دفاع مقدس گزارش می دهد

نسل کشی فلسطینیان در غزه از نگاه رسانه های خبری

از روز های آغازین حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تقریبا تیتر تمامی خبرگزاری ها و رسانه ها در جهان متوجه تحولات غزه و نسل کشی رژیم صهیونیستی بود.
کد خبر: ۲۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶ - 16August 2014

نسل کشی فلسطینیان در غزه از نگاه رسانه های خبری

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری دفاع مقدس، موضوع "نسلکشی" فلسطینیان در غزه، طی حدود یک ماه و نیم گذشته به تیتر اول خبرگزاریها، روزنامهها و سایتهای خبری جهان تبدیل شده بود.

 صهیونیستها که به دلیل تحقق آشتی ملی در فلسطین به شدت ناراحت بودند، از مفقود شدن سه شهرکنشین و کشف اجسادشان خبر داده و بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، حماس را مسئول مستقیم کشته شدن آنها معرفی کردند.

طولی نکشید که در هفته دوم ماه مبارک رمضان، رژیم صهیونیستی این موضوع را دستاویزی برای آغاز جنگی تمام عیار علیه نوار غزه قرار داد.

رمضان خونین غزه

"رمضان خونین" مردم غزه با بمباران جنگندهها و گلولهباران توپخانههای ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه، آغاز شد. در اواسط جنگ نیز، نتانیاهو دستور ورود نظامیان این رژیم به غزه را صادر کرد.

این حملات، 30 روز متوالی ادامه پیدا کرد تا به شهادت 1941 فلسطینی و زخمی شدن 9886 تن دیگر منجر شود. سازمانهای حقوق بشری با ارائه گزارشهای مختلف اعلام کردند که کودکان، بیش از نیمی از تعداد قربانیان را تشکیل میدهند.

 

میانجی گری مصر برای نجات اسراییل

سرانجام با میانجیگیری مصر، یک آتشبس دیگر میان رژیم صهیونیستی و گروههای مقاومت فلسطین، در غزه برقرار شد. در همین هنگام، نیروهای زمینی ارتش رژیم صهیونیستی که با مقاومت جانانه گروههای فلسطینی مواجه شدند، راهی جز عقبنشینی ذلتبار از این منطقه پیدا نکردند.

پس از این عقبنشینی بود که پایگاه اینترنتی گردانهای قسام، شاخه نظامی حماس به نقل از یک افسر عالیرتبه صهیونیست، نوشت: بدون پوشش هوایی جنگندههای "اف ۱۶" قادر نبودیم حتی یک وجب در خاک غزه پیشروی کنیم.

حملات صهیونیستها به غزه در سایه سکوت مرگبار کشورهای عربی و حمایتهای گسترده کشورهای غربی از آن صورت گرفت. در این میان اما مواضع حمایتی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از حملات به غزه، شگفتی همگان را برانگیخت.

وی در اظهارنظری در این خصوص، حماس را به استفاده از بیمارستانها و مساجد برای حملات موشکی و راکتی به مواضع صهیونیستها متهم کرد. دبیرکل سازمان ملل در سخنان خود تأکید کرد: اسرائیل حق دفاع از خود در برابر حملات حماس را دارد.

پس از حملات 30 روزه به غزه، واکنشهای بینالمللی در رابطه با این حملات آغاز شد. "ناوی پیلای"، رئیس حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: حمله به مناطق غیرنظامی باید به عنوان جنایت جنگی تلقی شود.

اوباما که از هیچ کمکی به صهیونیستها برای کشتار هرچه بیشتر بیگناهان در غزه دریغ نکرده بود، در سخنانی، "خلع سلاح" مقاومت فلسطین را خواستار شد؛ سخنانی که مورد استقبال شدید صهیونیستها به ویژه بنیامین نتانیاهو واقع شد. وی همچنین تأکید کرد: من همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کردهام. حماس جان غیرنظامیان غزه را در خطر قرار داده است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز، کشتار مردم غزه توسط صهیونیستها را "جنایت جنگی" خواند و خواستار محاکمه سران تلآویو در دادگاههای بینالمللی شد.

مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی نیز پس از پایان 30 روز حملات وحشیانه به غزه نتوانستند احساس خود را از آنچه روی داده است، پنهان کنند.
 
ترس صهیونیست ها از حملات مقاومت

"عوزی لانداو"، وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی میگوید: اسرائیل اکنون وحشت زده و مردد به نظر میرسد. وی افزود: حماس توانسته است فرودگاههای اسرائیل را تعطیل کند و آسمان ما را ببندد.
 
 

"عمیر پرز"، وزیر محیط زیست رژیم صهیونیستی نیز معتقد است: شهرکهای یهودینشین اطراف غزه اکنون خالی از سکنه است و این به معنای پیروزی جبش حماس در جنگ کنونی است.

"اوری ارائیل"، وزیر مسکن صهیونیستها نیز ضمن ابراز سرخوردگی از حمله غزه و نتایج آن، تأکید میکند: ما از جنگهای گذشته درس عبرت نگرفتیم.
 
نقض مکرر آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی

پس از تحقق آتشبس 72 ساعته، رژیم صهیونیستی طی چند نوبت و به صورت پراکنده اقدام به نقض آن کرده و چند نقطه از غزه را هدف حملات هوایی و توپخانهای قرار داد. این حملات چند شهید و زخمی برجای گذاشت.
در همین حال، دولت نتانیاهو که هیچ دستاوردی در حملات 30 روزه به غزه نداشت، آماج انتقادات و اعتراضات رسانههای صهیونیست قرار گرفت. روزنامه صهیونیستی "هآرتص" در خصوص جنگ اخیر غزه مینویسد: ارتش تا دندان مسلح اسرائیل نتوانست حماس را شکست دهد.

این روزنامه مطلب خود را این چنین به پایان میرساند: عقب نشینی نیروهای زمینی ارتش اسرائیل از غزه و اعلام آتشبس، به معنای پذیرش شکست از سوی مقامات تل آویو در جنگ غزه است.

روزنامه "جروزالم پست" هم نارضایتی خود از جنگ اخیر علیه غزه را با انتشار یک نظرسنجی، به نمایش میگذارد. این روزنامه مینویسد: نظرسنجی موسسه "دهاف" نشان داد که ساکنان اسرائیل بر این باورند که پیروز عملیات "صخره پایدار"، مقاومت اسلامی فلسطین است، نه اسرائیل.

در همین راستا، سخنان تهدید آمیز مقامات دولت رژیم صهیونیستی نیز به اوج خود میرسد. "بنی گانتس"، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم میگوید: رهبران حماس را ترور خواهیم کرد. وی ادامه میدهد: ارتش اسرائیل از این پس در مناطق مرزی با غزه مستقر خواهد شد.

تزیپی لیونی، وزیر دادگستری این رژیم نیز ادعا میکند: اسرائیل از فرصت حقیقی برای جلب حمایت جهانیان و ایجاد جبهه گسترده بینالمللی به منظور مبارزه علیه حماس و جلوگیری از تقویت قدرت آن و ممانعت از تحقق هر گونه دستاورد جدید برخوردار است.
 
مذاکرات غیر مستقیم هیأت فلسطینی و صهیونیستی در قاهره

در این میان، مذاکرات غیر مستقیم هیأت فلسطینی و صهیونیستی در قاهره آغاز میشود. دو طرف شروط خود برای برقراری آتشبس دائم را عنوان میکنند. هیأت صهیونیستی شرط مهم خود برای تحقق این موضوع را "خلع سلاح مقاومت" عنوان میکند. در طرف دیگر، هیأت فلسطینی از "پایان محاصره غزه" به عنوان اصلیترین شرط خود جهت آتشبس دائم یاد میکند.

دولت مصر که پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی سیاستی شبیه به حسنی مبارک و یا حتی بدتر از آن را در قبال موضوع فلسطین و به ویژه غزه در پیش گرفته است، سعی کرد تا دیدگاههای دو طرف را به یکدیگر نزدیک کند اما موفق نبود تا اینکه مهلت آتشبس 72 ساعته اول به پایان رسید.

بنیامین نتانیاهو رسما دستور حمله به نوار غزه را صادر کرد. طی این حملات، چندین فلسطینی دیگر در نوار غزه به شهادت رسیدند. گروههای مقاومت نیز سرزمینهای اشغالی را آماج حملات راکتی و موشکی قرار دادند.
صهیونیستها که از ادامه حملات موشکی گروههای مقاومت به سرزمینهای اشغالی به شدت عصبانی بودند بار دیگر از لزوم نابودی حماس سخن گفتند.

"یوری آریل"، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: حماس در غزه باید ریشهکن شود. وی تأکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که دیگر شاهد وجود "حماس" در نوار غزه نباشیم.

با تشدید حملات صهیونیستها به غزه، حماس بر لزوم تحقق شروط خود برای آتشبس پایدار در غزه تأکید کرد. فوزی برهوم، عضو ارشد این جنبش در این خصوص گفت: اگر دشمن اسرائیلی تصور میکند با کشتار زنان و کودکان ما به خواستههای خود میرسد، سخت در اشتباه است.

قاهره برای کنترل تنشها و جلوگیری از افزایش آن، برای بار دوم طرح برقراری آتشبس 72 ساعته را ارائه داد که پس از کش و قوسهای فراوان، سرانجام هیأتهای فلسطینی و صهیونیستی با آن موافقت کردند و برای برقراری آتشبس دائم بار دیگر وارد مذاکرات غیر مستقیم به میزبانی مصر شدند.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، هدف این جنبش از پذیرش آتشبس را تحقق شروط اعلام شده گروههای مقاومت عنوان کرد.

مذاکرات در قاهره در سایه سکوت خبری رسانهها ادامه پیدا کرد و گزارشهای ضد و نقیضی در این رابطه منتشر شد.

شبکه المیادین در گزارشی درباره این مذاکرات اعلام کرد: مقامات مصر با شرط تلآویو مبنی بر "خلع سلاح مقاومت" مخالفت کردند و حاضر به ابلاغ این شرط به گروههای فلسطینی نشدند.

خبرگزاری "آسوشیتدپرس" نیز گزارش داد: طرح ارائه شده مصر برای آتشبس میان حماس و اسرائیل، شامل رفع حصر برخی نقاط مرزی غزه میشود، اما لغو کامل محاصره را به مذاکرات بعدی موکول میکند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از آمادگی مقامات تلآویو برای پذیرش شروطی مبنی بر "بازگشایی گذرگاهها، توسعه مناطق صید و لغو تدریجی محاصره غزه" خبر داد.

مذاکرات همچنان بدون نتیجه پیش میرود، اما آنچه که به روشنی دیده میشود، این است که صهیونیستها از تحقق اهداف حمله به غزه عاجر مانده و اکنون در باتلاق بزرگی گرفتار شدهاند.
 
اعتراف صهیونیست ها به شکست در غزه

"آموس یادلین"، رئیس سابق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی ضمن تأیید این مطلب، صراحتا اذعان میکند: ما در جنگ غزه شکست خوردیم؛ اسرائیل نتوانست به اهدافی که برای خود ترسیم کرده بود، دست یابد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در خصوص خسارتهای وارد شده به این رژیم در جریان جنگ غزه، گزارش میدهد: اسرائیل از آغاز حملات خود علیه غزه تاکنون، متحمل خسارت دهها میلیارد شِکِل شده است.

در حال حاضر شمار شهدای فلسطینی در غزه به 1951 نفر رسیده و تعداد مجروحان از 1100 نفر عبور کرده است.

در حال حاضر نیز مقامات صهیونیستی و فلسطینی برای تمدید آتشبس به مدت 5 روز دیگر موافقت کردهاند. باید دید آیا ماشین کشتار صهیونیستها علیه فلسطینیان بار دیگر روشن میشود یا غزه شاهد آتشبسی پایدار خواهد بود.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار