به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی
دفاع پرس، یکی از مهمترین مسائلی که پس از دوران دفاع مقدس کمتر به آن توجه شده است بررسی و نقش یگان بالگردی هوانیروز در جنگ تحمیلی است. نقشی که در آن ماموریتهای مختلفی ترسیم شده و گاهاً خلبانان شجاع و متعهد ما پا را فراتر از حوزه ماموریتی خود گذاشته و در جهت دستیابی به اهداف تا بی نهایت پیش رفتند.
مسئله پشتیبانی از یگانهای زمینی یکی از مهمترین کارکردهای هوانیروز در دوران دفاع مقدس بوده است، این پشتیبانی شامل ماموریتهای مهمی همچون جابهجایی نیرو، رساندن آذوقه به رزمندگان، انتقال مهمات جنگی، تخلیه مجروحین و جابهجایی ادوات و... میشود که هر کدام نشان از اهمیت این فعالیتها در شرایط خاص جنگی دارد. از این رو نقش بالگردهای ترابری نیمه سنگین 214 و شنوکها در دوران دفاع مقدس ویژه و بی بدیل است که در ذیل به بخشی از این نقش آفرینیها پرداخته میشود.
نقش بالگردهای 214 در عملیات بیت المقدس
هوانیروز در عملیات بیت المقدس در نقش پشتیبانی و تدارکات به موقع توانست
با استفاده از بالگردهای شنوک و 214 تعداد 3 هزار و 561 رزمنده و 101 تُن بار و
مهمات را به موقع ترابری کند. همچنین یگان هوایی نیروی زمینی با بکارگیری 48 فروند از بالگردهای ترابری سنگین و نیمه سنگین خود توانست در عملیات بیت المقدس 7 هزار و 820 مجروح را در بیمارستانها و محلهای مورد نظر تخلیه کند و آثار مثبتی جهت سلامتی و حفظ روحیه رزمندگان
را فراهم کند.
جابهجایی 170 تُن آذوقه و مهمات در عملیات خیبر
در عملیات خیبر که از ویژگیهای خاصی نیز برخوردار بود هوانیروز نقش بسزایی
در پشتیبانی تدارکاتی از خود نشان داد و با استفاده از 44 فروند بالگرد
214 و 12 فروند بالگرد شنوک مقدار 170 تُن بار که شامل آذوقه و مهمات بود را
حمل و جابهجا کند و این مقدار در نوع خود بی نظیر بود، زیرا اغلب
پروازها در زیر آتش دشمن انجام میشد.
در این عملیات بالگردهای 214 و شنوک با ایجاد یک پل
هوایی بین منطقه جفیر و جزایر مجنون فعالیت میکردند. خلبانان در طول شب و روز
نسبت به انتقال نیروها و آمادرسانی و حمل تجهیزات در جزایر مجنون اقدام کرده و به نوعی
به علت عدم دسترسی به جاده زمینی جهت تدارک نیروهای مستقر در جزایر و
نبود ادوات زرهی در آن منطقه فشار کار بر روی آنان دو چندان شده بود.
با توجه به اینکه عملیات خیبر، ابتدا در شب و سپس در روز انجام شد و در جزایر مجنون و محورهای العزیز و
القرنه و قطع جاده العماره و بصره بود، از لحاظ پروازی مهم و دارای اهمیت
بود و هوانیروز با رشادت توانست یک هزار و 691 مجروح را به بیمارستانهای منطقه
تخلیه کند. بالگردهای شنوک و 214 نقش عظیمی را در این جابهجایی با توجه
به طول مسیر و آتش مستمر و مداوم دشمن نشان دادند.
نقش بالگردهای پشتیبانی هوانیروز در عملیات آفندی بازی دراز و ثامن الائمههوانیروز در عملیات
آفندی بازی دراز در نقش پشتیبانی تدارکاتی علاوه
بر جابهجایی رزمندگان اسلام، مقدار 18 تُن بار و مهمات و تدارکات مورد نیاز را حمل و جابهجا کرد.
همچنین بالگردهای 214 و شنوک در عملیات
ثامن الائمه در قالب ترابری نیرو و آذوقه و مهمات،
موفق به ترابری 287 نفر رزمنده و 2 تُن بار مهمات به خطوط مقدم جبهه نبرد شدند.
هوانیروز در نقش پشتیبانی تدارکاتی در مدت یک هفته در عملیات فتح المبین با بیش از 4 هزار ساعت پرواز و استفاده از بالگردهای شنوک و 214، که در مجموع 44 فروند بودند مقدار 110 تُن بار که شامل مهمات و تدارکات مورد نیاز بود را حمل و ترابری کردند.
مختصات و ماموریتهای بالگرد هجومی و ترابری نیمه سنگین 214
این بالگرد در حوزه تاکتیکی ماموریتهایی چون عملیات هجومی، فرماندهی و کنترل، تجسس و نجات، تغییر موضع توپخانه سبک و پیاده کردن چترباز را ایفا میکند و همچنین در حوزه لجستیکی ماموریتهایی چون حمل رزمنده با تجهیزات، تجدید تدارکات و تخلیه مجروح را نیز عملیاتی میکند.
این بالگرد تک موتوره ساخت کارخانه لایکامیتگ، با قدرت موتور 2930 اسب بخار است. این بالگرد در شرایط استاندارد 16 نفر را با خدمه حمل میکند و حداکثر وزن قابل پرواز آن 15 هزار پوند است. تعداد برانکارد قابل نصب در این بالگرد نیز 6 عدد است.
حداکثر ظرفیت سوخت این بالگرد 2 هزار پوند برای 2 ساعت و 30 دقیقه پرواز در شرایط استاندارد است. و حداکثر سقف پرواز آن 20 هزار پا با ماسک اکسیژن است.
همچنین حداکثر سرعت این بالگرد در سطح دریا 140 نات معادل 252 کیلومتر بر ساعت است و حداکثر بار خارجی قابل حمل آن در شرایط استاندارد 6 هزار پوند است.
این بالگرد برای دفاع از خود در برابر تهدیدات زمینی و هوایی از توپ 20 میلیمتری استفاده میکند و به جهت قدرت و مداومت پروازی در شرایط صلح و کنونی نیز در حوزههای امداد و نجات و پرواز اورژانسی و اطفای حریق استفاده میشود.
انتهای پیام/ 221