سه آلبوم تصویری در «مکاشفه و تماشا»؛

کتاب عکس عتبات عالیات در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی می‌شود

کتاب عکس «مکاشفه و تماشا» شامل تصاویر تاریخی از عتبات عالیات در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷ رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۲۵۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ - 29July 2017
کتاب عکس عتبات عالیات در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، کتاب عکس مکاشفه و تماشا شامل تصاویری از عکاسان ایرانی و غیرایرانی از عتبات عالیات که به تازگی منتشر شده است در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۷ رونمایی خواهد شد.

این کتاب شامل سه آلبوم تصویری است. آلبوم اول متعلق به سال ۱۲۸۷ هجری قمری است که در این سال ناصرالدین شاه به عتبات‌عالیات سفر کرده و با خود دوربین عکاسی هم می‌برد و در نتیجه نخستین تصاویر از این اماکن مقدسه را به ثبت می‌رساند. ویژگی این تصاویر استفاده از بالون برای پرواز بر فراز این شهرها و تهیه تصاویر هوایی از اماکن مقدس از فراز بالن است.

آلبوم دوم عکس این مجموعه در دوره مظفرالدین شاه تهیه شده است. پس از سفر ناصرالدین شاه و دستور وی برای مرمت بناها و اماکن مقدس عتبات، طی سه دهه دولت ایران اقدام به این امر می‌کند و پس از آن فرزند ناصرالدین شاه، عکاسی را برای ثبت اتفاقاتی که رخ داده است به این منطقه اعزام می‌کند. مجموعه تصاویر ثبت شده در این سفر و نیز آلبوم اول، امروز جزو گنجینه فرهنگی کاخ گلستان به شمار می‌رود و در این کتاب نیز بخشی از آنها درج شده است.

آلبوم سوم نیز توسط  عکاس آلمانی در فاصله سال‌های ۲۰۰۱- ۲۰۰۶ در سفری که به اصفهان، قم و مشهد داشت از اماکن شیعی و حوزه‌های علمیه در این مکان‌ها تصویربرداری شده است.

این کتاب که از سوی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان مهیای انتشار و چاپ شده است، در یک سال گذشته در پروسه تولید قرار گرفته است و هدف از آن خلق و بازنمایی هویت جغرافیایی تشیع و نشان دادن روند بازسازی عتبات عالیات در ده‌های گذشته عنوان شده است.

این اثر با حمایت موسسات مختلف و با همکاری وزارت خارجه ایران و آلمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری اصفهان، میراث فرهنگی، کاخ گلستان، حوزه علمیه قم و یونسکو و برخی دیگر از سازمان‌ها و نهادهای فعال فرهنگی دو کشور در دست انتشار قرار گرفته است.

این کتاب در حجمی بالغ بر ۲۶۰ صفحه و به صورت دو زبانه ایرانی آلمانی منتشر شده است و برای اولین بار در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی می‌شود.

همچنین همزمان با رونمایی این کتاب نمایشگاهی از ۱۶۰ تصویر از این مجموعه در شهرهای آلمان به نمایش در خواهد آمد و در ایران نیز سه شهر تهران و اصفهان و مشهد طی دو ماه پذیرای نمایشگاهی از این تصاویر خواهند بود و در نهایت نیز نسخه‌ای از این تصاویر به حرم حضرت امام‌حسین(ع) در کربلا تقدیم خواهد شد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار