری نحوه رفتار اجتماعی مردم در دهه اول انقلاب یادآور شد: در آن دوران از رفتارهای تجمل گرایانه به شدت پرهیز می‌شد و رقابت انسانهای بزرگ جامعه در صف خدمت به مردم بود.

وی با تأکید بر اینکه قلم باید بتواند گفتمان دهه اول انقلاب را زنده کند، افزود: متن این گفتمان در دفاع مقدس پدیدار است و در این عرصه ما نه تنها نباید به بیان خاطرات از چند عملیات اکتفا کنیم بلکه می‌بایست به پیامد و آثار دفاع مقدس در ابعاد مختلف نیز بپردازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید گفتمان دفاع مقدس را با زبان جدید به نسل جدید منتقل کنیم، گفت: همین امروز 5/1 میلیون کانال تلگرامی و 800 هزار سایت با زبان‌های مختلف در حال انتقال داده به جوانان ما هستند و ما نیز باید در این عرصه با زبان هنر، شعر، موسیقی و فیلم و فیلم‌نامه وارد شویم.

وی با تأکید بر اینکه صاحبان قلم باید با درک نیازهای نسل جدید پاسخگوی آنها باشند، افزود: هر اثر هنری مثل فیلم، شعر و غیره از یک قلم شکل می‌گیرد و ما باید در این عرصه کار کنیم.

جامعه ما سوء تغذیه فرهنگی دارد

وی میزان مصرف تغذیه فرهنگی در جامعه ما را بسیار پایین دانست و گفت: متأسفانه در حال حاضر با سوء تغذیه فرهنگی روبه‌رو هستیم و ما باید برای حل این بحران چاره‌اندیشی کنیم. دکتر صالحی امیری با تأکید بر اینکه این جامعه نیاز به فیلم، رمان، موسیقی و شعر دارد و ما و شما باید این نیاز را تولید و تغذیه کنیم، گفت: متأسفانه یکی از سرانه‌های پایین فرهنگی در کشور ما کتابخوانی است که آمار آن در شأن نام ایران نیست و ما باید در کنار هم این خلأها را پر کنیم.

صاحبان قلم باید احساس امنیت کنند

وی زنجیره چاپ، مولف، کتابخانه و کتاب را به هم پیوسته خواند و تأکید کرد: علاوه بر حمایت از این زنجیره و دسترسی و حضور مردم در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، صاحبان قلم نیز باید احساس امنیت کنند و به قلم فرسایی بپردازند.

صالحی امیری با تأکید بر نقش آموزش و پرورش برای ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور، اظهار کرد: باید مطالعه نیز مانند عبادت در کشور، به امری مقدس تبدیل شود چرا که در سایه این خواندن و نوشتن‌هاست که خلاقیت در ضمیر دانش‌آموز ایجاد و مهارت و استعدادهای وی نمایان می‌شود.

راه مواجهه با فضای مجازی پر کردن آن از تولیدات فرهنگی است نه مقابله با آن

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به نقش حوزه در پاسخگویی به نیاز جوانان هم اشاره و تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیاز جوانان ما باشند و با ارائه آثار و تولیدات فرهنگی خود فضای مجازی را اشغال کنند و راه مواجهه با فضای مجازی پر کردن آن از تولیدات فرهنگی است نه مقابله با آن.

وی با تأکید بر این نکته که امروز در این گستره اطلاعاتی دنیا دو مسیر پیش رو داریم گفت: مسیر نخست مسیر فرهنگی برای تغییر نگرش‌ها و مسیر دوم تسلیم شدن در برابر فرهنگ و هجمههای بیگانگان است.

صالحی امیری به تولید 83 هزار عنوان کتاب در سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: عمده کتاب‌های تولیدی در سال گذشته آموزشی بوده است که این مسئله نشان می‌دهد باید در سیاست‌گذاری‌ها در بخش آموزش و تولید کتاب نیز بازنگری کرد.

وی در ادامه بر تکریم اهالی قلم و صاحبان آن نیز تأکید و اظهار کرد: انجمن مفاخر که بیش از صد سال قدمت در کشور ما دارد همواره به این مسئله پرداخته که باید از چنین اقداماتی در راستای تکریم اهالی قلم استقبال کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص هویت ملی و دینی، گفت: ارزش‌های فرهنگی جامعه برای بازآفرینی این هویت نیازمند عمل به شاخصه‌های فرهنگی در راستای زیست فرهنگی خود است که توجه به انسجام و همگرایی، ارتقای شخصیت جامعه، سازگاری اجتماعی، ایجاد هویت فرهنگی با تولید محصول فرهنگی از جمله این شاخصهها هستند.

وی اظهار کرد: ما در وزارت ارشاد اسلامی در تلاشیم تا این شاخصه‌ها را احیا کنیم و به همین دلیل برای کشور در هر دوره پاییتخت فرهنگی و روستاهای دوستدار کتاب انتخاب می‌کنیم و روزهای جلال آل احمد و پروین اعتصامی‌ها را تعیین کرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از نهادهایی که ظرفیت فرهنگی دارد و باید تلاش شود تا از این ظرفیت آن استفاده کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

ارتش علاوه بر مأموریت‌های ذاتی خود، الگو و نماد فرهنگی است

وی ضمن تقدیر و تشکر از فرمانده معظم کل قوا بدلیل تأکید ایشان بر پرداختن به مسائل فرهنگی در نیروهای مسلح بویژه ارتش، یادآور شد: امروز با سربلندی می‌توان اعلام کرد که در جامعه و خانواده بزرگ ارتش به دلیل سلامت و پرداختن به مسائل فرهنگی کمترین آسیب‌های اجتماعی دیده می‌شود و ارتش و سپاه ما می‌توانند الگویی برای جامعه باشند.

وی در پایان تأکید کرد: امروز ارتش نشان داده است که علاوه بر مأموریتهای ذاتی خود، در حوزه فرهنگ نیز می‌تواند برای کشور الگو باشد و این به دلیل وجود نظم و توجه به مسائل اعتقادی و فرهنگی در ارتش است.

انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار