قائم‌مقام دفتر جنبش «أمل» لبنان:

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند هیچ غلطی بکند/ پیروزی مقاومت در سوریه و عراق

صلاح فحص با تأکید بر اهمیت استراتژیک محور مقاومت در منطقه گفت: رژیم صهیونیستی تا زمانی که مقاومت وجود دارد، نمی‌تواند هیچ غلطی بکند.
کد خبر: ۲۴۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱ - 14July 2017
رژیم صهیونیستی نمی‌تواند هیچ غلطی بکند/ پیروزی مقاومت در سوریه و عراقبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مدتی است که رژیم صهیونیستی تهدیدات خود علیه محور مقاومت به ویژه در نوار غزه و جنوب لبنان را تشدید کرده است. از سوی دیگر، روند تحولات کنونی نشان می دهد که نیروهای مقاومت در بسیاری از نقاط منطقه به ویژه در سوریه و عراق نسبت به تکفیری‌ها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها دست برتر را دارند. در همین ارتباط گفتگویی با «صلاح فحص» انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

اخیرا صهیونیست ها تهدیدات خود علیه محور مقاومت در فلسطین و لبنان را تشدید کرده اند. به نظر شما ریشه اصلی تشدید این تهدیدات چیست؟ صهیونیست ها مدعی هستند که مقاومت باید در منطقه ریشه کن شود.

همانگونه که می دانید دشمن اسرائیلی همواره به دنبال بسط هیمنه خود در تمام منطقه بوده است. متأسفانه وضعیت به جایی رسیده است که اسرائیل گمان می کند هر کاری که بخواهد، می تواند انجام دهد، چراکه هیچیک از سازمان ها و نهادهای بین المللی به اقدامات آن واکنش نشان نمی دهند. مشخص است که اسرائیل با مقاومت مشکل دارد و به دنبال ریشه کنی آن است. فلسفه وجودی مقاومت در واقع، به وجود اسرائیل باز میگردد. اگر اسرائیل نبود، قطعا نیازی هم به وجود محور مقاومت نبود. این اسرائیلی ها هستند که همیشه کنش از خود نشان داده اند و مقاومت همواره از خود واکنش نشان داده است.

متأسفانه بسیاری از کشورهای عربی در اقدامات اسرائیل علیه مقاومت، با آن همکاری کرده اند و یا حداقل هیچ اقدامی را در راستای مقابله با تل آویو صورت نداده اند. اگر امروز محور مقاومت وجود نداشت، اسرائیل دامنه اشغالگری خود را از فلسطین به دیگر نقاط منطقه نیز بسط و گسترش می داد. بنابراین طبیعی است که اسرائیلی ها از مقاومت عصبانی باشند و در راستای نابودی آن برآیند. کشورهای عربی می توانستند اقدامات زیادی را در مواجهه با اسرائیل انجام دهند، اما این کار را نکردند و اکنون تنها جبهه مقاومت در برابر تل آویو صف آرایی کرده است.

اسرائیل پیشتر گمان نمی کرد که مقاومت قادر به برهم زدن حساب‌ها و استراتژی های آن باشد. اکنون که مقاومت، قدرت خود را به منصه ظهور رسانده است، تل آویو کمر به نابودی آن بسته است. تلاش های اسرائیل برای ضربه زدن به مقاومت از سال ۲۰۰۶ وارد فاز جدیدی شد. از آن زمان تاکنون، اسرائیلی ها هرکاری که در منطقه خواسته اند، کردند. با تمام این‌ها و با تمام جنایت هایی که در طول این سالها کرده اند، اما باید گفت که به هیچ نتیجه ای نرسیده اند. تا زمانی که مقاومت وجود دارد، اسرائیل هیچ غلطی نمی تواند، بکند.

اخیرا سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان بر لزوم تشکیل الحشد الاسلامی برای مقابله با اطماع دشمنان، سخن گفته است. شما این مسأله را چگونه ارزیابی می کنید؟

درحال حاضر شما می بینید که محور مقاومت در کشوری مانند سوریه موفق و پیروز بوده است. سوریه در واقع، در مقابل تمام جهان صف آرایی کرده و تاکنون پیروز بوده است. این الگوی مقاومت اگر به دیگر کشورها نیز تسری پیدا کند، در نتیجه آنچه که سید حسن نصرالله از آن به عنوان «الحشد الاسلامی» یاد کرده است، تشکیل خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران همواره حامی محور مقاومت در منطقه بوده است و در این زمینه کمک های بسیاری را به کشورهایی که در این چارچوب فعالیت کردند، ارائه کرده است. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

امام خامنه ای (مد ظله العالی) مدتهاست که اعلام کرده اند، جمهوری اسلامی ایران از مقاومت حمایت و پشتیبانی می کند. ما به خوبی به حمایت های تهران از محور مقاومت در منطقه واقف هستیم و می دانیم که ایران در این مسیر چه کارهایی کرده است. امیدواریم که این مسیر ادامه پیدا کند. در اینجا من باید به نکته ای اشاره کنم. اسرائیل همواره از حمایت های ایران از مقاومت، عصبانی بوده است. مشکل اصلی امروز منطقه این است که اسرائیل به دنبال ایجاد یک کشور برای خود است.

بنابراین، برای تحقق این خواسته باید تمامی موانع در مقابل خود را از میان بردارد. درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران بزرگترین مانع در برابر اسرائیل برای تحقق این خواسته است. جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب سال ۵۷ مسأله فلسطین را به عنوان مهمترین مسأله جهان اسلام معرفی کرد.

سِیر تحولات اخیر در سوریه و عراق و موفقیت های محور مقاومت در این دو کشور را به ویژه پس از آزادسازی شهر موصل در استان نینوا چگونه می بینید؟

اسرائیل تاکنون تلاش زیادی برای ضربه زدن به مقاومت کرده است. امروز آنچه که در سوریه و عراق می گذرد، در واقع یک پروژه آمریکایی ـ اسرائیلی برای قطع کردن خطوط اتصال میان ایران و مقاومت در لبنان است. زمانی که اسرائیلی ها دریافتند نمی توانند خطوط ارتباطی میان ایران و محور مقاومت در جنوب لبنان را قطع کنند، به این نتیجه رسیدند که خطوطی که این دو را بهم پیوند می زند، باید از بین بروند. به همین دلیل به سراغ سوریه و عراق رفتند. با این حال، باید خدا را شاکر بود که نه در سوریه و نه در عراق، اسرائیلی ها به پیروزی نرسیدند.

از یک بُعد دیگر اگر  به تحولات منطقه نگاه کنیم، خواهیم یافت که ریشه تمام معضلات، به مشکل اسرائیل با ایران باز می گردد. اگر امروز به سراغ سوریه رفته اند، چون می خواهند که ایران را نابود کنند. اگر ایران از مسأله فلسطین عبور کند، بدون شک اسرائیل و هم پیمانان آن هیچ مشکلی با ایران نخواهند داشت. ما شاهدیم هجمه هایی که به دلیل حضور ایران در سوریه علیه تهران وجود دارد، علیه روس ها وجود ندارد.

بنابراین این سوال پیش می آید که چگونه اسرائیلی ها و اعراب جرأت نمی کنند علیه روسیه سخنی به زبان بیاورد و تنها می گویند که ایران در سوریه دخالت می کند و در امور کشورهای دیگر مداخله دارد؟ این نشان می دهد که آنها با سوریه و روسیه و... کاری ندارند و تنها هدفشان نابودی ایران است. بدون شک این مقاومت است که در آینده تحولات منطقه پیروز خواهد شد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار