امیر رستگاری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

افزایش سهم ایران از «اقتصاد اقیانوسی» با برنامه‌ریزی در حوزه ساخت بنادر

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: اگر ایران اسلامی زیرساخت‌های حوزه بنادر و پس کرانه‌اش را به درستی ایجاد کند، از سهم سه برابری حوزه «اقتصاد اقیانوسی» که بیش از هزار میلیارد دلار برآورد شده است، می‌تواند بخش قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۲۵۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ - 04August 2017
افزایش سهم ایران از «اقتصاد اقیانوسی» جهان با برنامه‌ریزی در حوزه ساخت بنادرامیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس با اشاره به موقعیت استراتژیکی ایران اسلامی در حوزه دسترسی به آب‌های آزاد جهان و توسعه شبکه حمل و نقل دریایی اظهار داشت: استقرار جمهوری اسلامی در شمال اقیانوس هند و تسلط به خلیج فارس و دریای عمان و دسترسی به مثلث طلایی تنگه هرمز، مالاکا و باب المندب ایران را به عنوان یک هاب ترانزیت و محل اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب مطرح کرده است. که باید این مزیت برترساز را بالفعل کرد.

وی افزود: امروز سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از کانال سوئز حمل و نقل می‌شود، که اگر ما بتوانیم با برنامه‌ریزی حوزه بنادر و پس کرانه‌های خود و حوزه شبکه ریلی و جاده‌ای خود را در داخل کشور به درستی ایجاد کنیم، سبب خلق ثروت می‌شود و جوانان را به کار گرفته و ایجاد اشتغال می‌کند.

دریادار رستگاری تاکید کرد: ما اگر بتوانیم پس کرانه‌ها را به دریا و غرب و شمال و شرق امتداد دهیم به راحتی می‌توانیم شبکه ریلی و جاده‌ای خود را تا دریای مدیترانه گسترش داده و اروپا را به آب‌های گرم خلیج فارس متصل کنیم.

وی ادامه داد: مسیر حرکت حمل و نقل جهانی از اروپا، تنگه سوئز، دریای سرخ و تنگه باب المندب، دریای عربی، خلیج فارس و ایران چیزی حدود 25 روز است. اگر ما این شبکه ریلی را برقرار کنیم یعنی در واقع 25 روز زمان را ذخیره کردیم و هزینه‌های اضافی را پرداخت نکردیم و بار را به سهولت از خلیج فارس به اروپا رساندیم و برعکس از اروپا نیز به خلیج فارس رساندیم.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در این رابطه گفت: همین مسیر و شبکه ریلی را ما می‌توانیم به شرق ایران ببریم یعنی از سرخس وارد ترکمنستان شده و از بالای هندوستان به سمت چین برویم که در این صورت 2 میلیارد جمعیت را در آنجا مشاهده می‌کنیم که بیانگر بازار و حلقه اقتصادی خوبی در این منطقه است.

وی در پایان گفت: اگر امروز ایران اسلامی در این حوزه با برنامه ورود کند و بتواند زیرساخت‌های حوزه بنادر و پس کرانه‌اش را ایجاد کند، از آن سهم سه برابری حوزه اقتصاد اقیانوسی که بیش از هزار میلیارد دلار برآورد شده است، می‌تواند سهم بسیار بزرگی به خود اختصاص دهد.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها