شناخت‌نامه مازندران (11)؛

شهیدی که مجسمه شاه را پایین کشید

سردار شهید «صادق مزدستان» همگام با مردم مازندران مبارزات سیاسی و مذهبی علیه رژیم شاهنشاهی را آغاز کرد و در پایین کشیدن مجسمه شاه، آتش زدن سینما و مراکز فساد تلاش مضاعفی از خود نشان می‌داد.
کد خبر: ۲۴۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ - 23July 2017
شهیدی که روی دیوارهای شهر شعار می نوشتبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مازندران، کتاب «شناخت‌نامه دفاع مقدس مازندران» که توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران و انتشارات «سرو سرخ» وابسته به این اداره کل به چاپ رسیده، شامل سرگذشت 30 تن از سرداران و امیران استان است.

در مجموعه‌ای که به نام سردار شهید «صادق مزدستان» که به قلم «صبا معاش‌ثانی» به نگارش درآمده است، می‌خوانیم: کنش‌های آگاهی‌بخش، عدالت خواهانه و ظلم‌ستیزانه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نهاد حق‌طلبان بسیاری را ناآرام کرد و آنان را به تفکر، فعالیت و همراهی وا داشت. ثمره این تلاش، خیزش مردم برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود.

صادق نیر همگام با مردم مبارزات سیاسی و مذهبی علیه رژیم را آغاز کرد. در درگیری‌ها و تظاهرات شرکت می‌جست و این را به دیگران نیز توصیه می‌کرد.

عبدالعلی برزگر از دوستان شهید می‌گوید: «‌از همان ابتدای انقلاب رفتار و شخصیت انقلابی وی شکل گرفت. به شدت معتقد به نظام اسلامی بود. این تغییرات در گفتار و کردارش به طور کامل هویدا بود».

با خط خوش بر دیوارها به ویژه در خیابان شهید مسعود دهقان (16 متری سابق) شعار می‌نوشت و اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) را میان مردم پخش می‌کرد.

سیروس مومنی از دوستان صادق می‌گوید: «شهید خطاط بود و با رنگ روی دیوارهای قائمشهر شعارهایی در دفاع از انقلاب می‌نوشت». برای مقابله با نیروهای رژیم در خیابان‌ها لاستیک آتش می‌زد و به دوستان مجروحش خون اهدا می‌کرد.

مأموران رژیم یک‌بار صادق را به مدت 48 ساعت بازداشت کردند. در پایین کشیدن مجسمه شاه، آتش زدن سینما و مراکز فساد تلاش مضاعفی از خود نشان می‌داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار