فیصل مقداد:

حضور روسیه و ایران در خاک سوریه با موافقت دمشق است

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: ایران و روسیه با موافقت دمشق در خاک سوریه حضور دارند.
کد خبر: ۲۵۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶ - 03August 2017
حضور روسیه و ایران در خاک سوریه با موافقت دمشق استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگویی با تأکید بر اینکه ایران و روسیه با موافقت دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارند و با اشاره به نقش عربستان، قطر و ترکیه در حمله به سوریه و همدستی رژیم سعودی با رژیم صهیونیستی علیه ملت و آرمان فلسطین گفت: ترکیه امکان حضور 400 هزار تروریست را در سوریه فراهم آورد.

فیصل مقداد درباره انتفاضه الاقصی گفت: جای تعجب ندارد که عربستان نقشی در آن بازی کرده باشد. مفاد این نقش آفرینی نیز التماس به اسرائیل برای بازگشت از تصمیمش درباره گیت های بازرسی در مسجد الاقصی است زیرا هدف عربستان خاموش کردن قیام ملت فلسطین است تا تأثیرات آن به عربستان نرسد و افکار عمومی سعودی به حقیقت نقش مشکوک آن در توطئه علیه الاقصی و آرمان فلسطین پی نبرد.

وی افزود: سوریه با هرگونه حضور خارجی در خاک خود که با دولت سوریه هماهنگ نشده باشد، مخالف است.

وی درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توقف حمایت های واشنگتن از گروه های مسلح در سوریه و اینکه آیا دمشق این تصمیم را جدی می گیرد یا خیر و ارزیابی اش از توافق برای برقراری آرامش در جنوب سوریه و خطوط قرمز سوریه در آنجا گفت: بدون تردید سیاست های آمریکا در منطقه به واسطه اظهارات مقامات دولت جدید آمریکا به سرعت در حال رسوا شدن است. ما از مدتها پیش گفته‌ایم آمریکا سیاست های ویرانگر و نیز شیوه‌ای داشته است که از نظر اخلاقی و سیاسی قابل قبول نیست چرا که به حمایت از گروه های تروریستی مسلح در سوریه اقدام کرد و در قالب برنامه هایی به این گروه ها صدها میلیون دلار داد اما نتیجه ای نداد بنابراین طبیعی است که کشور بزرگی مانند آمریکا در سیاست های خود، بازنگری کند. همچنین طبیعی بود دولت آمریکا به این نتیجه گیری که ما سال ها پیش هشدار داده بودیم برسد. ما گفته بودیم هرگونه حمایت از گروه های تروریستی همانا حمایت از تروریسم و بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و بر خلاف سیاست های اعلام شده آمریکاست. این همچنین درس عبرتی برای مزدوران آمریکاست مبنی بر اینکه نمی توان برای همیشه به آمریکا اتکا کرد.
 
فیصل مقداد اظهار داشت: بدون تردید آگاهی آمریکا به مصلحتش در جهان به اعتبار آنکه چه بخواهیم یا نخواهیم یک ابرقدرت است باید اتفاق بیافتد زیرا تروریسم اگر در سوریه موفق شود قطعاً به آمریکا نیز خواهد رسید. آیا عاقلانه است که آمریکا 500 میلیون دلار بابت آموزش افراد مسلح بپردازد و در نهایت آنها از اردوگاه هایی که آمریکا اداره می کند - که برخی مواقع واشنگتن آنها را مخالفان مسلح میانه رو می نامد - به سوی «داعش» بروند؟ من در این باره مبالغه نمی کنم. چه کسی آمریکا را در جریان یازده سپتامبر سال 2001 هدف قرار داد؟ همین شبکه‌ها بودند که هدف قرار دادند. چگونه امکان دارد آمریکا هزاران نفر از کسانی که القاعده آنان را کشت و اکنون «جبهه النصره» نامیده می شود فراموش کند؟

مقداد گفت: شبکه های تروریستی از حمایت های مالی سری برای اجرای اهداف خود بهره می برند تا روحیه افراط گرایی را در منطقه شعله ور کنند و این بر آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین و خود آمریکا تأثیرات منفی خواهد داشت.

مقداد خاطرنشان کرد ما از کاهش تنش و خطوط قرمز حمایت می کنیم. ما با هرگونه حضور خارجی در خاک سوریه مخالفیم مگر آنکه به تصویب دولت جمهوری عربی سوریه به عنوان صاحب حاکمیت و مسئول مشخص کردن اینکه چه کسی اجازه حضور دارد و چه کسی اجازه حضور ندارد، رسیده باشد. ما معتقدیم ائتلاف غربی به فرماندهی آمریکا یک ائتلاف غیر قانونی است و عملیاتی انجام داد که هفته گذشته به شهادت بیست و هشت شهروند سوری منجر شد. آنان در حق سوری ها مرتکب قتل عام می شوند و این خط قرمز است. نقش اسرائیل نیز دومین خط قرمز است. اما از برقراری امنیت و ثبات و یافتن فرصت هایی برای سوریه به منظور بحث درباره آشتی های ملی و دستیابی به نتایجی مهم در این خصوص نه تنها در جنوب بلکه در مرکز و شمال نیز حمایت می کنیم.

مقداد درباره تلاش ها برای ملزم کردن دولت سوریه به دور کردن نیروهای مقاومت مورد حمایت ارتش سوریه به مسافت 40 کیلومتر به خارج از نوار حائل با نیروهای اشغالگر صهیونیست نیز گفت: من به شما تأکید می کنم آنان در این خصوص شکست خوردند و برخی در مرحله خاصی تلاش کردند برای چنین شروطی تبلیغ کنند اما چنین مرحله ای وجود نخواهد داشت. ارتش عربی سوریه و مقاومت و هر کسی که از ارتش عربی سوریه حمایت می کند زمانی که موضوع به مبارزه و اقدام مشترک علیه تروریسم و به حمایت از امنیت و ثبات سوریه مربوط باشد،‌ هیچ شروطی را نخواهند پذیرفت و مقاومت و دیگر نیروهای حامی سوریه خواه دوستان روس یا ایرانی ها در چارچوب حاکمیت سوریه و در چارچوب تصمیمات دولت سوریه اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه هیچ خط قرمزی در مسیر پیشروی ارتش سوریه در سراسر خاک این کشور وجود ندارد و پیروزی در السخنه (در استان حمص) به پیروزی های بیشتر منجر خواهد شد، درباره آرامش ایجاد شده در برخی مناطق و امکان گسترش آن به برخی مناطق دیگر مانند شمال گفت: همچنانکه شرایط اساسی را در این زمینه بیان کردم این شرایط در همه مناطق به اجرا گذاشته خواهد شد. خارجی ها نباید در خاک سوریه حضور داشته باشند و باید از فرصت ها برای بازگرداندن امنیت و ثبات و متوقف کردن ریخته شدن خون سوری ها استفاده و از مرحله کاهش تنش برای آشتی های بیشتر بهره برداری شود تا سراسر سوریه را شامل شود. ارتش سوریه نیز الان در حال پیشروی به سمت شرق است و به مرزهای السخنه رسیده، جاییکه خط دفاع اصلی تروریست ها است و ارتش به سمت دیر الزور در حرکت است و سپس به برخی مناطق دیگر خواهد رفت. به همین سبب پیروزی ارتش سوریه و هم پیمانانش در این نبرد ، پیروزی بزرگی خواهد بود و به پیروزی های بیشتر بر تروریسم منجر خواهد شد.

معاون وزیر خارجه سوریه درباره مقصد بعدی ارتش سوریه پس از السخنه اینکه به سمت الرقه یا دیر الزور خواهد بود گفت: اولویت هایی وجود دارد که فرماندهی نظامی تعریف می کند و ارتش عربی سوریه و هم پیمانانش این اولویت ها را اجرا می کنند و هیچ منطقه ای در سوریه وجود ندارد که ارتش سوریه نتواند به آن برسد و نیاز به چراغ سبز یا موافقت کسی نیز نیست. این حاکمیت حقیقیِ رهبری سوری بر خاک این کشور است. هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هر کسی فکر می کند خطوط قرمز یا سبزی وجود دارد بسیار در اشتباه است و زمان مناسب خواهد رسید تا آنانی که چنین علائمی می دهند بدانند ارتش سوریه بر اساس علائم آنها کار نمی کند بلکه بر اساس خواست و اراده ملت سوریه عمل می کند.

مقداد با اشاره به ائتلاف بین رژیم صهیونیستی و رژیم های مزدور و سرسپرده درباره جنوب سوریه و موضع اسرائیل و داد و فریادهای آن بر سر حضور مقاومت در جنوب گفت: من ابتدا گفتم و رهبری سوریه نیز بر آن تأکید کرده است که اسرائیل از این کشتار و خونریزی در خاک سوریه، بیشترین سود را می برد و گفته‌ام ائتلاف بین اسرائیل و رژیم های مزدور و سرسپرده در منطقه خواه عربستان یا دیگران،‌ در ریختن خون سوری ها و نابودی زیرساخت های آن سهیم بوده است و بار دیگر تأکید می کنم حمایت های مالی عربستان و قطر و دیگران از تروریسم یک امر غیر اخلاقی است و خواه نسل های ما یا نسل های آینده در این خصوص بازخواست خواهند کرد. این هرگز فراموش شدنی نیست زیرا همکاری این رژیم ها در اردن یا عربستان یا برخی دیگر از کشورهای عربی خلیج (فارس) با دشمن صهیونیستی برای نابودی سوریه چه از آنها نام ببریم یا نبریم، بر ملا شده است اما همکاری با اسرائیل بر ضد ملت فلسطین همچنانکه به تازگی در انتفاضه الاقصی رخ داد یک جنایت نه تنها علیه عربها و منافع آنان بلکه یک جنایت بشری است. چگونه امکان دارد آدمی که خون عربی در رگهایش جاری است با اسرائیل علیه مردم ما در فلسطین اشغالی ائتلاف کند سپس ادعا کند مسلمان است و از اسلام دفاع می کند. طبیعتا ما بین ادیان در منطقه تبعیض قائل نمی شویم و همه آنان آسمانی هستند و ما به عنوان مسلمان این ادیان را به رسمیت می شناسیم اما اقدامی که در حال صورت گرفتن است شهرک سازی استعمارگرانه است.
 
معاون وزیر خارجه سوریه ادامه داد: جای تعجب دارد که برخی کشورهای عربی از این اقدام حمایت می کنند. برای من حمایت های آمریکا و فرانسه و انگلیس از بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) جای تعجب ندارد اما اینکه عربستان از نتانیاهو حمایت و از او علیه شهروندان فلسطینی و از اقدامات اسرائیل در پشتیبانی از جبهه النصره در لبنان و از تروریسم در لبنان حمایت می کند تعجب می کنم. آنگاه گفته می شود عربستان با رهبری یک اقدام عربی از منافع امت عربی حمایت کرد. این یک دروغ و گمراه سازی و فریبکاری است. این دروغ و گمراه سازی زیاد دوام نخواهد آورد. توده های عربی این گمراه سازی و فریبکاری را بر ملا کرده اند. زمانی که از یک زن فلسطینی دو روز پیش در تلویزیون سؤال شد دشمنان ملت فلسطین چه کسانی هستند این زن در پاسخ گفت عربستان دشمن ملت فلسطین است زیرا با اسرائیل علیه ملت فلسطین و علیه مسجد الاقصی تبانی می کند. ملت های عربی آشکارا در حال پی بردن به این هستند که چه کسانی از آنان حمایت می کنند و چه کسانی دشمن آنان هستند. متأسفانه برخی کشورهای عربی، دشمن شده اند و این قلبها را جریحه دار می کند و از هر لحاظی پذیرفتنی نیست.

مقداد در پاسخ به این که چرا برخی این را ترویج می کنند که پادشاه عربستان به نتانیاهو فشار آورد تا از تصمیمش درباره گیت های بازرسی در ورودی های مسجد الاقصی منصرف شود گفت: به صراحت بگویم در جنبه سیاسی شاید این جای تعجب نباشد زیرا تشدید انتفاضه ملت فلسطین به این رژیم ها لطمه می زند به همین سبب مایلند این انتفاضه پیش از آنکه به مرزهای دیگر برسد نابود شود. هدف اساسی رهبری عربستان خاموش کردن قیام ملت فلسطین در دفاع از قدس است زیرا افکار عمومی سعودی دیر یا زود متوجه خواهند شد که رهبری سعودی با رژیم نژاد پرست صهیونیست تعامل می کند و این به ضرر دروغ پراکنی ها و فریبکاری های سعودی ها در رسانه هایشان است که می گویند از مسائل عربی حمایت می کنند و در کنار ملت فلسطین هستند. آنها در کنار اسرائیل و نتانیاهو هستند که می خواهد سوریه و ملت فلسطین و آرمان فلسطین را در دفاع از مقدساتش نابود کند.

وی درباره پیشروی چشمگیر ارتش سوریه در صحرای البادیه در استان حمص گفت: من تأکید می کنم این موضوع به هیچ وجه جای تعجب ندارد اما ارتش سوریه نمی تواند در نقطه به نقطه سوریه حضور داشته باشد اما زمانی که گروه های تروریستی، خواه با حمایت های دولت ترکیه ، که امکان رسیدن بیش از 400 هزار تروریست مجهز به تجهیزات و سلاح و پول را به سوریه و حمایت از رویکردهای تروریست ها را برای نابودی فراهم کرد و همچنین از حمایت های مالی و تسلیحاتی کشورهای عربی خلیج فارس برخوردار هستند، همانند آتش در علفزار خشک پراکنده شدند، ما باید اولویت ها را مشخص می کردیم و به ملت خود در سراسر سوریه برای مبارزه با تروریسم و دادن فرصت به ارتش سوریه برای ورود به نبردهای اساسی اتکا می کردیم. حرکت سوریه به سمت بادیه از جمله این نبردهای اساسی است که بسیاری از مناطق را امن کرده و به عقب رانده شدن شمار زیادی از گروه های تروریستی که در این مناطق مستقر بودند و برای تسلط بر چاه های نفت و گاز و کشاورزی و فسفات و همه چیز تلاش می کردند منجر شد. آنان این منابع را به ترکیه یا برخی کشورهای دیگر همسایه از جمله به شمال عراق قاچاق می کردند. ما همه این مسائل را پیگیری می کنیم و از آنان به سبب جنایاتی که در حق ملت سوریه انجام دادند بازخواست خواهیم کرد اما ارتش عربی سوریه یک ارتش دلاور و پیشتازی است که به عدالت و درستی جنگ با کسانی که می خواهند به تمامیت ارضی سوریه تعرض کنند باور دارد به همین سبب با استواری و صلابت و با تمام قدرت در هر منطقه ای که می خواهد پیشروی می کند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها