عراقچی:

قانون جدید آمریکا یک اقدام دشمنانه و خصومت‌آمیز علیه ایران است

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: قانون جدید کنگره آمریکا خیلی روشن و بیّن یک اقدام دشمنانه و خصومت‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۲۵۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹ - 30July 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «سیدعباس عراقچی»، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در برنامه «نگاه یک» در خصوص تحریم‌های جدید ایران و اینکه آیا این تحریم ها ناقض حقوق برجام است یا خیر؟ اظهار داشت: قانون جدید کنگره آمریکا خیلی روشن و بیّن یک اقدام دشمنانه و خصومت‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه تحریم های جدید در ادامه دشمنی‌های آمریکا است ودر حقیقت چیز جدیدی نیست، گفت: البته قانون جدیدی است؛ حرف‌های جدیدی زده، ولی موضوع جدیدی اتفاق نیفتاده و در ادامه دشمنی‌های آمریکاست؛ دشمنی‌های آمریکا ادامه داشته و همچنان هم ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: مقابله ما با سیاست‌های سلطه آمریکا هم ادامه داشته و خواهد داشت؛ این روندی بوده که ما از اول انقلاب شروع کرده و با اقتدار ایستاده‌ایم. آنها هم دشمنی با جمهوری اسلامی را رها نکرده‌اند و این دشمنی‌ را ادامه خواهند داد. قرار نیست این دشمنی کاهش پیدا کند و از ابتدا هم این قرار نبود.

عراقچی با تأکید بر اینکه برخی از دوستان هم از موافقین و هم از مخالفین معمولاً این اشتباه را می‌کنند که برجام را با یک پیمان مؤدت بین ایران و آمریکا اشتباه می‌گیرند، گفت: فکر می‌کنند که برجام باید یک دوستی بین ایران و آمریکا ایجاد کند و می‌گویند چرا تحریم، خصومت و مصادره پول ایران وجود دارد؛ برجام چنین قصد و نیتی نداشته و یک موضوع یعنی موضوع هسته‌ای را آن هم نه بین ایران و آمریکا بلکه بین ایران و ۶ کشور و اتحادیه‌های اروپا پیگیری می‌کرد.

وی ادامه داد: کسی نباید توقع داشته باشد که دشمنی آمریکا با ایران کاهش پیدا کند، حتی اگر برجام در بهترین شکل بود و نقطه‌ی ‌ضعفی هم نداشت، ما توقع داشتیم که آمریکا دیگر ما را تهدید و تحریم نکند؟ چنین توقعی کسی نداشت. یک حرکت دشمنانه از طرف آمریکا علیه ایران صورت گرفته و واکنش در برابر این حرکت با قاطعیت و متناسب با آن خواهد بود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: ما ۳۸ سال است که در مقابل آمریکا و سیاست‌های سلطه‌طلبانه آن ایستاده‌ایم و این ایستادگی، رمز قدرت جمهوری اسلامی ایران است؛ کماکان هم خواهیم ایستاد. تا وقتی که آمریکا یک نظام سلطه‌گر است و جمهوری اسلامی با همه آرمان‌ها و ارزش‌ها وجود دارد، تقابل بین دو طرف ادامه دارد.

عراقچی با تأکید بر اینکه کسی انتظار نداشته باشد که دشمنی آمریکا در اثر برجام یا هر چیز دیگری کاهش پیدا کند، گفت: کاری که آمریکایی‌ها یعنی کنگره آمریکا کرد، یک حرکت خصمانه بود. آنها این‌طور فکر می‌کنند که بر اثر برجام، جمهوری اسلامی ایران قدرتمندتر شده و سیاستش در منطقه تهاجمی‌تر شده و رفتار آنها نسبت به آمریکا و سیاست‌هایش عوض نشده است؛ بنابراین فکر می‌کنند که این وضعیت باید عوض شود.

وی با بیان اینکه آنها فکر می‌کنند که ایرانی که خودش را از مشکلات اقتصادی و ... رهانیده را باید عقب برانند، گفت: آنها می‌خواهند از طریق از بین بردن برجام، این کار را انجام دهند. این حرفی است که آقای ترامپ از روز اول زده است. قانونی که کنگره تصویب می‌کند و به اجماع هم تصویب می‌شود، یعنی اجماعی در واشنگتن وجود دارد که جلوی قدرتمندتر شدن ایران را باید گرفت.

معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: آنها می‌خواهند منافع ایران از برجام را با ایجاد یک فضای سنگین روانی کاهش دهند تا کسی با ایران کار نکند. در قانون تصویب شده، برجام دست و پای کنگره را در تصویب قانون جدید بسته است. کنگره در قانون جدید نتوانسته است تحریم‌های نفتی، بانکی و حمل و نقل را بازگرداند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها