ماجرای طراحی جلد کتاب «خداحافظ سالار»/ مسافری که برنگشت

طراح جلد کتاب «خداحافظ سالار» شامل خاطرات همسر شهید همدانی گفت: طرح این کتاب پس از چند بار اتود زدن تصویب شد و مفهوم آب ریختن پشت سر مسافر را با خود دارد.
کد خبر: ۲۵۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ - 14August 2017
طرح جلد «خداحافظ سالار» چگونه شکل گرفت؟/ مسافری که برنگشتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مرتضی بیگدلی طراح و گرافیست جلد کتاب «خداحافظ سالار» شامل خاطرات پروانه چراغ نوروزی همسر سردار شهید حسین همدانی درباره چگونگی شکل گیری جلد این کتاب گفت: روی جلد این کتاب، یک کاسه آب هست که ارجاع به عرف ما دارد که وقتی کسی می خواهد مسافرت برود، کاسه آبی پشت سرش می ریزند تا به سلامت برود و برگردد و مشخص است که این کاسه آب، ناظر به سفر رفتن حاج حسین همدانی است.

وی افزود: در زمینه طرح هم، پارچه ای با نقش و طرح سنتی قرار دارد که هدفم از قراردادنش در پیش زمینه، القای حس زنانگی و زندگی بود؛ چون کتاب خاطرات همسر شهید همدانی را شامل می شود. در کاسه آب مورد نظر هم تصویر چهره حاج حسین افتاده که البته نظر من این بود که این تصویر محوتر و رقیق تر باشد تا خیلی پیام کتاب را به صورت مستقیم القا نکند. کنار ظرف آب، پروانه ای نشسته که درباره آن، هم از اسم همسر شهید همدانی یعنی پروانه چراغ نوروزی الهام گرفتم و هم انتظاری که می کشد. درون کاسه آب هم گل های کوچکی افتاده که هدفم از حضورشان در طرح، اشاره به فرزندان شهید همدانی بود. البته در چاپ اول، این گل ها چهار تا بودند و در چاپ دوم به بعد، تعدادشان به سه تا رسید.

این طراح در ادامه گفت: تاکیدی که خودم دارم این است که پیام طراحی، خیلی مستقیم و رو نباشد. مثلا در کتاب «پیغام ماهی ها» هم کویر و برهوتی را به عنوان پیش زمینه در نظر گرفتم و تعدادی قاصدک را وارد طرح کردم. اما به هر حال اصرارهایی می شود که از تصاویر شهدا هم در جلد استفاده شود.

بیگدلی همچنین گفت: مخاطب در مواجهه اول با کتاب «خداحافظ سالار» فکر می کند این حاج خانم چراغ نوروزی است که دارد از حاج حسین خداحافظی می کند. ولی پیام اصلی این عنوان این نیست. موضوع این است که حاج حسین عادت داشته در منزل، همسرش را سالار صدا می زده و در واقع، این حاج حسین است که دارد در عنوان کتاب از همسرش خداحافظی می کند. نویسنده کتاب هم این عنوان را با توجه به این مساله هم انتخاب کرده که حضرت زینب(س) سالار لشگر امام حسین(ع) بعد از عاشورا؛ و حاج حسین هم که از مدافعان حرم بوده است.

وی در پایان گفت: طرح جلد فعلی کتاب، پس از چندبار اتود زدن، تائید شد. من از کاسه آب عکاسی کردم و سپس عنوان و پیش زمینه را در نرم افزار فتوشاپ با آن، هماهنگ کردم.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار